مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نفت را به خزانه ثروت بسپارید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



علیرضا کنگرلو، مدیر اداره و روابط عمومی اداره کل، با توجه به ایده مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی گفت: طرح خود را تکرار می کنیم که درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز به جای درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز. سرازیر شدن به بودجه جاری، مستقیماً وارد صندوق ثروت ملی می‌شود و باید صرف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سودآور و اقتصادی شود که باعث ایجاد ارزش و ثروت و میراثی ماندگار برای فرزندان عزیز ایران شود.

گنجینه ای از دانه ها و پیش بینی های روز قیامت

مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی با اشاره به خزانه بذر قیامت گفت: بیش از یکصد و بیست هزار نوع بذر برنج، بیش از یکصد هزار نوع گندم و همچنین میلیون ها بذر از انواع مختلف وجود دارد. از غلات سبزیجات و میوه جات از سراسر جهان تنها بخشی از بیت المال است که به «خزانه بذر قیامت» معروف است. مخزن عظیمی که در ارتفاع 130 متری از سطح دریا و در اعماق یخ های قطب شمال ساخته شده بود به گونه ای که حتی اگر زمین از بین می رفت و تمدن ها از بین می رفت و برق و کنترل کننده ها خاموش می شد، گفته می شد که این دانه را حداقل برای 200 سال زنده نگه دارید. به نسل بعدی بشریت تحویل داده خواهد شد.

خزانه بذر قیامت یا خزانه جهانی بذر سوالبارد که در سال 2008 با سرمایه 10 میلیون دلاری در نروژ راه اندازی شد، نمونه ای از آینده نگری و تعهد این کشور به نسل های آینده و البته نمونه دیگر: صندوق ثروت ملی نروژ است.

بیشتر بخوانید  فال فرشتگان الهی امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ | امروز فرشتگان برای متولدین هر ماه چه خبر خوشی دارند؟

وی با اشاره به این صندوق جهانی موفق گفت: صندوق ثروت ملی نروژ به عنوان بزرگترین نمونه جهان در سال 1995 و در زمان تاسیس تنها 20 میلیارد دلار مدیریت کرد و اکنون سرمایه گذاری های آن در سراسر جهان از مرز 1400 میلیارد دلار گذشته است. . است. این واقعیت که صندوق نروژی 1.4 درصد از کل سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس جهانی را در اختیار دارد، درک بهتر و واضح تری از اندازه این صندوق به دست می دهد.

حال، جوهر حرکت صعودی و پیشرفت صندوق ثروت ملی نروژ همان چیزی است که اخیراً مورد توجه صندوق توسعه ملی ایران قرار گرفته است: آینده نگری. درآمدهای حاصل از فروش منابع طبیعی نفت و گاز به صندوق ثروت ملی این کشور و منابع مالی در پروژه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌شود و تنها ۴ درصد سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به بودجه دولت می‌رود و مابقی وارد می‌شود. بازگشت به مسیر سرمایه گذاری و ایجاد ارزش اضافی.

صندوق توسعه ملی از نظر صندوق ثروت ملی

علیرضا کنگرلو با بیان اینکه تجربه تشکیل صندوق توسعه ملی در ایران به سال 1358 و ایجاد حساب ذخیره ارزی بازمی‌گردد، گفت: تجربه تفاوت ماهوی با صندوق های ثروت ملی که در نهایت با تغییرات اساسنامه و کار به شکل فعلی صندوق توسعه ملی رسید. صندوق توسعه ملی اگرچه با اهدافی چون سرمایه گذاری و درآمدزایی از فروش نفت و گاز تشکیل شد، اما به دلیل ورود درآمد به هزینه های جاری و بودجه نتوانست در مسیری که از قبل برنامه ریزی شده بود گام های موثری بردارد. هدف. در طول سال‌ها، وجوه این صندوق یا برای تامین کسری‌های دولت گرفته می‌شد و یا برای تسهیل پروژه‌هایی که چشم‌انداز روشنی پیرامون آن نداشتند، استفاده می‌شد.

بیشتر بخوانید  خبر خوب برای گل‌محمدی از ستاره پرسپولیس

اما امروز صندوق توسعه ملی با پیشنهاد خود مبنی بر تبدیل شدن به صندوق ثروت ملی در مسیری قرار دارد که در واقع چراغی را بر فرزندان آینده ایران خواهد تابانید.

به جای گذاشتن میراثی گرانبها برای نسل آینده ایران

وی ادامه داد: لازمه روشن کردن چراغ فردا و به جا گذاشتن میراثی ارزشمند برای آینده جوانان ایران این است که بپذیریم درآمد حاصل از خام فروشی سرمایه است نه ثروت. مردم قدیم از این سرمایه محروم بودند و به دلایلی مانند توسعه فناوری، امروز به این سرمایه ها رسیده ایم و موظف به حفظ آنها نیز هستیم. همانطور که در معادلات اقتصادی هیچ فرد فنی سرمایه مصرف نمی کند و سرمایه را در مسیر بهره وری قرار می دهد و ثروت ایجاد شده را مصرف می کند، در رویکرد اقتصاد کلان کشورها نیز چنین است. اقتصادهای با منابع خام و البته توسعه یافته مانند نروژ که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، منابع خام خود را سرمایه می دانند و آنها را مولد می کنند و دولت در صورت لزوم تنها از ثروتی که در نتیجه ایجاد می شود سود می برد. سرمایه گذاری.

مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی در پایان افزود: در نهایت با توجه به برنامه و ایده دکتر مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی، باید پذیرفت که درآمدهای نفتی ثروت نیست. این امر منجر به تغییر مسیر صندوق نفت – بودجه به مسیر صندوق – بودجه نفت شد و مفهوم صندوق ثروت ملی به معنای کامل آن کارکرد مهمی را ایجاد کرد. این بدان معناست که درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز به جای سرازیر شدن به بودجه جاری، مستقیماً به صندوق ثروت ملی هدایت می شود و صرف سرمایه گذاری در پروژه های سودآور و اقتصادی می شود و میراثی روشن و ماندگار از ایران عزیز برای فرزندان به جای می گذارد. .

بیشتر بخوانید  جریمه خودروی این افراد بخشیده شد

روابط عمومی صندوق توسعه ملی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *