مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

همه چیز در مورد نژاد سگ یورکشایر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معرفی سگ یورکشایر

سگ یورکشایر موجود کوچک پشمالو تحت عنوان سگ های عروسکی رده بنده می شود اگر چه در باطن او یک تریر اصیل است .یورکشایر سگی شجاع , مصمم , باهوش و بازیگوش است و به راحتی با گربه ها کنار می آید . یورکشایرها توانایی این را دارند که با پنجه های آهنین شان دیگر سگ های خانواده را تحت فرمان خود بگیرند.

تاریخچه سگ یورکشایر

در طول انقلاب صنعتی انگلستان , کارگرهای اسکاتلندی برای کار در معادن زغال سنگ , آسیاب ها و کارخانه ها به یورک شایر آمدند و سگ هایشان را که به Clydesdale یا paisley تریر معروف بودند همراه خود آوردند . آن ها از سگ های امروزی یورک شایر بسیار بزرگتر بودند و گمان می رود که در آن زمان از ان سگ ها برای گرفتن موش ها در آسیاب ها استفاده می شد . سگ های clydesdale تریر ممکن است حاصل زاد و ولد تریر های دیگر ( سگ های سیاه انگلیسی با سگ های عروسکی ) باشند . تریر های مناطق غربی ممکن است در پیشرفت و تکامل نژاد یورک شایر ها نیز نقش داشته باشند .

این سگ دارای جثه ای کوچک با چشمان آبی طوسی می باشد . در سال 1861 یک سگ از نژاد یورک شایر تریر در نمایشی تحت عنوان یک سگ اسکاتلندی ژولیده ایفای نقش کرد .

سگی به نام هادرزفیلد بن HUDDERSFIELD BEN که در سال 1865 به دنیا آمده بود به یک سگ نمایش معروف تبدیل شد و امروزه از او به عنوان پدر سگ های یورک شایر تریر مدرن یاد می شود .

این نژاد در سال 1870 نام گذاری شدند و در سال 1874 نام یورک شایر ها برای اولین بار در انجمن انگلیسی کنل ( BITISH KENNEL CLUB ) به ثبت رسید . اولین انجمن نژاد یورک شایر در انگلستان در سال 1898 شکل گرفت و تاریخ به دنیا آمدن اولین یورکی در ایالات متحده امریکا سال 1872 تخمین زده شده است . از سال 1878 یورک شایر ها قادر به رقابت با سگ های دیگر در نمایش ها بودند . در نمایش های اولیه یورک شایر ها در رده سگ های زیر 5 پوند طبقه بندی می شدند ولی سرانجام توسط برگزار کنندگان نمایش ها در رده متوسط بین 3 تا 7 پوند قرار گرفتند .

سگ

ظاهر سگ یورکشایر

قد یورک شایر می بایست بین 8 تا 9 اینچ باشد و وزن آنها نباید بیشتر از 7 پوند باشد ( ترجیحا بین 4 تا 6 پوند ) . این سگ ها در سایز بسیار با هم متفاوت هستند . برای یک سگ داشتن توله هایی با وزن های کمتر از 4 پوند , 5 تا 6 پوند و بین 12 تا 15 گوند نرمال و طبیعی است . دندان های شیری یورکی ها از جمله دندان نیش هیچ گاه نمی ریزد . در 5 ماهگی اغلب سعی کنید تا دندان های او را چک کنید . زمانی که مشاهده کردید که دندان جدید او می خواهد در بیاید اما دندان شیری مانع رشد آن می شود حتما او را نزد دامپزشک ببرید .

وجود دندان های شیری در سگ های یورک شایر باعث بوجود آمدن ناهماهنگی و ردیف نبودن دندان های ان ها می شود و ممکن است چندین سال بعد موجب خرابی دندان ها شود . این نژاد معمولا به رنگ های سیاه , نقره ای و قهوه ای روشن دیده می شوند . پوشش بدن یورک شایر ها بلند , ابریشمی و بدون داشتن هیچ گونه موجی صاف می باشد . اندازه موهای بلند سگ های نمایشی تا زمین می رسد . پوشش بدنی آن ها از یک لایه مو تشکیل می شود که ریزش بسیار کمی دارد .

بیشتر بخوانید  لیست کلینیک های زیبایی و کاشت مو در تهران همراه با آدرس و ساعت پذیرش

توله یورک شایرها در هنگام تولد سیاه رنگ با چشمانی آبی هستند که رنگ موهای آن ها به مرور بعد از یک سالگی تغییر می کند . توله هایی که قبل از یک سالگی رنگ شان روشن می شود معمولا رنگ چشمانشان به جای آبی خاکستری است .

رنگ موهای پشت سر تا سر دم یورکی ها سورمه ای تیره است که در زیر نور درخشش آبی خاصی را از خود به نمایش می گذارد . موهای سر آن ها بلند و طلایی است و در پایین گوش ها و پوزه رنگ تیره تری به خود می گیرد . موهای روشن روی سر از گوش ها فراتر نمی رود و داخل این قسمت هیچ موی تیره رنگی دیده نمی شود و موهای پاهای یورک شایر ها نیز روشن هستند ولی رنگ روشن این موها بالاتر از آرنج دیده نمی شود . نکته جالب درباره این نژاد آن است که با گذشت سال ها و بالاتر رفتن سن آن ها رنگ شان نیز روشن تر می شود و پس از گذشت این فصول رنگ آن ها دوباره تیره می شود .

آراستگی سگ یورکشایر

آراستگی موهای بلند یورک شایر ها در صورتیکه به جای ابریشمی بودن نرم باشند بسیار نیاز به دقت دارد زیرا به راحتی موها در هم گره می خورد . حتی در صورتی که موهای او را کوتاه نگه دارید باز هم می بایست او را به آرامی هر روز شانه بزنید تا از بوجود آمدن گره ها جلوگیری نمایید و او ظاهری مرتب و آراسته داشته باشد . نژاد های با جثه کوچک مستعد ابتلا به بیماری های دهان و دندان هستند و یورک شایرها از این دسته مستثنی نیستند .

دندان های آن ها می بایست به صورت منظم مسواک زده شود و سالی 1 بار برای پاکسازی حرفه ای او را پیش متخصص حرفه ای ببرید . به عنوان بخشی از پروسه نظافت گوش های او نیز نیاز به رسیدگی و چک شدن دارند و از همین رو داخل آن ها را با دقت بسیار نگاه و بررسی کنید .

یورک شایر

نکاتی در هنگام خرید غذای سگ یورکشایر

متخصصان متفق القول هستند زمانی که شما برچسب روی غذای سگ ها را می خوانید گوشت می بایست جزو اولین ماده تشکیل دهنده آن باشد و در رده دوم نشاسته های قابل جذب مانند برنج قرار می گیرند . ماده بعدی فرآورده های جانبی می باشند که در اکثر مواد تشکیل دهنده غذای حیوانات به چشم می خورند و به معنای بخش هایی از اعضای بدن حیوانات دیگر می باشد که در غذای انسان ها استفاده نمی شوند مانند استخوان ها , بعضی ارگان ها , خون , بافت چربی و روده ها .

بسیاری درباره استفاده از فرآورده های جانبی در غذای سگ ها نظر موافقی دارند ولی در کل صاحبان حیوانات خانگی می بایست به دنبال محصولاتی باشند که بر روی برچسب آن منبع حیوانی فرآورده های جانبی ذکر شده باشد برای مثال فرآورده مرغ یا بره. از استفاده محصولاتی که دارنده این فرآورده ها بدون ذکر منبع هستند خودداری کنید .

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن دکتر ریحانه صباحی متخصص زنان در نجف آباد / اصفهان

تغذیه سگ یورکشایر

سگ های کوچک فعال می توانند روزانه به ازای هر پوند 40 کالری مصرف کنند و سگ های بزرگ حداقل 20 کالری به ازای هر پوند وزن . میزان مصرف روزانه کالری در سگ هایی با تحرک کم کاهش می یابد و به همان میزان برای سگ های فعال مانند سگ های کارگر و سگ های گله و آن دسته که بیشتر زمان خود را در بیرون از خانه می گذرانند این میزان افزایش پیدا می کند .

برای هر سگ عواملی از جمله سن , متابولیزم , تمرینات , محیط زندگی و سلامت کلی او تعیین کننده میزان دقیق کالری که به سالم و قوی ماندن او کمک می کند است . در صورتی که یورکی تان اضافه وزن دارد به او تمرینات و ورزش های مختلف بدهید و از وعده های غذایش بکاهید ( مجموعا 60 درصد کالری مورد نیاز برای وزن ایده آل سگ تان ).

سلامت سگ یورکشایر

یورکی ها معمولا نژاد سالمی هستند اما همانند سایر سگ ها مستعد ابتلا به بیماری های مخصوصی می باشند . در صورتی که می خواهید سگی را خریداری کنید یک پرورش دهنده خوب را پیدا کنید که به شما مدارک و گواهی سلامتی پدر و مادر توله سگ را نشان بدهد . این گواهی ها نشانگر این هستند که از سگ ها تست و آزمایش سلامتی گرفته شده است و هیچ بیماری ندارند . در این نژاد شما باید انتظار دریافت مدارک تایید شده توسط سازمان های ارتوپدی مخصوص حیوانات ( OFA ) برای چک کردن و مبتلا نبودن به بیماری در رفتگی لگن ( HIPDYSPLASIA ) , در رفتگی آرنج ( ELBOW DYSPLASIA ) کم کاری تیروئید ( HYPOTHYROIDISM ) و بیماری VON WILLEBRANDS را داشته باشید .

هم چنین تاییدیه از دانشگاه آبورن auburn برای بیماری THROMBOPATHIA و گواهی از سازمان بیماری های چشمی سگ ها ( CERF ) که تایید کند چشم های یورک شایرتان نرمال است را می بایست بررسی و مشاهده کنید . با مراجعه به وب سایت OFFA.ORG می توانید صحت مدارک ارایه شده توسط پرورش دهنده را چک کنید .

سگ یورکشایر

بیماری های رایج در میان نژاد یورکشایر

1. در رفتگی کاسه زانو این مشکل در میان سگ های کوچک بسیار رایج است . این بیماری زمانی رخ می دهد که کشکک زانو ( که از 3 قسمت تشکیل شده است ) به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد . این ناهنجاری موجب شل شدن پا و راه رفتن غیر نرمال سگ می شود . امکان ابتلا به این بیماری در بدو تولد نیز وجود دارد و باید توجه داشت که در رفتگی همیشه بعد از تولد و در بزرگسالی رخ نمی دهد . ساییدگی ناشی از در رفتگی کاسه زانو می تواند منجر به آرتروز شود .
2.هایپوگلیسمی Hypoglycemia ( بد شکلی استخوان مفصل ران )
3.بیماری های دندان و لثه
4.افت قند خون
5.در رفتگی اسخوان لگن Legg-Perthes disease

صفات رفتاری در سگ یورکشایر

یورک شایر ها ترکیبی از جثه کوچک با روح ماجراجوی مخصوص تریر ها هستند .آن ها بسیار با اعتماد به نفس و باهوش هستند . سگ های این نژاد هر کدام دارای صفات و اخلاقیات منحصر به فرد خود هستند .

بعضی از آن ها دارای روحیه ای لطیف می باشند و عاشق بغل کردن هستند و چیزی را بیشتر از اینکه در تمام طول روز صاحب شان یا افراد خانواده را دنبال کنند نمی خواهند . در حالی که عده ای دیگر بازیگوش و شرور هستند و دوست دارند سر از همه کاری در بیاورند .

بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق ۲۸ صفر در سال ۹۸ چه روزی است ؟

برای یورک شایر ها محدودیت هایی تعیین کنید و خواهید دید که این سگ چه همراه و شریک خوبی برای تان خواهد بود ولی در صورتیکه او را لوس بار بیاورید باید مراقب باشید . آموزش های مربوطه را از سن کم شروع کنید و در این صورت شانس شما برای داشتن سگی مطابق با میل تان بیشتر از زمانی خواهد بود که او را به حال خود بگذارید تا به روش خودش بزرگ شود و سپس در بزرگسالی مجبور می شوید تا تلاش کنید که عادت های بد او را تغییر و اصلاح نمایید .

همانند تمامی سگ ها یورک شایرها در سنین جوانی نیاز به برقرار کردن ارتباط با افراد مختلف , شنیدن صداها , دیدن مناظر و تجربیات گوناگون دارند . با رعایت و فراهم کردن تمامی موارد ذکر شده برای سگ تان خیالتان راحت می شود که در آینده او دارای روابط اجتماعی خوب و دوستانه خواهد بود .

SAG

نکات مهم در رابطه با سگ یورکشایر

  • تنها موردی که برای سگ های این نژاد می بایست به آن توجه داشت موهای زیبایشان است که نیازمند دقت و مراقبت بسیار می باشد .
  • طول عمر آنها بین 12 تا 15 سال می باشد .
  • یورکی ها از سرما بدشان می آید و معمولا در زمان هایی که خیس هستند یا در مکان های مرطوب قرار دارند مور مورشان می شود .
  • یورک شایرها به دلیل ساختار بدنی ظریف و کوچک شان و خصوصیات اخلاقی مربوط به تریر ها معمولا برای خانواده هایی که فرزندان کوچک و نوپا دارند پیشنهاد نمی شوند .
  • بعضی از این سگ ها ممکن است باشنیدن هر صدایی پارس کنند و کمی آزار دهنده باشند به همین دلیل آموزش های منظم , مداوم و زود هنگام در سنین کم می تواند در این زمینه بسیار کارآمد باشد و اگر فکر می کنید که قادر به انجام این کار نیستید می توانید از یک فرد حرفه ای کمک بگیرید .
  • یورک شایر ها می توانند سیستم گوارشی بسیار حساسی داشته باشند که باعث می شود در غذا خوردن ایراد گیر باشند و هر چیزی را نخورند . مشکلات در هنگام غذا خوردن زمانی بروز می کنند که سگ شما دچار بیماری های لثه و دندان باشد . اگر او در هنگام غذا خوردن یا بعد از آن دچار ناراحتی می شود و احساس خوبی ندارد حتما برای چکاپ به دام پزشک مراجعه کنید.
  • این نژاد فکر می کنند سگ های بزرگی هستند و در صورت امکان تلاش می کنند تا با سگ های بزرگ تر از خودشان دعوا کنند به همین خاطر مطمعن شوید که سگ تان را تحت کنترل داشته باشید و برای اینکه او آداب اجتماعی را فرا بگیرد سعی کنید از سنین کم او را به کلاس های آموزشی اطاعت کردن و رام شدن ببرید .

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی نژاد سگ اشپیتز : قبل از خرید سگ اشپیتز با ما همراه شوید

معرفی نژاد سگ کن کورسو

معرفی نژاد سگ روتوایلر

separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *