مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پل خاتون خوی مقصدی مناسب برای گردشگری است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، پل خاتون در 3 کیلومتری جنوب شهر خوی بر روی رودخانه کوتور و در مسیر جاده خوی – ارومیه قرار دارد.
در قسمت فوقانی پل از آجر استفاده شده و هفت دهانه بزرگ برای آب وجود دارد و در بین دهانه های بزرگ پی سنگی گذاشته شده و به طور منظم هفت دهانه طاق های تزئینی روی این پل وجود دارد.
کاروان‌هایی که از عثمانی‌ها می‌آمدند از این پل عبور می‌کردند و تا چند سال پیش گذرگاه مردمی بود، اما در سال‌های اخیر پل جدیدی روی آن ساخته شده و راه ارتباطی از روی پل جدید است.

پل خاتون خوی مقصدی مناسب برای گردشگری است

پل تاریخی خاتون خوی یکی از بناهای ارزشمند دوره سلجوقی است که زما در آن ساخته شده و همچنان بر ستون های آن پابرجاست. در 3 کیلومتری جنوب شهر خوی، بر روی رودخانه کوتور و در مسیر جاده خوی – ارومیه، پلی قدیمی وجود دارد که در زبان مردم و اسناد موجود به پل خاتون معروف است.

پل دارای پایه ها و موج شکن هایی به شکل پشت ماهی است که از سنگ نسبتاً بزرگ و منظم با ملات ماسه و آهک ساخته شده است و در قسمت بالایی پل از آجر استفاده شده و دارای هفت دهانه بزرگ آب است و به طور منظم هفت دهانه پل است. نمای تزئینی واقع شده است.
طبق کتب و منابع تاریخی، کاروان‌هایی که از عثمانی‌ها می‌آمدند از این پل عبور می‌کردند و تا چند سال پیش گذرگاه مردمی بود. در قرون گذشته در لشکرکشی سلطان یعقوب آک کویونلو در سال 883 هجری قمری از این پل برای مبارزه با برادرش سلطان خلیل استفاده می شد.
در سال‌های اخیر، پل جدیدی ساخته شده و نحوه ارتباط مردم از طریق پل جدید شده است. این پل به دلیل ارزش باستانی که دارد توسط میراث فرهنگی استان حفاظت می شود.

بیشتر بخوانید  کاهش قیمت سکه بورسی

پل خاتون خوی گذری از دوران سلجوقی تا قرن جدید + تصاویر - اخبار استان تسنیم |  تسنیم

نام نام

کلمه خاتون یک کلمه ترکی باستانی به معنای زن بزرگ با شخصیت است و در زمان های قدیم لقب ترکی خان و خکان زنان و دختران به معنای بانو و ملکه نجیب بوده و معمولاً علیه خاکان و دوره سلجوقیان به کار می رفته است. رواج بیشتری یافته و محققان ساخت آن را بر اساس استفاده از زنان برای زنان بزرگ نظام در این دوره به سلجوقیان نسبت می دهند. پیش از این در شاهنامه منحصراً به عنوان عنوانی خاص در برابر خاکان ذکر شده بود. ارباب باستانی پاریس در مقاله خود با عنوان خاتون هفت کله مکان هایی به نام های کیز «دختر»، خاتون و … را به الهه آناهیتا نسبت داده و در آن مقاله به روستای کزکله خوی نیز اشاره کرده است.

ویژگی های معماری پل خاتون خوی

طول این پل 59.40 متر و عرض 70.8 متر و ارتفاع از پی 48.6 متر است و به جز 7 طاق کوچکی که بین دهانه ها ساخته شده بود، از آرایش و تزئین خاصی در بنای آن استفاده نشده است.
پایه های پل خاتون دارای شکن های مثلثی شکل به طول 2 متر در جهت مخالف و مخالف آب رودخانه است که تنه آن با آجر، ساروج، ساروج و قسمت های میانی طاق نیز با سنگ و ساروج اندود شده است.
پس از اتمام کار طاق، دیوارهای دو طرف پل با آجر و سنگ پر می شود و سطح پل به دلیل بزرگتر بودن طاق میانی پل نسبت به سایر طاق ها و به دلیل تقارن طاق های بزرگ با شیب کم به سمت شمال و جنوب، کنده ها و آجرهایی به ابعاد 25*5.

بیشتر بخوانید  برپایی جام مقابل چشمان پرسپولیسی ها

پل خاتون (خوی) پل خاتون (خوی)

شایان ذکر است آرامگاه شمس تبریز و برج شمس تبریز، دروازه سنگی، مقبره شیخ نوایی مسجد مطلب کنا، پل خاتون، بازار خوی، مسافرخانه خوی اطراف آن، پل کوتور، مسجد شاه سیدالشهدا، مسجد ملا و پوریا و حسنه گروبروب ولی، امامزاده سید بهلول و آبشار بادلان در غار علی شیخ از دیگر مناطق گردشگری این شهر هستند.
شهرستان خوی یکی از قدیمی ترین مراکز تمدن شمال غرب ایران و مرکز بسیاری از رویدادهای تاریخی است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و مسیر تجاری شرق به غرب، مورد بازدید گردشگران و ایرانیان بسیاری قرار گرفته است.

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *