مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه از شر موهای سفید صورت خلاص شویم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


لیزر موهای سفید

در سال های اخیر استفاده از لیزر موهای زائد جایگزین روش های قدیمی شده و در سالن های زیبایی و کلینیک های زیبایی برای از بین بردن موهای زائد طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر در مورد نحوه عملکرد لیزر بر روی موهای زائد صورت و بدن مطالعه کرده باشید، احتمالاً می دانید که اکثر دستگاه های لیزر برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند، موثرتر هستند. با این حال، سوال اینجاست که آیا پیشرفت‌های فناوری لیزر امکان حذف موهای سفید را نیز فراهم کرده است؟

پاسخ به این سوال برای بسیاری از افرادی که به دلیل سن، ارث یا ژنتیک موهای خود را از دست داده اند، می تواند ناامید کننده باشد. اگرچه پیشرفت‌های بزرگ و چشمگیری در زمینه لیزر موهای زائد صورت گرفته و بسیاری از فناوری‌های مدرن و دستگاه‌های بسیار پیشرفته وارد بازار شده‌اند، اما حذف کامل موهای زائد سفید، آبی، خاکستری یا قرمز با لیزر هنوز به طور کامل امکان‌پذیر نیست. بنابراین در بین روش های متعدد برای از بین بردن موهای سفید، لیزر جایی ندارد. به همین دلیل است که لیزر برای از بین بردن موهای سفید و روشن موثر نیست. اما ابتدا باید در مورد ملانین پوست و نحوه عملکرد دستگاه های لیزر بدانید.

ملانین رنگدانه ای در پوست است که بدن تولید می کند و در سلول های پوست و مو رنگ می کند. همه افراد به یک اندازه ملانین تولید نمی کنند. ملانین بیشتر مو و رنگ پوست را تیره می کند، به همین دلیل افرادی که ملانین بیشتری در بدن خود تولید می کنند پوست و موهای تیره تری دارند. علاوه بر رنگ موهای سر و صورت، میزان ملانین در سایر قسمت های بدن نیز یکسان نیست. بنابراین لیزر موهای زائد سایر قسمت های بدن مانند زیر بغل برای افرادی که رنگ موهای روشن دارند می تواند موثر باشد. زیرا موهای بدنی که نیاز به لیزر دارند معمولا آبی یا سفید نیستند و رنگ تیره دارند.

واضح است که رنگ مو با افزایش سن تغییر می کند. با افزایش سن، موهای صورت بلندتر می شوند. در عین حال ملانین تولید شده کاهش می یابد و در نتیجه رنگ آنها روشن تر می شود. اکثر خانم ها بعد از یائسگی موهای سفید زیادی روی چانه خود می کنند. در مردان با افزایش سن، موهای سفید زیادی روی گوش و ابرو ظاهر می شود. کمبود ملانین در ساختار مو نتیجه استفاده از دستگاه لیزر مو را تحت تأثیر قرار می دهد و موهای سفید با لیزر از بین نمی روند.


لیزر موهای سفید

علت موثر نبودن لیزر موهای زائد روی موهای سفید چیست؟

عملکرد تمام دستگاه های لیزر موهای زائد به وجود ملانین در فولیکول های مو بستگی دارد. ملانین یا رنگدانه مو انرژی لیزر را جذب می کند و از آسیب پوست و سوختگی اطراف پوست جلوگیری می کند. به همین دلیل در بسیاری از درمان های لیزر مانند از بین بردن لکه های ناشی از افزایش سن استفاده می شود.

همین خاصیت رنگدانه‌های ملانین لیزر را قادر می‌سازد تا موهای زائد را بدون آسیب رساندن به سایر بافت‌های بدن از بین ببرد و از رشد مجدد آن‌ها جلوگیری کند و نتیجه رضایت‌بخشی داشته باشد. اگر میزان ملانین موجود در پوست برای جذب گرما و انرژی لیزر کافی نباشد، لیزر نه تنها موهای زائد را از بین نمی برد، بلکه می تواند به پوست شما آسیب برساند و باعث سوختگی شود.

بیشتر بخوانید  خواص بی نظیر روغن آرگان ( ارقان ) برای زیبایی پوست ومو

اما این بدان معنا نیست که افرادی که رنگ موهایشان آبی، خاکستری یا سفید است نمی توانند از لیزر برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنند. معمولا ملانین کافی در فولیکول های مو در نواحی مانند زیر بغل، پاها، بیکینی و سایر نواحی بدن وجود دارد. به همین دلیل در این شرایط می توان از لیزر نیز استفاده کرد.

آیا لیزر موهای قرمز را تحت تأثیر قرار می دهد؟

حتما شنیده اید که افرادی که موهای قرمز دارند گزینه مناسبی برای لیزر درمانی نیستند و به نتیجه دلخواه نمی رسند. اما این برای همه صادق نیست. لیزر الک این قدرت را دارد که موهای قرمز را در برخی از قسمت های بدن تحت تاثیر قرار داده و موهای زائد را از بین ببرد. تراکم موهای بدن، رنگدانه مو و رنگ پوست تعیین می کند که آیا شما کاندید مناسبی برای لیزر موهای زائد هستید یا خیر.

دلیل اینکه لیزر موهای زائد موهای قرمز را از بین نمی برد در مکانیسم اثر پرتوهای انرژی لیزر است. اشعه های مورد استفاده برای از بین بردن موهای زائد بر اساس تفاوت رنگ مو و پوست کار می کنند. مکانیسم اثر لیزر الکساندرایت به گونه ای است که رنگدانه های فولیکول مو را هدف قرار می دهد. این کار موها را از بین می برد، اما به پوست اطراف قسمت ها آسیب نمی رساند. اگر لیزر تفاوت رنگدانه مو را نسبت به پوست به درستی تشخیص ندهد، لیزر کار نمی کند و موهای زائد از بین نمی روند.

لیزر موهای زائد روی موهای تیره بهتر عمل می کند زیرا رنگ آن با پوست روشن متفاوت است و به راحتی توسط رنگدانه های تیره در ساختار مو جذب می شود. در فردی که موهای قرمز دارد، تفاوت رنگ موهای بدن با پوست کم است و لیزر این تفاوت رنگ را تشخیص نمی دهد. این امر خطر آسیب پوستی را در این افراد افزایش می دهد. با این توضیحات حتما متوجه شده اید که اگر فردی پوست بسیار روشنی داشته باشد لیزر می تواند موثر باشد.


افرادی که موهای قرمز دارند برای لیزر موهای زائد چه باید بکنند؟

افرادی که موهای قرمز دارند و تمایلی به استفاده از روش های قدیمی مانند کرم مو ندارند، توصیه می کنیم حتما با یک متخصص پوست مشورت کنند. برای درصد زیادی از افراد، حتی با رنگ موی قرمز، لیزر موهای زائد در نقاطی از بدن که تفاوت بین رنگ پوست و رنگ مو زیاد است، می تواند موثر باشد. اگر تفاوت بین رنگدانه های پوست و مو کافی باشد، لیزر موهای زائد می تواند کاملا موثر باشد. موهای قرمز دانه های کمتری دارند و بنابراین انرژی کمتری جذب می کنند. این ویژگی در افرادی که موهای قرمز دارند باعث می‌شود برای رسیدن به نتیجه مطلوب به درمان‌های بیشتری برای کاهش دائمی موهای بدن نسبت به افرادی که موهای تیره‌تری دارند نیاز داشته باشند.


لیزر موهای زائد صورت

لازم به ذکر است که لیزر موهای زائد قطعا برای همه افرادی که موهای قرمز دارند موثر نیست. اما می تواند برای افرادی که موهای قرمز تیره یا ضخیم تر دارند موثر باشد. معمولا این افراد حداقل به 5 جلسه لیزر برای رفع و کاهش موهای زائد با لیزر با بهترین نتیجه نیاز دارند. البته اگر موها روشنتر و نازکتر هستند معمولاً بهتر است چند جلسه دیگر درمان را ادامه دهید.
بنابراین لیزر موهای زائد برای افرادی که موهای قرمز دارند نیز موثر است. فکر نکنید که از مزایای لیزر محروم هستید زیرا بدن شما ملانین کافی تولید نمی کند. به یک متخصص پوست با تجربه مراجعه کنید تا با بررسی دقیق وضعیت شما بهترین روش را برای شما انتخاب کند.

بیشتر بخوانید  ماسک گل بابونه و ختمی برطرف کننده جوش صورت

چگونه از شر موهای سفید صورت خلاص شویم؟

افزایش تعداد موهای سفید روی صورت با افزایش سن کاملا طبیعی است و بخشی از فرآیند تغییرات فیزیکی در بدن انسان است. با افزایش سن، سطح ملانین تولید شده توسط بدن کاهش می یابد. یعنی رنگدانه هایی که باعث رنگ پوست و مو می شوند کمتر تولید می شوند. بسیاری از زنان یائسه موهای بزرگ سفید یا خاکستری روی صورت خود دارند. در مردان مسن تر، موهای سفید بیشتری روی گوش ها و ابروها رشد می کنند. چاره ای جز استفاده از همان روش های قدیمی برای از بین بردن موهای سفید صورت ندارید.


  • اصلاح با تیغ یا تیغ

پوست را با آب گرم مرطوب کنید. کرم موبر را به ناحیه ای که می خواهید اصلاح کنید بمالید. برای اصلاح می توانید از تیغ یا تیغ استفاده کنید. بهتر است تیغ را در جهت رویش مو بکشید تا پوست صورت آسیب نبیند. افزایش سن رشد مو کاهش می یابد. بنابراین مدت زیادی طول می کشد تا دوباره آن را تعمیر کنید.

فر کردن نیز راه خوبی برای از بین بردن موهای سفید است. زمانی که موها بسته می شوند، موها از ریشه کنده می شوند، بنابراین معمولاً سه تا هشت هفته طول می کشد تا دوباره رشد کنند. برای جلوگیری از عفونت، حتما نخ یا موچینی را که استفاده می کنید با الکل ضدعفونی کنید.

می توانید موهای سفید را با کرم موبر از بین ببرید. مواد موجود در کرم های موبر، بافت مو و بخشی از ریشه آن را از بین می برد. موها معمولاً دو هفته بعد دوباره رشد می کنند. طبق دستورالعملی که روی بسته یا بروشور داخل محصول نوشته شده، کرم را روی موهای خود بمالید و صبر کنید تا کرم به اندازه ای که نوشته شده عمل کند، سپس کرم را پاک کرده و با دستمال گرم موها را جدا کنید. برای جلوگیری از آلرژی و حساسیت پوستی، به خصوص اگر پوست حساسی دارید، حتما مقدار کمی از کرم را قبل از استفاده به کل پوست امتحان کنید. اگر قرمزی، سوزن سوزن شدن، خارش یا علائم غیرطبیعی دیگری مشاهده نکردید، می توانید به استفاده از آن ادامه دهید.

برای از بین بردن دائمی موهای زائد حتماً به یک متخصص پوست برای درمان الکترولیز مراجعه کنید. برای از بین بردن موهای زائد با الکترولیز، یک سوزن نازک به هر مو وارد می شود و جریان الکتریکی از طریق سوزن شلیک می شود. این باعث از بین رفتن ریشه مو می شود. این روش موهای زائد را برای همیشه از بین می برد. البته موهای با ریشه قوی ممکن است به جلسات بیشتری نیاز داشته باشند. از طرفی این روش نیز زمان بر است. الکترولیز موهای سفید پشت لب معمولاً حدود 10 ساعت طول می کشد. الکتروبیز معمولاً عوارض جانبی نیز دارد. مانند تغییر رنگ پوست در اطراف نقطه الکترولیز. در موارد بسیار نادر، محل الکترولیز ممکن است آسیب ببیند.


لیزر موهای زائد


آیا می توان موهای خاکستری را با لیزر از بین برد؟

همانطور که گفته شد کارایی لیزر به تفاوت رنگ پوست و مو بستگی دارد، بنابراین لیزر موهای زائد روی موهای سیاه یا قهوه ای تیره تاثیر بیشتری دارد. اگر موهای شما خاکستری، سفید، آبی یا قرمز است، درمان های دیگری برای شما وجود دارد. دلیل اینکه لیزر نمی تواند موهای خاکستری را از بین ببرد این است که در این روش لیزر فولیکول های مو را هدف قرار می دهد. سایر رنگ های مو مانند سفید و خاکستری ملانین کمی دارند و به اندازه کافی تیره نیستند که بتوانند پرتوهای لیزر را جذب کنند.


پیشرفت در تکنولوژی لیزر برای رفع موهای سفید

موهای سفید ملانین کافی در ساختار فولیکول های مو ندارند و بنابراین هیچ نوع لیزری را جذب نمی کنند. درمان های زیادی با دستگاه های مختلف لیزر موهای زائد برای از بین بردن موهای زائد استفاده شده است، اما هیچ کدام موثر نبوده اند.
روش های دیگری مانند الکترولیز برای از بین بردن دائمی موهای زائد وجود دارد. البته نتایج این تکنیک ها به اندازه لیزر ماندگار نیست. با این حال، الکترولیز می تواند به طور قابل توجهی از رشد مجدد موهای زائد جلوگیری کند.

از بین بردن موهای زائد با الکترولیز بسیار زمان بر است. زیرا هر تار مو باید هدف قرار گیرد. در روش لیزر اما چندین مو به طور همزمان هدف قرار می گیرند. به این ترتیب زمان کمتری می برد. اگر تمام موهای بدن شما هنوز سفید یا خاکستری نشده است، توصیه می کنیم یک دوره لیزر موهای زائد با لیزر و الکترولیز را با هم انجام دهید تا از مزایای هر دو روش بهره مند شوید و بهترین نتیجه را بگیرید. به این ترتیب، الکترولیز تمام موهای سفید و خاکستری را که تحت تأثیر لیزر نیستند، از بین می برد. همچنین می توانید موهای تیره تر را با لیزر در مدت زمان کوتاه تری از بین ببرید.

باید بخوانید:

آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

لیزر موهای زائد که در مراکز لیزر موهای زائد انجام می شود یک روش دائمی از بین بردن موهای زائد است که به فولیکول های مو آسیب رسانده یا از بین می برد.

حتما در این زمینه با یک متخصص پوست مشورت کنید. پزشک شما تمام تکنیک های درمانی را با توجه به شرایط شما بررسی می کند و همچنین تعیین می کند که آیا موهای تیره شما ملانین کافی برای تحت تاثیر قرار گرفتن توسط لیزر دارند یا خیر.
با پیشرفت تکنولوژی لیزر در از بین بردن موهای زائد، دستگاه هایی ساخته شده اند که می توانند هم از الکترولیز و هم لیزر الکساندرایت در یک دستگاه استفاده کنند. به این ترتیب اپراتور لیزر می تواند دستگاه را برای انجام درمان مناسب برای هر قسمت از بدن بیمار تنظیم کند.


بیشتر بخوانید  معرفی خوردنی‌های تقویت‌کننده مو
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *