مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نکات مهم در مورد تغذیه عروس هلندی 

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





غذاهای مورد علاقه عروس هلندی




عروس هلندی از خانواده طوطی های کاکل دار و کوچک ترین عضو این خانواده از لحاظ جثه و اندازه می باشد. این پرنده به خاطر جذابیت و زیبایی خاص خود محبوب ترین پرنده در بین ایرانی ها محسوب می شود. نام عروس هلندی از نام علمی این پرنده برگرفته شده است. عروس هلندی نیز همانند مرغ عشق به شدت به دانه ارزان علاقه مند است. ولی اگر بیش از حد دانه ارزان به او بدهید ممکن است دچار کمبود ویتامین و پروتئین در بدن خود شود.


عروس هلندی پرنده ای زیبا و ارزشمند است که طرفداران بسیاری دارد. بدون شک عروس هلندی همچون مرغ عشق، یکی از محبوب ترین پرنده های امروز است. اکثر افرادی که به نگهداری طوطی سانان علاقه مند هستند نیز این پرنده را به عنوان پرنده خانگی خود انتخاب می کنند. این پرنده از خانواده طوطی ها بوده و از نظر جثه، از سایز اعضاء کوچکتر است. توانایی یادگیری گفتگو و ادای کلمات، این پرنده زیبا را محبوب تر نیز کرده است.


تغذیه عروس هلندی


پیش از هر چیز باید بدانید حداقل روزانه، سه وعده به عروس هلندی خود غذا بدهید. غذای مورد علاقه عروس هلندی همچون غذای مرغ عشق ها و خیلی از پرندگان دیگر، دانه است. تخم ارزن یکی از غذاهای محبوب عروس هلندی در کنار تخم کتان، شاهدانه و تخم آفتاب گردان است. اما عروس هلندی برای رشد کافی تنها نیاز به تغذیه از این دانه ها را ندارد. غذای عروس هلندی باید ترکیبی از سبزیجات، مواد دارای پروتئین، تخم ها و آجیل باشد. این پرنده دوست داشتنی در هر وعده تا 15 گرم غذا مصرف می کند. قبل از غذا دادن به پرنده، هر بار از خالی بودن چینه دان او مطمئن شوید.


عروس هلندی بیشتر به دانه ارزن، تخم کتان، تخم آفتابگردان، تخم شاهدانه، بذر سبزیجات، انواع اجیل ها و … علاقه نشان می دهد و این ها به تنهایی برای تغذیه عروس هلندی کافی نیست، انواع میوه ها، سبزیجات و انواع مکمل ها و مولتی ویتامین ها را باید به او بدهید تا بدنش از هر لحاظ تامین شود.


کمبود پروتئین یا ویتامین ها و مواد معدنی در بدن پرنده باعث بروز بیماری های جدی نظیر کم خونی، ریزش پر، نیوکاسل، انفولانزا و … می شود. پس بهتر است غذای پرنده از تنوع زیادی برخوردار باشد هم چنین دادن یک غذای مداوم و تکراری همانطور که برای شما خسته کننده خواهد بود برای او نیز خسته کننده خواهد بود و پس از مدتی علاوه بر از دست دادن اشتها به انواع بیماری ها مبتلا خواهد شد.


تغذیه پرنده


چه غذایی مناسب عروس هلندی می باشد؟


همانطور که گفته شد یک رژیم غذایی خوب باید انواع میوه ها، سبزیجات، دانه ها و آجیل ها را شامل باشد ولی لازم نیست که همه آنها را با هم به پرنده بدهید. می توانید از سفیده تخم مرغ آب پز شده به همراه کمی خیار و هویج به عنوان صبحانه عروس هلندی استفاده کنید. به عنوان ناهار می توانید از ترکیب انواع تخم ها مانند تخم کتان، ارزن، شاهدانه، کلم بروکلی، گیشنیز، غرفه، و حبوبات استفاده کنید. برای شام پرنده نیز می توانید از سبزیجات تازه مانند جعفری، ریحان و هویج و سیب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن بیمارستان های ارتش شهر کرمان


لطفا دقت کنید مواردی که در بالا گفته شد صرفا مثال بود و ضرورتی به استفاده مداوم از غذا های بالا نیست. شما می توانید بنا به سلیقه پرنده تان غذا های مورد علاقه اش را به او بدهید و حتما در برنامه غذایی عرو س هلندی تنوع را حفظ نمایید. نکته دیگری که حتما باید مورد توجه قرار دهید نظافت قفس پرنده می باشد، سعی کنید یک روزنامه در کف قفس قرار دهید و هر روز آن را تعویض کنید تا از بروز بیماری و عفونت های باکتریایی جلوگیری به عمل آید. و از همه مهم تر شستشوی مداوم ظرف آب و ظرف غذای پرنده و قرار دادن غذا و آب تازه در آن است.


عروس هلندی به چه میوه هایی علاقه مند است؟


عروس هلندی و تمامی کاکل دار ها به میوه هایی همچون سیب، هلو، گلابی، توت، کیوی، پرتقال، موز و انواع آلو ها علاقه نشان می دهد. حتما میوه ها را بشورید و در اختیار پرنده قرار دهید چون ممکن است میوه ها سم پاشی شده باشد.


عروس هلندی به چه سبزیجاتی علاقه نشان می دهد؟


از جمله سبزیجات مورد علاقه عروس هلندی هویج، سیب زمینی، کلم بروکلی، فلفل سبز، چغندر، گوجه فرنگی پخته می باشد. که می توانید با توجه ضائقه پرنده و لیستی که برای رژیم غذایی پرنده تهیه کرده اید در برنامه غذایی او بگنجانید.


چه غذاهایی را نباید به عروس هلندی داد؟


از جمله غذا هایی که برای پرنده مضر می ابشد شامل : آووکادو ، شکلات و کافیین ، کاهو و کلم ، چربی می باشد. حتما سعی شود قفس پرنده را در قسمت بالایی اتاق و نزدیک سقف یا در مکانی بالاتر از دسترس کودکان قرار دهید تا از دادن خوراکی های مضری همچون شکلات، چیپس و پفک به پرنده خودداری شود.


غذای پرنده


نقش مولتی ویتامین ها و مکمل ها در رشد عروس هلندی


در صورتی که پرنده شما علاقه ای به خوردنه میوه و سبزیجات نشان نمی دهد، حتما باید مولتی ویتامین در آب آشامیدنی او بریزید. چون میوه و سبزیجات سرشار از منابع معدنی و انواع ویتامین هاست. در صورتی که عروس شما خوش اشتهاست و هر نوع غذایی را می خورد، از ریختن مولتی ویتامین ها ب صورت مکرر خودداری کنید. و این کار را به هفته ای یکبار کاهش دهید.

بیشتر بخوانید  معرفی گیاه تریلیوم قرمز


آیا عروس هلندی به پروتئین نیاز دارد؟


تمام موجودات زنده برای ادامه زندگی و ترمیم و رشد بافت های عضلانی خود نیاز به پروتئین دارند، بنابراین عروس هلندی نیز به عنوان یک موجود زنده برای ادامه حیات به پروتئین ها نیازمند است. این پروتئین ها می تواند از تخم مرغ آب پز شده، گوشت مرغ و ماهی پخته شده، حبوبات پخته شده، اسفناج و پنیر تامین شود.


نکته: سعی کنید همیشه کف دریا در اختیار پرنده قرار دهید تا کلسیم مورد نیاز بدنش را به ویژه هنگام تخم گذاری از این طریق تامین کند. و از دادن غذای زیادی به پرنده خودداری کنید زیرا موجب بروز چاقی در او می شود.


غذای عروس هلندی در دو ماهگی


ابتدا یک موضوع مهم را به خاطر داشته باشید که سلامتی عروس هلندی شما، به ویژه تا 2 ماهگی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. در مدت زمان نگهداری عروس هلندی هرگز از لبنیات به عنوان غذای این پرنده استفاده نکنید، زیرا عروس توانایی هضم لاکتوز را ندارد. اگر عروس هلندی شما در هنگام کودکی به سختی غذا بخورد، باید به وسیله سرنگ و هر بار در حدود 10 سی سی غذایی کاملا له شده به او بدهید.


یکی از بهترین ترکیب ها، استفاده از زرده تخم مرغ، بیسکوئیت مادر و کمی آرد نخود است. جوجه را تا حد امکان بی حرکت نگاه داشته و این محلول را داخل دهانش بریزید. این پرنده در شش هفته اول زندگی خود، به سختی غذا می خورد؛ به همین علت، توجه به غذای عروس هلندی تا دو ماهگی ، اهمیت بسزائی دارد.


به عنوان آخرین نکته در این بخش به شما توصیه می کنیم از اواخر ماه اول در قفس پرنده دانه نیز بگذارید تا به مرور زمان، به نوک زدن به آنها عادت کند. در اواخر ماه دوم نیز، کم کم وعده های غذایی پرنده را کم کنید تا به صورت طبیعی پرنده، تغذیه خود را به سمت دانه ببرد.


عروس هلندی


غذای عروس هلندی در زمان جوجه کشی


در تغذیه عروس هلندی تا قبل از بلوغ جنسی، از دادن دانه های گرم به حیوان همچون تخم بذرک، شاهدانه و کافشه بپرهیزید؛ و برعکس در هنگام جوجه کشی عروس هلندی ، تغذیه گرم عروس هلندی را آغاز کنید، که این زمان معمولا از 14 ماهگی به بعد پرنده است. از دانه هایی که باید در این دوره به پرنده داده شود، می توان به ارزن، کتان، تخم کاسنی و کافشه اشاره کرد. عروس هلندی شما در زمان جوجه کشی به سبزیجات نیز نیاز دارد، که بهترین آنها، جعفری، بروکلی، شوید و کاهو است. میوه هایی همچون هلو و سیب نیز در این دوران برای پرنده مفید است.

بیشتر بخوانید  معرفی درخت ولیک و خواص دارویی میوه آن


غذای عروس هلندی جوجه دار


پرنده در زمان جوجه کشی و بعد از آن، وقتی که جوجه دار می شود، نیاز به تقویت و تغذیه ی تکمیلی دارد. 15 روز قبل از تخم گذاری باید قطره های A، D، C و E به عروس هلندی بدهید. برای تقویت پرنده تان، در هفته یک نوبت به آن جوانه گندم بدهید؛ و همچنین حبوبات پخته که دارای پروتئین هستند را فراموش نکنید. توجه داشته باشید که سلامتی جفت های شما در زمان جوجه دار بودن و اساسا جفت های مولدتان، بسیار مهم است.


به علت آنکه عروس هلندی ممکن است تا نزدیک به 25 روز بر روی تخم های خود بخوابد، مسئولیت شما در این دوران بسیار بیشتر خواهد بود. غذای اصلی او در این دوره را باید حداقل تا 70 درصد ارزن تشکیل بدهد. در روز یک تخم مرغ به عروس هلندی جوجه دار خود بدهید. هر روز به او تخم آفتابگردان بدهید. در این دوران جوانه را فراموش نکنید. از هفته دوم نیز کم کم شروع به دادن میوه های رنده شده همچون هویج و هلو و سیب به پرنده نمایید.


غذاهای تقویتی عروس هلندی


از بهترین غذاهای تقویتی عروس هلندی می توان به تمامی دسته ی پروتئین ها اشاره کرد. عروس هلندی بالغ به راحتی می تواند انواع مواد غذایی دارای پروتئین همچون گوشت، مرغ و گوشت بوقلمون را هضم نماید. اگر قصد تقویت پرنده خود را دارید، توجه به پروتئین ها ضروری است. کربوهیدرات ها نیز تامین انرژی این پرنده پر جنب و جوش را بر عهده دارند. از بهترین کربوهیدرات های تقویتی برای عروس هلندی می توان به لوبیا، ذرت، سیب زمینی و برنج پخته اشاره کرد. توجه کنید که به پرنده تان، ترکیبی جامع و متنوع از غذاها را بدهید و در طول هفته همچون سبزیجات، تنها دو بار به آنها کربوهیدرات بدهید. در انتها نیز برای تقویت بیشتر می توانید از محلول مکمل ویتامین در آب استفاده کنید.


غذاهای ممنوع برای عروس هلندی


همان طور که پیشتر گفتیم، در لیست غذاهای ممنوع برای عروس هلندی، لبنیات از همه مهمتر است. تلاش کنید به هیچ وجه عروس هلندی خود را با مشتقات شیر و هر گونه لبنیات، تغذیه نکنید. یکی دیگر از موارد مهم در تغذیه عروس هلندی به ویژه در دو ماه اول، تغذیه کم آنها با تخمه است. هر 10 روز یک بار و آن هم در تعدادی انگشت شمار به او تخمه بدهید. ضمنا به خاطر داشته باشید، سبزیجات و میوه جات زیاد باعث بروز اسهال در عروس هلندی می شود.


separator line


بیشتر بخوانید:


همه چیز درباره ی عروس هلندی


چیکار کنم عروس هلندی کمتر جیغ بزنه؟


۷ مرحله آموزش حرف زدن به عروس هلندی + فیلم


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *