مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پنج کتاب درباره زندگی و هنر هنرمندان معاصر ایرانی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


هنر ایران از دیرباز فراز و نشیب های زیادی داشته و در هر دوره ای هنرمندان مختلفی را به خود دیده است. زندگی هنرمندان همیشه برای خوانندگان جالب بوده است. زیرا زوایای پنهان زندگی شما را با افراد برجسته آشنا می کند تا با تجربیات زندگی شخصی و حرفه ای آنها آشنا شوید. این تجربیات شخصی از این جهت مهم است که بر رویکرد و نگرش هنری این شخصیت ها تأثیر گذاشته است. پس با دانستن این تجربیات می توانید محتوای یک اثر هنری را بهتر درک کنید. کتاب های مختلفی در مورد زندگی این هنرمند نوشته شده است. برخی از این آثار زندگینامه، برخی مصاحبه و برخی توسط شخص ثالث نوشته شده است. در اینجا پنج کتاب در مورد شخصیت های برجسته هنر معاصر ایران نوشته شده است. با مطالعه این کتاب ها می توانید با این افراد برجسته بیشتر آشنا شوید.

کتاب خاطرات محسن وزیری مقدم

کتاب «خاطرات» اثر محسن وزیری مقدم است که در آن این هنرمند بیوگرافی خود را تقدیم خوانندگان می کند. محسن وزیری مقدم یکی از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی است که تأثیر زیادی بر تاریخ هنر مدرن ایران گذاشته است. او نقاش و مجسمه ساز معاصر ایرانی است که رویکرد مدرنیستی در آثار خود داشت و توانست به سبک شخصی خود دست یابد. در این کتاب می توانید با جزئیات زندگی این هنرمند و فراز و نشیب های مسیر هنری او آشنا شوید. باید توجه داشت محسن وزیری مقدم او این کتاب را در دهه هشتاد زندگی خود نوشت و تا آنجا که می توانست تلاش کرد مسیر زندگی شخصی و هنری خود را بنویسد. نثر او ساده و دلنشین است و مخاطب را دنبال می کند. این کتاب در سال 1397 توسط انتشارات نظر منتشر شده است.

بیشتر بخوانید  واکنش امیرعبداللهیان به تجاوزات اخیر آمریکا و انگلیس در منطقه

این کتاب توسط ایران درودی در فاصله دو نقطه نوشته شده است

ایران درودی نقاش ایرانی متولد 10 شهریور 1340 در مشهد است. او علاوه بر نقاشی، به عنوان کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و تدریس تاریخ هنر در دانشگاه مشغول بود. درودی در نقاشی‌هایش رویکردی سورئال را دنبال می‌کرد و سالوادور دالی او را یک هنرمند با استعداد شرقی می‌دانست. کتاب «به فاصله دو نقطه» اثری بیوگرافی ایران درودی است که در آن تجربیات زندگی خود را از نگاه خود روایت می کند. درودی در این کتاب از برخوردهایش با بزرگانی چون ابراهیم پورداود، سهراب سپهری، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث و ژان کوکتو می گوید. با خواندن این کتاب می توانید با فراز و نشیب های زندگی درودی آشنا شوید، زیرا او از جنبه های پنهان زندگی شخصی خود صحبت کرده است که بر هویت او تأثیر گذاشته است. علاوه بر روایت کتاب، نقاشی هایی از نقاشی های درودی در ایران نیز وجود دارد که تأثیر کتاب را دو چندان می کند. انسجام و جذابیت متن کتاب نشان از قدرت درودی نوشتاری ایران دارد. او در این کتاب از دوران کودکی خود قبل از جنگ جهانی دوم می گوید و کم کم خاطرات تلخ خود را با ما در میان می گذارد. جملات و اطلاعات تامل برانگیز او خواندن داستان را جذاب تر می کند. کتاب «به فاصله دو نقطه» نوشته ایران درودی توسط نشر نی منتشر شد.

پنج کتاب در مورد زندگی و هنر هنرمندان معاصر ایران

این کتاب توسط ایران درودی در فاصله دو نقطه نوشته شده است

کتاب شیرین نشاط در گفتگوی طولانی با محمد عبدی

شیرین نشاط هنرمند ایرانی است که در زمینه‌های پرفورمنس، عکاسی، هنر مفهومی و ویدئو آرت فعالیت می‌کند. این هنرمند ایرانی برنده شیر طلایی دوسالانه ونیز و شیر نقره ای بهترین کارگردانی جشنواره فیلم ونیز شد. شیرین نشاط در آثار خود به مشکلات اجتماعی و مشکلات مردم ایران می پردازد و از این حیث از زندگی بومی ایرانیان به ویژه زنان الهام می گیرد. هنر او محدود به فرهنگ ایرانی نیست. زیرا شیرین نشاط در تلاش است مشکلات و مسائل فرهنگ های دیگر مانند مصر، مراکش و آذربایجان را به نمایش بگذارد. عکس های سیاه و سفید و ویدئو آرت نشاط اوج کار اوست که دغدغه های او را به تصویر می کشد. این کتاب اولین متن فارسی درباره این هنرمند است که توسط نشر بیدگل در سال 1400 منتشر شده است. محمد عبدی، رمان نویس، منتقد سینما و پژوهشگر هنر اهل لندن، نویسنده این کتاب است. این اثر در نتیجه صحبت کردن ایجاد می شود شیرین نشاط نوشت. نشاط در این گفتگو از زندگی، تجربیات و موفقیت ها و حتی شکست هایش برایمان می گوید. علاوه بر این، بررسی موضوع آثار او به مخاطب کمک می کند تا با این آثار ارتباط بهتری برقرار کند.

بیشتر بخوانید  ازدواج همجنس گرایان آزاد شد؟

کتاب گفتگو با باخمن محصص

بهمن محصص نقاش و مجسمه ساز ایرانی است که نقش مهمی در جنبش هنر مدرنیستی ایران ایفا کرد. این هنرمند مدرنیست با الهام از انسان ها، حیوانات و موجودات افسانه ای، مجسمه ها و نقاشی هایی را خلق کرده است که چهره های مثله شده را به تصویر می کشد. محصص طی بیش از شش دهه فعالیت هنری موفق به خلق تعداد زیادی نقاشی و مجسمه شد که نشان از فعالیت هنری غنی او دارد. محصص در هنر خود تحت تأثیر مکتب مدرنیسم اروپایی بود. با این وجود، او توانست آن را شخصی کند و زبان خود را از مکتب مدرنیستی استخراج کند. او به شدت تحت تأثیر موج روشنفکری فرانسه در دهه 1960، رویکرد هستی شناختی و ایدئولوژی او قرار گرفت. به همین دلیل است که آثار او نشان از تنهایی، رنگ و مرگ انسان دارد که نشان از رویکرد تلخ و انتقادی او به جهان و هستی انسان دارد. کتاب «گفتگو با بهمن محاس» مجموعه ای از چند مقاله منتشر شده پیش از این درباره محس است. این کتاب ما را با جنبه های مختلف زندگی شخصی و کاری آشنا می کند موفق باشید ما را با استعداد و درک هنری او آشنا می کند.

پنج کتاب در مورد زندگی و هنر هنرمندان معاصر ایران

خوبی های نجومی، یک قطعه پرتره

نیکاد نجومی (نیکی) نقاش و تصویرگر معاصر ایرانی است که آثاری با مضامین سیاسی و روانی خلق کرده است. علاوه بر این، تصویرسازی های زیادی برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام داد. هرگز یک تصویر موضوعی و فیگوراتیو نیست. مردان کت و شلواری که نماد قدرت مردان و سیاستمداران جهان است، دلقک ها و حیوانات از عناصر اصلی آثار نجومی نیکزاد هستند. او با این عناصر طنز انتقادی و اجتماعی خود را به تصویر می کشد. نجومی در آثار خود هرگز سعی نمی کند چهره های خشن و مستبد رهبران جهان را به تصویر بکشد. کتاب «خوبی نجومی، بخش‌هایی از یک پرتره» نوشته آرمان خلعتبری جنبه‌های جدیدی از زندگی شخصی و هنری و ایدئولوژی خوبی‌های نجومی را به ما نشان می‌دهد. این کتاب در سال 1400 توسط انتشارات نظر منتشر شده است.

بیشتر بخوانید  مداحی معروف امیر برومند ۱۴۰۰
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *