پارادایم چیست و الگوهای ذهنی چگونه شکل می گیرند؟


پارادایم چیست؟

به افرادی که می شناسید فکر کنید؛ بیشتر مردم در کودکی به مدرسه می روند و تا سنین جوانی به تحصیل ادامه می دهند، شغلی پیدا می کنند، ازدواج می کنند، برای رفع نیازهای مالی خود کار می کنند، بچه دار می شوند و فرزندان خود را به همین سمت هدایت می کنند. این مسیری است که ذهن انسان معتقد است می توان از آن برای زنده ماندن و زندگی بیش از 80 سال استفاده کرد. به همین دلیل است که به یک پارادایم تبدیل شده است. در این مقاله درباره موضوع جذاب پارادایم شیفت صحبت می کنیم. ابتدا این مفاهیم را توضیح می دهیم و سپس روش هایی را که برای تغییر باورهای غلط وجود دارد شرح می دهیم. دلگرم کننده باشید

واژه پارادایم که در فارسی به «الگو» ترجمه می‌شود، مفهومی است که ابتدا در فلسفه علم پدید آمد و به تدریج در بخش‌های مختلف زندگی بشر گسترش یافت. پارادایم یک فرض کلی است که جهان بینی افراد را در بر می گیرد. در جامعه علمی، کارشناسان اعتقادات اساسی در مورد فیزیک، زیست شناسی و سایر رشته ها دارند و بر اساس آن باورها، نتایج آزمایش های خود را ارزیابی می کنند. به عنوان مثال، مجموع 2 تا 2 ضربدر 4، پارادایم است که در تمام مسائل ساده و پیچیده ریاضی استفاده می شود و مورد قبول همه است.
الگوها همیشه درست نیستند، به همین دلیل است که گاهی باید آنها را با پارادایم تغییر تغییر دهیم.


الگو

پارادایم تغییر چیست؟

بیایید به این سوال پاسخ دهیم که پارادایم جابجایی از دنیای علم چیست؟ در علم غالباً اتفاق می افتد که نتایج آزمایشات چیزی خلاف باورهای قبلی متخصصان را نشان می دهد. در نتیجه، کارشناسان به این نتیجه می رسند که پارادایم های کنونی اشتباه هستند و آنها را تغییر می دهند. به عنوان مثال، مدل اتمی یکی از معروف ترین تغییرات الگو در جهان است. تامسون اولین کسی بود که نظریه کیک کشمشی و پراکندگی الکترون ها توسط اتم را ارائه کرد. رادرفورد بعداً گفت که یک هسته با بار مثبت در مرکز اتم وجود دارد. بور نوترون را کشف کرد و آن را به ساختار اتم اضافه کرد و سپس نظریه مدل کوانتومی اتم ارائه شد. هر یک از این دانشمندان در زمان خود الگوی اتم ها را تغییر دادند.

توماس کوهن، فیلسوف و فیزیکدان قرن بیستم، از تغییر پارادایم به عنوان «اساس انقلاب های علمی“او به یاد می آورد. بسیاری از دانشمندان با توجه به تعریف پارادایم کوهن، تغییرات اساسی در رشته خود ایجاد کرده و الگوهای موجود را تغییر داده اند، پارادایم ها امروزه در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، هنری و دیگر جنبه های زندگی بشری مانند روند زندگی مذکور شناخته شده اند. در مقدمه در مورد آن صحبت کردیم، اعتقاد به گذرا بودن زندگی که در بیشتر انسان ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید  آیا وال با نهنگ فرق دارد ، نام فارسی وال و دلفین چیست؟

تغییر پارادایم به معنای تغییر ریشه های باورهای مسلط و ایجاد زمینه برای باورهای جدید در مورد موضوع است.

الگوهای ذهنی چگونه ایجاد می شوند؟

بیایید از معنای پارادایم در علم گامی به عقب برداریم و نقش پارادایم را در زندگی بررسی کنیم. ذهن ما پر از الگوهایی است که بر اساس آموزه هایی که دریافت کرده ایم، مفاهیمی که پذیرفته ایم و کارهایی که بارها و بارها انجام داده ایم، شکل گرفته است. طرز فکر مردم در مورد پول، عشق و روابط بر اساس آموخته های ما از دوران کودکی است.
به عنوان مثال یکی از پارادایم های رایج در جامعه ایران پول و ثروت است. در بسیاری از سریال های ایرانی، افراد ثروتمند مجرم هستند یا مشکلات خانوادگی دارند. یک ضرب المثل معروف در فرهنگ ما وجود دارد که می گوید پول خوشبختی نمی آورد یا مردم عادی وقتی یک مرد ثروتمند را می بینند فکر می کنند که او باید با انجام کار اشتباه به آن جایگاه می رسید.


پارادایم تغییر چیست؟


در کدام حوزه های زندگی پارادایم وجود دارد؟

ما در مورد همه چیز اعتقاد داریم، مثلا به دوستان خود توجه کنید. شما در مورد ویژگی هایی که دوستانتان باید داشته باشند، اعتقاد دارید و اکثر دوستان شما این ویژگی ها را دارند. این یک پارادایم است! ابعاد مختلفی که الگوهای ذهنی می توانند بر آنها تأثیر بگذارند عبارتند از:

سلامتی؛
روابط با دوستان؛
رابطه عاطفی؛
سرگرمی زندگی؛
توسعه شخصی؛
زندگی اجتماعی؛
کار و زندگی کاری؛
وضعیت اقتصادی و درآمد؛
ارتباط خانوادگی.


الگوهای ذهنی

چگونه یک تغییر پارادایم در زندگی ایجاد کنیم؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که الگوهای ذهنی لزوما بد نیستند و اغلب مجبور نیستیم آنها را تغییر دهیم. اولین قدم در تغییر الگوها، شناسایی الگوهای اشتباه و انجام اقدامات لازم برای تغییر آنهاست.
به یاد داشته باشید که تأثیر پارادایم بر زندگی و تغییر پارادایم مسائل زرد نیستند و همانطور که قبلاً گفتیم در علم به اثبات رسیده اند. بنابراین اگر فکر می کنید الگوی اشتباهی در ذهن دارید، آن را تغییر دهید. در اینجا هفت مرحله وجود دارد که می توانید برای شروع فرآیند آماده سازی برای میانجیگری انجام دهید.

1. چیزی را بیان کنید که تغییر کند

با نگاه کردن به عادات، افکار و رفتارهایی که تکرار می کنید و نتایج تکراری که به دست می آورید، می توانید الگوهایی را در ذهن خود بیابید. به عنوان مثال، وقتی معتقدید که بیدار شدن قبل از ساعت 6 صبح سخت یا حتی غیرممکن است، هرگز نمی توانید ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید و اگر به زور از خواب بیدار شوید، احساس خوبی نخواهید داشت. اگر باید زودتر از ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوید، الگوی سحرخیزی باید تغییر کند. بنابراین، در گام اول، مشخص کنید که چه پارادایم در ذهن شماست و چرا باید تغییر کند.
مشخص کنید که چرا می خواهید الگوی فعلی را تغییر دهید و چگونه آن را جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید  جویدن آدامس از ...

2. اهداف خود را بنویسید

بیان کنید که با تغییر این فرم به چه چیزی خواهید رسید. به یاد داشته باشید که پارادایم ها در ضمیر ناخودآگاه شما هستند، بنابراین می توانید هنگام تعیین اهداف با مقاومت شدید ذهن خود روبرو شوید. به عنوان مثال، اگر هدف این است که 4 روز در هفته ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید و کتاب بخوانید، ذهن شما مدام می گوید که در وسط روز شما را بسیار خسته می کند و دیگر نمی توانید کار خود را انجام دهید. . به همین دلیل بهتر است تا ساعت 7 بخوابید!
هنگام نوشتن اهداف، روی کارهایی که انجام می دهید و نباید انجام دهید تمرکز نکنید و فقط آنچه را که می خواهید بنویسید.

3. شروع به تغییر افکار خود کنید

اجازه دهید این مرحله را با عبارتی طلایی منسوب به حضرت علی (ع) توضیح دهیم: «مواظب افکاری باشید که بیان می شود. مراقب آنچه می گویید و انجام می دهید باشید. به رفتاری که به آن عادت کرده اید توجه کنید. مراقب عادت خود باشید که به شخصیت شما تبدیل می شود. “شخصیت خود را حفظ کنید، این سرنوشت شما خواهد بود.” آیا این چیزی نیست که ما تاکنون در مورد پارادایم صحبت کرده ایم؟


مدیریت فکر

افکار منبع الگوها هستند و با کنترل آگاهانه آنها می توانیم پارادایم های جدیدی را در ذهن خود ایجاد کنیم. برای کنترل افکارتان از چیزی که شما را به یاد باورهای محدودکننده می اندازد دوری کنید و محیط را با افراد و افکار الهام بخش پر کنید که شما را به هدفتان می رساند. به یاد داشته باشید که ما نمی توانیم تمام افکار خود را کنترل کنیم. کنترل آگاهانه افکار به این معناست که هر زمان متوجه شدید که به الگوهای قبلی بازگشته اید، بدون سرزنش خود، ذهن خود را به سمت افکار درست هدایت کنید.


سرنوشت انسان

4. از منطقه امن خارج شوید

وقتی فردی تصمیم می گیرد برای اولین بار ساعت 5 صبح از خواب بیدار شود، ذهنش آنقدر مقاومت می کند که به نظر می رسد اگر تا ساعت 7 نخوابد، جان خود را از دست می دهد! اما تا کنون هیچ کس نتوانسته است راه حل کامل را ارسال کند، که عجیب نیست. برای تغییر پارادایم، باید از حاشیه امن زندگی خود خارج شوید و به ناشناخته ها بروید و کارهایی را انجام دهید که ذهن شما در برابر آن مقاومت می کند.
به یاد داشته باشید که شما فرمانده بدن خود هستید، نه ذهن و الگوهای قدیمی!

بیشتر بخوانید  روز مجردها چه روزی است ؟


5. شروع کنید به فردی که می خواهید باشید

تصمیم برای تغییر پارادایم مانند یادگیری یک ورزش جدید یا مهارتی نیست که نیاز به تمرین دارد. این نیاز به یک تصمیم فوری دارد!

بلافاصله تصمیم می گیرید ساعت 5 صبح که تلفن زنگ می زند از رختخواب بلند شوید.
به جای همبرگر برای لحظه ای سالاد سفارش دهید.
از امروز پیش بروید و طبق برنامه در کارتان نظم ایجاد کنید.

هر زمان که تصمیمی شکست خورد، به جای سرزنش کردن خود، به مسیر اصلی بازگردید. بلافاصله شروع به تبدیل شدن به شخصیت مورد علاقه خود کنید. به یاد داشته باشید که هر بار که می گویید فردا شروع می کنم، با تغییر پارادایم راه را اشتباه رفته اید.


6. احساسات خود را کنترل کنید

گاهی همه چیز خوب پیش می رود، اما احساسات قوی که در لحظه ایجاد می شوند، تلاش را هدر می دهند. احساسات زبان بدن ما هستند و باید کنترل شوند. ممکن است در ابتدای تغییر پارادایم کنترل احساسات برای شما دشوار باشد، اما باید به مرور زمان کنترل آنها را یاد بگیرید. فوران احساسات مانند زمانی است که چیزی می سوزد. وقتی آتش می سوزد نمی توانید به دنبال کپسول آتش نشانی باشید، اما اگر از قبل می دانید کپسول آتش نشانی کجاست و چگونه از آن استفاده می کنید، می توانید خیلی سریع آتش را خاموش کنید.


پارادایم: سرنوشت از پیش تعیین شده است


مراحل کنترل احساسات

نفس عمیق بکشید و از فضاها و افکاری که باعث ایجاد احساسات منفی و ناخوشایند در شما شده اند دوری کنید.
احساسی که در آن لحظه دارید را شناسایی کنید.
احساسات خود را با کلمات (کلامی یا نوشتاری) بیان کنید.
به خود یادآوری کنید که احساسات شما زودگذر هستند و ربطی به شخصیت شما ندارند. مثلاً باید بدانید که الان عصبانی هستید، اما اصلاً آدم عصبی نیستید.
اکنون می توانید احساسات خود را به درستی کنترل کنید.


مدیریت احساسات

احساسات همیشه مانع نیستند و گاهی اوقات می توانند محرک باشند. به عنوان مثال، وقتی تصمیم می گیرید بعد از بیدار شدن در ساعت 5 صبح فعالیت مورد علاقه خود را انجام دهید یا تصمیم دارید ساعت 5 صبح با فردی که دوستش دارید از خواب بیدار شوید، احساس خوبی خواهید داشت. این احساس خوب، انگیزه ای قوی برای متعهد شدن به تغییر الگوها است.

7. به تلاش خود ادامه دهید

پیشرفت خود را در دستیابی به اهداف خود بررسی کنید و مطمئن شوید که در مسیر درستی هستید. ممکن است لازم باشد اهداف خود را در طول مسیر تغییر دهید و آنها را حتی بزرگتر کنید. بگذارید پارادایم تغییر یک فرآیند مادام العمر باشد. همیشه در زندگی ما باورهایی وجود دارد که باید تغییر کند. بدون مقاومت، به آرامی و آگاهانه تغییراتی را که می خواهید ایجاد می کنید.


دیدگاهتان را بنویسید