مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معنی ضرب المثل من نوکر شاه هستم نه نوکر بادمجان.

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ضرب المثل من نوکر شاه هستم نه خدمتکار بادمجان


ضرب المثل می گوید من نوکر شاهان هستم نه نوکر بادمجان ها: این ضرب المثل ناظر به این است که عده ای به دنبال منفعت خود هستند و اعتقاد راسخی ندارند.

داستان ضرب المثل من نوکر شاه هستم نه خدمتکار بادمجان

تیم ها و نظافتچی های زیادی به نادرشاه افشار خدمت می کردند که یکی از آنها آشپز بسیار خوش ذوقی بود و هر وقت احساس می کرد نادرشاه کمی ناراحت و غمگین است سعی می کرد او را مسخره کند و بهبود یابد و حواس خود را از مشکلات دور کند. بار.

این خادم شوخ نزد پادشاه ایران جایگاه ویژه ای پیدا کرد و نادرشاه مستقیماً به او دستور داد که برای او غذا تهیه کند و همیشه از او می خواست که در کنارش بنشیند و هنگام صرف غذا از بازی های دلقک و فصاحت او لذت ببرد.

در یکی از روزهای سرد زمستان، خدمتکار نادرشاه برای ناهار بادمجان درست کرد و پیش او برد. وقتی حاکم ایران درب ظرف را باز کرد از بوی شگفت انگیز بادمجان گیج شد و گفت که رنگ و بوی خوبی دارد. سپس از گارسون خواست که کنارش بنشیند. او نیز به دستور نادرشاه عمل کرد.

پادشاه سرزمین پهناور ایران هنگام صرف غذا به خدمتکارش گفت که بادمجان بسیار مقوی و دارای خواص فراوان است و یکی از بهترین غذاهای ایرانی به شمار می رود. سرآشپز بلافاصله سخنان نادر پادشاه را تایید کرد و گفت به همین دلیل این غذای اصلی و خوشمزه را برای شما آماده کردم تا از آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید  قیمت یورو و دلار درهم در بازار امروز جمعه 15 بهمن 1392 است.

یک هفته بعد گارسون دوباره برای نادرشاه سوپ بادمجان درست کرد و نزد او برد و وقتی شاه خواست متوجه شد که هنوز نپخته است. او بسیار ناراحت شد و بلافاصله به این فکر افتاد که بنده خود را امتحان کند. بعد به او گفت شنیده ام بادمجان برای معده مفید نیست و درد دارد. ندیمه نیز به سخنان خود اشاره کرد و برای به دست آوردن دل حاکم گفت: همانطور که گفتید بادمجان از آن خوراکی هایی است که معده را اذیت می کند و انسان را به درد می آورد و به نظر من کدو بهتر است. . از بادمجان قوی تر است و به معده آسیب نمی رساند. حاکم بسیار عصبانی شد و به او گفت چند روز پیش اصرار داشتی که خوردن بادمجان بسیار مفید و پر از مواد مغذی است و به بدن آسیبی نمی رساند و حالا به من می گویی که بادمجان خوب نیست و خوردن آن ضرر دارد. . معده! ندیمه بسیار زیرک بود و به شاه گفت: «استاد; بنده حاکم هستم، بنده بادمجان و وظیفه من است که هر چه شما سفارش دهید فورا آماده کنم و هر چه دوست دارید به نظر من هم عالی و هم مقوی است. چند روز پیش از خوردن بادمجان لذت بردی و من هم با تو موافق بودم و امروز بادمجان دوست نداشتی و من با تو همدردی کردم. نادرشاه از وجود چنین بانویی شگفت زده شد و به او گفت سعی کن در زندگی خود با همه صادق باشد، حتی اگر مضر باشد.

از آن زمان تا به امروز ضرب المثل زیر برای شخصی به کار می رود که کلماتش بر حسب زمان یا مکان تغییر می کند: من نوکر حاکم هستم نه نوکر بادمجان

بیشتر بخوانید  مجموعه عکس های دیدنی و بسیار زیبا از بهنوس بهتیاری / مرداد 93


جداکننده خط

ضرب المثل آتار هفت شهر عشق شد یعنی چه؟

ضرب المثل در بقالی کجا رفت؟

ریشه و معنی ضرب المثل هفت خطی از کجا آمده است؟

خر ما دم نداشت یعنی چی؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *