مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معنی درس اول فارسی کلاس هفتم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



معنی درس اول فارسی کلاس هفتم (زنگ آفرینش)


separator line


شعر زنگ آفرینش


صبح یک روز نوبهاری بود


روزی از روزهای اوّل سال


صبحِ یک روز از فصل بهار بود؛ یکی از روزهای ابتدای سال تحصیلی جدید.


بچّه‌ها در کلاس جنگل سبز


جمع بودند دور هم، خوش‌حال


بچه‌های جنگلِ سبز، شاد و خوشحال در کلاس دور هم جمع شده بودند.


بچّه‌ها گرم گفت‌وگو بودند


باز هم در کلاس، غوغا بود


بچه‌ها مشغول صحبت بودند و دوباره سر و صدا در کلاس برپا شد.


هر یکی برگ کوچکی در دست


باز انگار، زنگِ انشا بود


هرکدام از بچه‌ها، برگه‌ای در دست داشتند و گویا دوباره زنگ انشا بود.


تا معلّم ز گَردِ راه رسید


گفت با چهره‌ای پر از خنده:


به محض اینکه معلم به کلاس رسید، با چهره‌ای شاد و خندان گفت:


باز موضوع تازه‌ای داریم


«آرزوی شما در آینده»


برای درسِ انشا اینبار هم موضوع جدید داریم؛ آرزوی شما برای آینده


شبنم از روی برگِ گل، برخاست


گفت: می‌خواهم آفتاب شوم


شبنم از روی گلبرگ بلند شد و گفت: من می‌خواهم به آفتاب تبدیل شوم


ذرّه ذرّه به آسمان بروم


ابر باشم، دوباره آب شوم


قطره قطره تبخیر شوم و به آسمان بروم تا به ابر تبدیل شوم و دوباره به آبِ باران تبدیل شوم.


دانه آرام بر زمین غلتید


رفت و انشای کوچکش را خواند


دانه، آهسته بر روی زمین غَلت خورد و چرخید و انشای کوتاهش را خواند.


گفت: باغی بزرگ خواهم شد


تا ابد سبزِ سبز خواهم ماند


(دانه) در انشای خویش گفت: به باغی بزرگ تبدیل خواهم شد و همیشه سرسبز باقی می‌مانم.

بیشتر بخوانید  رفلاکس نوزادان و استفراغ شیر و آروغ زدن خطرناک است؟


غنچه هم گفت: گر چه دلتنگم


مثل لبخند، باز خواهم شد


غنچه نیز گفت: اگرچه دلتنگ هستم اما مانند لبخند، باز و شکفته می‌شوم.


با نسیم بهار و بلبل باغ


گرم راز و نیاز خواهم شد


با نسیم و بادِ بهاری و بلبل‌های در باغ، مشغول گفت و گو می‌شوم.


جوجه گنجشک گفت: می‌خواهم


فارغ از سنگِ بچّه‌ها باشم


جوجه گنجشک گفت: می‌خواهم از سنگ پرتاب‌کردنِ بچه‌ها در امان باشم.


روی هر شاخه جیک‌جیک کنم


در دلِ آسمان، رها باشم


روی شاخه‌های درختان آواز بخوانم و جیک‌جیک کنم و در آسمان، آزادانه پرواز کنم.


جوجه‌ی کوچک پرستو گفت:


کاش با باد رهسپار شوم


جوجه پرستوی کوچک گفت: ای کاش بتوانم همراهِ باد شوم.


تا افق‌های دور، کوچ کنم


باز پیغمبر بهار شوم


تا عمقِ آسمان پرواز کنم و دوباره پیام‌آورِ فصلِ بهار شوم.


جوجه‌های کبوتران گفتند:


کاش می‌شد کنار هم باشیم


جوجه کبوترها گفتند: ای کاش می‌توانستیم دورِ همدیگر جمع شویم.


توی گلدسته‌های یک گنبد


روز و شب، زائرِ حرم باشیم


روز و شب در داخلِ گلدسته‌های حرم، مشغول زیارت باشیم.


زنگ تفریح را که زنجره زد


از هم در کلاس غوغا شد


هنگامی که جیرجیرک، زنگ تفریح را به صدا در آورد، دوباره در کلاس سر و صدا بر پا شد.


هر یک از بچّه‌ها به سویی رفت


و معلّم دوباره تنها شد


بچه‌ها هرکدام به طرفی رفتند و معلم دوباره در کلاس تنها شد.


با خودش زیر لب، چنین می‌گفت:


آرزوهایتان چه رنگین است!


(معلم) با خودش زیرِ لب زمزمه می‌کرد: چه آرزوهای زیبا و متنوعی دارید!


کاش روزی به کام خود برسید،

بیشتر بخوانید  آموزش کامل درس سوم فارسی اول ابتدایی مدرسه کلاس


بچّه‌ها، آرزوی من این است!


بچه‌ها، آرزوی من است که ای کاش همه‌ی شما روزی به آرزوی خود برسید.


قیصر امین پور


separator line


قالب شعر زنگ آفرینش چیست ؟


قالب شعر زنگ آفرینش قیصر امین پور چهارپاره است.


separator line


تعداد جملات درس اول فارسی هفتم


شعر زنگ آفرینش شامل 22 بیت و 44 مصراع می‌باشد، اما تعداد جملات درس اول فارسی هفتم زنگ آفرینش هم همان 44 است؟ با توجه به اینکه بعضی از مصراع‌های این شعر فعل ندارند پس تعداد جمله های کمتر از 44 عدد است. البته همانطور که در جواب کار گروهی صفحه ی 16 فارسی هفتم هم گفته شد، برخی اوقات فعل به قرینه‌ی معنوی حذف شده است.


separator line


آرایه های ادبی درس اول فارسی هفتم زنگ آفرینش


در بیت سوم، گرم گفتگو بودند آرایه ی کنایه دارد (کنایه از: مشغول صحبت بودند):


بچّه‌ها گرم گفت‌وگو بودند باز هم در کلاس، غوغا بود


در بیت پنجم، ز گرد را رسید آرایه ی کنایه دارد (کنایه از: لحظاتی پیش وارد شد):


تا معلّم ز گَردِ راه رسید گفت با چهره‌ای پر از خنده:


در بیت هفتم، آرایه تشخیص (جان بخشیدن به شبنم) به کار رفته است.


در بیت هفتم، آرایه کنایه به کار رفته است (آفتاب شدن شبنم کنایه از رشد)


در بیت هفتم و هشتم، آرایه مراعات نظیر (بین آفتاب و آسمان و ابر) به کار رفته است.


شبنم از روی برگِ گل، برخاست گفت: می‌خواهم آفتاب شوم


در بیت نهم، آرایه تشخیص (انشا خواندن دانه که جانبخشی به اشیا محسوب می‌شود) به کار رفته است:


دانه آرام بر زمین غلتید رفت و انشای کوچکش را خواند


در بیت یازدهم، آرایه تشبیه به کار رفته است. (تشبیه شکفتن غنچه به لبخند)

بیشتر بخوانید  لکنت زبان کودک خود را با این 10 قدم بهبود بخشید


در بیت یازدهم، آرایه کنایه (دلتنگ لودن کنایه از غمگینی است)


در بیت یازدهم، آرایه تشخیص به کار رفته است. (حرف زدن غنچه):


غنچه هم گفت: گر چه دلتنگم مثل لبخند، باز خواهم شد


در بیت دوازدهم، آرایه مراعات نظیر به کار رفته است. (بین بهار و بلبل و باغ):


با نسیم بهار و بلبل باغ گرم راز و نیاز خواهم شد


در بیت سیزدهم، پانزدهم و هفدهم نیز آرایه تشخیص (جان بخشی به پرندگان) به کار رفته است.


در بیت هجدهم آرایه تضاد به کار رفته است (روز و شب)


در بیت هجدهم آرایه مراعات نظیر به کار رفته است (بین گلدسته، گنبد، زائر، حرم):


توی گلدسته‌های یک گنبد روز و شب، زائرِ حرم باشیم


در بیت نوزدهم آرایه تشخیص به کار رفته است (نسبت دادن زدن زنگ تفریح به زنجره):


زنگ تفریح را که زنجره زد از هم در کلاس غوغا شد


separator line


معنی کلمات درس اول فارسی هفتم


معنی واژه های سخت و کلمه های درس اول فارسی هفتم (شعر زنگ آفرینش و حکایت اندرز پدر) را در این بخش مشاهده می‌کنید:


حَرَم: مکانِ زیارتی


گرمِ گفتگو: مشغولِ گفتگو

غوغا: آشوب و فریاد، همهمه

ذره ذره : کم کم

اَبَد: جاودان

غلتید: از پهلویی به پهلوی دیگر چرخید

فارغ: آسوده، راحت

اُفُق: کرانه‌های آسمان، اطراف

پیغمبر: پیام‌آور

گُلدسته: مناره

گنبد: سقفی بزرگ که به شکل نیمکره است

زائر: دیدار کننده، زیارت کننده

کام: آرزو، میل، خواسته

زَنجره: نوعی حشره که از خود صدا تولید می‌کند، سیر سیرک (نوعی جیرجیرک)


separator line

حتماً بخوانید:


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *