مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نکات مهم در مورد آمپول سربرولیزین

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سربرولیزین چیست؟

سربرولیزین مخلوطی از نوروپپتیدها و اسیدهای آمینه آزاد است که از بافت مغز خوک‌های جوان گرفته می‌شود. این دارو یک نوتروپیک قوی در نظر گرفته می شود.
همچنین سربرولیزین یکی از قدیمی ترین و معروف ترین نوتروپیک ها است (نوتروپیک ها داروهایی هستند که هوش را بهبود می بخشند) اگرچه تنها راه استفاده از سربرولیزین تزریقی است. این دارو به دلیل کارایی بالا در بین مصرف کنندگان توانسته محبوبیت خود را حفظ کند.

15 درصد سربرولیزین حاوی 24 نوع نوروپپتید مختلف مانند انکفالین ها، نوروتنسین و ماده P است. همچنین 85 درصد سربرولیزین حاوی آمینو اسیدهای ضروری است.

استفاده از سربرولیزین


زوال عقل: در یک گروه 40 نفری مبتلا به زوال عقل؛ نتایج موفقیت آمیز با مصرف روزانه 20 میلی لیتر سربرولیزین به دست آمد. سربرولیزین همچنین وضعیت بالینی و عملکردهای شناختی مغز را در این بیماران بهبود بخشید. علاوه بر این، در گروه دیگری از بیماران مسن، مصرف روزانه 30 میلی لیتر سربرولیزین به مدت 28 روز حافظه و استدلال را بهبود بخشید.


آمپول سربرولیزین


بیماری آلزایمر: در حال حاضر بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های سیستم عصبی در سالمندان است. همچنین یکی از کاربردهای سربرولیزین کمک به درمان بیماری آلزایمر است.
تحقیقات نشان داده است که این دارو می تواند از تولید برخی پروتئین هایی که در تخریب سلول های عصبی نقش دارند، جلوگیری کرده و در نتیجه از تخریب سلول های عصبی جلوگیری کند. پس از یک دوره درمانی، بیماران آلزایمر بهبود قابل توجهی در حافظه و توانایی بازیابی اطلاعات را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید  رژیم غذایی ویژه برای پرکاری تیروئید


پارکینسون: دومین بیماری شایع بعد از آلزایمر مربوط به تخریب سلول های عصبی است. Cerebrolysin می تواند برای درمان مراحل اولیه بیماری پارکینسون استفاده شود.


مشکلات عروقی مغز: انجام مطالعات بر روی بیماران با سابقه سکته مغزی ایسکمیک حاد نشان داد که تجویز سربرولیزین در این بیماران وضعیت عصبی و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.


در کودکان: این دارو همچنین در کودکان از جمله برای درمان آسیب مغزی جنین، فلج مغزی، اختلالات رشد و اختلال نقص توجه و بیش فعالی استفاده می شود. طبق مطالعه ای که روی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد، 60 درصد از این بیماران پس از یک دوره مصرف سربرولیزین بهبود علائم را تجربه کردند.


مزایای آمپول سربرولیزین

نحوه مصرف سربرولیزین

هر دارویی با دوز بیشتر از 5 میلی لیتر باید به صورت عضلانی تزریق شود، اگر دوز دارو بیشتر از 10 میلی لیتر باشد به صورت داخل وریدی و اگر دوز دارو بیشتر از 50 میلی لیتر باشد به آرامی تزریق شود. مدت زمان مصرف معمولا بین 10 تا 20 روز و هر روز یک بار تزریق است.
بسیاری از بیماران در مورد راه های دیگر مصرف سربرولیزین سوال می پرسند، اما واقعیت این است که تنها راه مصرف سربرولیزین تزریق است.

عوارض جانبی سربرولیزین

اگرچه این دارو به عنوان یک داروی بی خطر و غیر سمی شناخته می شود، اما می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. فهرست زیر برخی از مهم ترین عوارض جانبی مرتبط با استفاده از سربرولیزین را فهرست می کند:

تعریق، سرگیجه، ضربان قلب افزایش یافته و نامنظم به دلیل سرعت بالای تزریق. بنابراین تزریق باید به آرامی انجام شود.
از دست دادن اشتها، اسهال، یبوست، حالت تهوع
تحریک پذیری و بی خوابی
واکنش آلرژیک با سردرد، گردن و کمر درد مشخص می شود.
احساس افسردگی

بیشتر بخوانید  آشنایی با موارد مصرف و عوارض داروی وکرونیوم 


استفاده از آمپول سربرولیزین

موارد منع مصرف شامل حساسیت به هر یک از مواد تشکیل دهنده دارو، اختلالات حاد کلیوی و صرع است.

عملکرد سربرولیزین

از آنجایی که سربرولیزین مخلوطی از نوروپپتیدها و اسیدهای آمینه آزاد است. عملکرد دقیق آن هنوز مشخص نیست. اما متن زیر خلاصه ای از نحوه کار آن را ذکر می کند:


محافظت از نورون ها (سلول های عصبی) در برابر عوامل مضر. این دارو از تشکیل رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و تجمع لیپوپراکسید را کاهش می دهد. سربرولیزین همچنین سمیت تحریکی گلوتامات را سرکوب می کند و از مرگ نورون ها به دلیل ایسکمی و هیپوکسی جلوگیری می کند.

تنظیم متابولیسم: این دارو انرژی مغز را برای متابولیسم و ​​تشکیل پروتئین در سلول ها بهبود می بخشد.

فعالیت نوروتروفیک: سربرولیزین فرآیند تمایز و توسعه نورون ها را تحریک می کند. این دارو در بقای نورون ها نیز موثر است. به خصوص در بیماری آلزایمر، روند تخریب و از بین رفتن نورون ها را کند می کند.
بهبود عملکرد شناختی مغز و بهبود تمرکز و حافظه و فرآیندهای حافظه. این دارو روی خلق و خوی انسان نیز تاثیر مثبت دارد.

نتیجه گیری: سربرولیزین در حال حاضر یکی از بهترین نوروتروپیک ها از نظر ایمنی و اثربخشی است و مطالعات گسترده ای بر روی این دارو انجام شده است، اما برخی افراد پس از مصرف این دارو دچار عوارض جانبی می شوند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *