مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پنیر آبی با کپک زیاد و بوی بد اما پر مزیت

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آیا پنیر آبی یا پنیر با خطوط آبی را شنیده یا امتحان کرده اید؟ پنیر آبی نوعی پنیر فرانسوی است که در انواع مختلف از شیر گاو، گوسفند و بز تهیه می شود. تخصص این پنیر تزریق و استفاده از نوعی کپک خوراکی به نام پنی سیلوم است. این پنیر طعم شور و عطری تند دارد. در این مقاله شما را تشویق می کنیم تا در مورد تاریخچه تولید پنیر بلوچیز، انواع بلوچیز، طرز تهیه و استفاده از پنیر بلوچیز و کالری بلوچیز و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید صحبت کنید.

گفته می شود زمان تهیه پنیر آبی به قرن هفتم باز می گردد. در غاری خارج از روستای روکوفور در فرانسه. طبق افسانه چوپان سرگردان، او ناهار نان و پنیر خود را در غار فراموش می کند. زمانی که او چند ماه بعد به غار بازگشت، پنیر به پنی سیلیوم روکوفورتی (کپک رشد کرده در غار) آلوده شد.
این خاستگاه پنیر آبی فرانسوی است. البته امروزه این پنیر به سادگی با رشد و افزودن کپک به شیری که پنیر از آن تهیه می شود تهیه می شود.

چقدر طول می کشد تا بلوچیز آماده شود؟

شاید جالب باشد بدانید که برای اینکه رنگ پنیر آبی از سفید به آبی تغییر کند، باید اکسیژن به پنیر برسد. این کار اغلب با سوراخ کردن پنیر با سوزن های نازک یا سیخ انجام می شود. سپس قالب های آبی مخصوص در داخل تونل های هوا کاشته می شود و با افزایش طول عمر این قالب ها طعم خاصی پیدا می کنند.
تهیه اکثر پنیرهای کپک زده بین 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد. در مورد پنیر آبی یا بلو، فرآیند رسیدن و آماده سازی از داخل پنیر (به دلیل کپک زدن) انجام می شود.


پنیر کپک زده

پنیر آبی چه طعمی دارد؟

در این پنیر، نوارهای آبی مختلف در امتداد بافت خامه ای و اغلب شکننده گسترش یافته است. رنگ این پنیرها از سفید و کرم تا قهوه ای متفاوت است. حتی طعم پنیر آبی از ملایم تا تند (بسته به نوع شیری که برای تهیه آنها استفاده می شود) متفاوت است. برای این نوع پنیر از شیر گاو، بز و گوسفند استفاده می شود که هر کدام طعم و بافت بسیار متنوعی ایجاد می کنند.
این پنیر به‌عنوان یک ظرف چینی ظریف، زمینه‌ای از مرمر سفید شفاف با نوارهای آبی متقاطع دارد که ظاهر متمایز آن را شکل می‌دهد. البته مقداری پنیر آبی در مراحل رسیدن طبیعی و سفید است، اما بیشتر این پنیرها پوست ندارند. در عوض طعم بلوچیز در همه جا یکسان است، چه در اطراف و چه در داخل پنیر.

بیشتر بخوانید  همچنین می توانید شکم خود را از تنبلی آب کنید

انواع پنیر آبی

در حال حاضر طیف وسیعی از پنیر آبی با بافت ها و طعم های مختلف در کشورهای مختلف تولید می شود. پنیرهای ورقه‌ای آبی، پنیرهای خامه‌ای و چرب، پنیرهای تند، شور، خامه‌ای، آبی نرم و انواع مختلف این پنیر رایج است. شاید جالب باشد بدانید که مدل های اولیه بلوچیز در فرانسه و ایتالیا تولید می شدند و نسخه های توسعه یافته بعدی در اروپا و آمریکای شمالی تولید شدند.

ویژگی ها و خصوصیات پنیر آبی با توجه به میزان رطوبت موجود در هر پنیر و همچنین نقطه رسیدن پوست آن مشخص می شود. از طرفی نوارهای کپک در این نوع پنیر رنگ های مختلفی دارد که شامل آبی، سبز، خاکستری یا مشکی می شود. حتی قیمت هر کدام از این مدل ها نیز متفاوت است.

گورگونزولا

گورگونزولا با ظاهر متمایز خود نوعی پنیر آبی است که بیشتر یادآور غذاهای ایتالیایی مانند ریزوتو، پاستا یا پیتزای فست فود است. گون تازه دارای بافتی نرم و کرم مانند کره است، با رگه های کوچک و پررنگ کپک. این قالب عطری قوی و تند نیز دارد. این پنیر آبی از شیر گاوهایی تهیه می شود که در مراتع لمباردی پرورش می یابند. پنیر کدو تنبل متنوع است و می توان آن را با انگور، عسل و پسته استفاده کرد.

کاستلو کرم آبی

ترکیب خامه نرم با طعمی بی نظیر از ویژگی های پنیر کاستلو است. روی این پنیر پوسته کمی وجود دارد و به عنوان عضوی جدید از این خانواده بلوچی شناخته می شود. این نوع پنیر در اواخر قرن بیستم از شیر و خامه گاو تهیه می شد. کاستلو رنگ آبی مایل به کرم با بافتی مخملی و طعم کمی تند است. کامبوزولا نوع دیگری از پنیر آبی خامه ای است. ترکیب این پنیر با انگور عالی خواهد بود.

بیشتر بخوانید  آیا با مضرات استفاده از نان سفید یا همان نان لواش آشنا هستید؟


انواع پنیر آبی

راکفورت

این نوع پنیر آبی نیز مانند پنیر لیگوان از شیر گوسفند تهیه می شود و به عنوان نوع کلاسیک فرانسوی این نوع پنیر آبی شناخته می شود. بدنه یا لایه بیرونی این پنیر مرطوب و پوشیده از نوارهای آبی کوچکی است که ترکیبی از تفاوت های ظریف در آن دیده می شود. راکفورت طعمی تند و شور دارد و بافت آن کرمی و نرم است. با این حال طعم ملایمی دارد. این پنیر با سیب و گردو ترکیب می شود.

استیلتون

طعم استیلتون آبی، پیچیده و غنی است. این مدل آبی شبیه یک موزاییک زیبا با راه راه های ظریفی است که مانند رودخانه های باریک کشیده شده اند. استیلتون نسبت به سایر بلو پنیرها رطوبت کمتری دارد و طعم آن قوی است. از استیلتون بلوچیز با عسل، گردو و سیب خرد شده استفاده کنید.

آبی دانمارکی

Danish Blue نوعی دیگر از پنیر آبی است که از شیر گاوهای محلی تهیه می شود. این پنیر طعمی کرمی و بافتی صاف دارد. پنیر آبی خانگی وقتی آن را در دهان می گذارید به راحتی آب می شود زیرا بسیار نرم است و هر چه طعم آن طولانی تر باشد، قوی تر می شود. این پنیر آبی را با گلابی تازه، مرکبات و آجیل جفت کنید.


استفاده از پنیر آبی در رژیم غذایی

می توانید از پنیر آبی به عنوان پارمزان با انواع میوه ها و مغزها استفاده کنید و سرو کنید.
این پنیر را می توان با سس هایی که بافت نرمی دارند مانند سس سالاد استفاده کرد.
پنیر آبی مانند کره یکی از بهترین ادویه ها و رایحه های موجود در سالاد، رب پنیر و حبوبات است و همچنین می توان از بلوچیز برای تهیه مرغ شکم پر و گوشت شکم پر استفاده کرد.
پنیر آبی برای افزودن به انواع ساندویچ ها طعم بسیار خوبی دارد.
بلوگا در رطوبت بالا به خوبی ذوب می شود و می توان آن را به انواع گوشت اضافه کرد.

بیشتر بخوانید  دارچین و عسل را با هم بخورید

طرز تهیه پنیر آبی


1. شیر را پاستوریزه کنید

پنیر آبی یکی از پنیرهایی است که باید در طی مراحل کارخانه تهیه شود. در این پنیر ابتدا از شیر پاستوریزه و سپس میکروب برای تبدیل لاکتوز لاکتیک به اسید لاکتیک استفاده می شود. در این مرحله شیر شروع به متورم شدن می کند. این کلاهک های جامد گرد و بریده شده اند.


طرز تهیه پنیر آبی


2. مرحله سوراخ کردن پنیر

در مرحله بعد قارچ پنی سیلین و کمی نمک به پنیر اضافه می کنند. اضافه کردن نمک برای مرطوب نگه داشتن پنیر انجام می شود. سپس این پنیرها به مدت 2 تا 3 ماه به همین ترتیب باقی می مانند تا بیات شوند. در روزهای اولیه، سیخ های آبی را با سیخ های نازک یا سوزن های فولادی ضد زنگ نازک می زنند تا اکسیژن راحت تر وارد پنیر شود و زغال اخته زودتر پیر شود.


3. تشکیل نوارهای آبی روی پنیر آبی

پس از مرحله هرس بلوبری، اولین رگه های کپک آبی روی پنیرها ظاهر می شود و طعم آنها شروع به تغییر می کند. هر چه این پنیرها بیشتر بمانند طعم آن قوی تر می شود و رگه های بیشتری در آنها ظاهر می شود. البته طعم نهایی تا حد زیادی تحت تاثیر نوع شیری است که برای تهیه پنیر آبی استفاده می شود.

پنیر آبی چند کالری دارد؟

100 گرم پنیر آبی به طور متوسط ​​شامل موارد زیر است:

پنیر بلوچیز یکی از پنیرهای خوشمزه است که به راحتی می توانید آن را در فروشگاه ها پیدا کنید و از طعم لذیذ آن در انواع غذاها، سالادها، ساندویچ ها و حتی به عنوان میان وعده با ترکیب میوه ها لذت ببرید. فقط به یاد داشته باشید که این پنیر دارای سدیم بالایی است و در نتیجه شور است. پس زیاده روی نکنید زیرا فشار خون شما را بالا می برد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *