مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کاخ مروارید، بنایی بازمانده از دوره پهلوی را به شما معرفی می کنیم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، کاخ مروارید نام بنایی از دوران پهلوی است که در مهرشهر، منطقه 12 شهرداری کرج واقع شده است. این ساختمان توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت با مبلغ یک میلیون دلار طراحی و ساخته شد. این کاخ اکنون در وضعیت بدی قرار دارد. تا قبل از دهه 40 این منطقه شامل روستاهای متعددی از جمله حسین آباد افشار بود. شمس پهلوی، خواهر محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران، به دلیل ابتلا به آسم، این منطقه را برای زندگی انتخاب کرد و کاخ مروارید محل زندگی او توسط بنیاد فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد. این اثر در سال 1382 با شماره ثبت 7067 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

کاخ مروارید، بنایی بازمانده از دوره پهلوی را به شما معرفی می کنیم

این کاخ در زمینی به مساحت 111 هکتار و با زیربنای 2500 متر در فاصله سالهای 47-1345 در مهرشهر کرج ارم برای اقامت شمس پهلوی ساخته شد. ساختار و طرح اصلی کاخ به صورت سفره ای است که پوسته را می بندد. تمامی فضاهای معماری زیر سقف مارپیچ با نورگیرهای مختلف به صورت مهره های مروارید ساخته شده اند. در ضلع شمالی کاخ و در قسمت بیرونی دریاچه به شکل باله سفره ماهی طراحی و اجرا شده است.

این بنا شامل فضاهای مختلفی از جمله تالار بار طلایی، دفتر شمس، پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آبنما، پناهگاه پرندگان کمیاب، اتاق خواب ها و … می باشد. یکی از مهم ترین قسمت های این کاخ اتاق صدف دار است که تزئینات مختلفی دارد و به ویژه نمای بیرونی آن که به شکل مارپیچ ساخته شده است. در طراحی فضای بیرونی، دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن کمک می کند.

بیشتر بخوانید  کارشناس افغان: اشرف غنی با تصمیم هیئت سیاسی برای سفر به قطر مخالف است - اخبار آسیا و اقیانوسیه - اخبار بین المللی تسنیم

کاخ مروارید، بنایی بازمانده از دوره پهلوی را به شما معرفی می کنیم

معماری این اثر که بخشی از تاریخ معماری مدرن است، متاثر از سبک فرانک لوید رایت، یکی از مشهورترین معماران آمریکایی است که یکی از شاگردان ایرانی خود به نام «عامری» را تشکیل داده است.

بعد از انقلاب این ساختمان در اختیار بنیاد مستضعفان و سپس در اختیار بنیاد تعاون قرار گرفت. بیشتر وسایل این کاخ بعد از انقلاب به سرقت رفته است. این مجموعه تا چندی پیش به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گرفت و مجموعه کمپ تفریحی شهید فهمیده نام داشت اما بعداً به اداره میراث فرهنگی کرج واگذار شد.

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *