مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی گیاه سیکلامن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علمی

سیکلمن

زمان گلدهی

سیکلامن یک محصول مهم گلخانه ای است که در فصل زمستان به بازار عرضه می شود. این از نظر اقتصادی مهم است، زیرا معمولاً گیاهان کمتری در این فصل شکوفا می شوند.

شرایط محیطی

نگهداری از این گیاه گلدانی در منزل نسبتا سخت است و نیاز به مراقبت زیادی دارد.

روش های تولید مثل

تکثیر این گیاه با کاشت بذر در اواخر مرداد و شهریور انجام می شود. درصد تلفات زیاد است و بذرهای بی شماری گاهی جوانه نمی زنند. دلیل آن هنوز مشخص نیست و تحقیقات زیادی در مورد آن انجام شده است. بذرها را در خاک یک قسمت ماسه، یک قسمت پیت یا خاک پوسیده و یک قسمت خاک معمولی می کارند. حساسیت Ciclmann به نماتدها مستلزم ضد عفونی خاک، جعبه های چوبی و گلدان است.

بذر سیکلامن سیاه و نسبتاً بزرگ است و در فاصله یک تا دو سانتی متری از یکدیگر کاشته می شود. در دمای 20 درجه سانتیگراد بذرها پس از 4 تا 8 هفته جوانه می زنند و پس از 2 تا 3 برگی شدن نهال ها با فواصل زیاد به جعبه های چوبی یا گلدان های بزرگ منتقل می شوند. در این مرحله از رشد تراکم بوته زیاد، گیاهان کوچک علفی می شوند که در این صورت ساقه ها کشیده و شکننده می شوند.

معرفی گیاه سیکلامن

همچنین در این مرحله از رشد، گیاه نیاز به کود دهی چندباره دارد و کود در محلول های رقیق نیتروژن، فسفر، پتاسیم و ریزجلبک (کود کامل) مصرف می شود.
در نتیجه این لقاح سیکلامن بیشتر و بیشتر می شود و از همان ابتدا توانایی تبدیل شدن به گلدان را به دست می آورد. به تدریج با بزرگ شدن گیاهان، گلدان ها تغییر می کنند و پس از ماه ها رشد به گلدان های نهال و سپس به گلدان ها و گلدان های بزرگتر منتقل می شوند. اولین گل ها در ابتدای زمستان ظاهر می شوند و سپس محصول شکوفا می شود. به این ترتیب فصل کاشت حدود 16 تا 17 ماه تا فصل گلدهی به طول می انجامد.

بیشتر بخوانید  معرفی 5 نوع حیوانی که تولید مثل بالایی دارند

در کشت سیکلامن همیشه باید مراقب بود که برآمدگی طوقه (هیپوکوتیل) از سطح خاک حذف شود. کشت سیکلامن عمیق باعث پوسیدگی طوقه می شود. خاک گلدانی مخلوطی از 2 تا 3 قسمت خاک معمولی، یک قسمت ماسه، یک قسمت پیت یا برگهای پوسیده و یک قسمت کود دامی پوسیده است.

به جای کود دامی پوسیده می توان از کود شیمیایی کامل هر 2 تا 3 هفته در فصول بهار، تابستان و پاییز استفاده کرد. در تابستان گلدان های سیکلامن را در گلخانه ای کاملاً سایه دار با فاصله از یکدیگر نگهداری می کنند تا برگ ها آزاد و در تماس با یکدیگر باشند. آبیاری مداوم سیکلامن در این فصل مفید است اما راکد بودن آب طوقه به خصوص در شب باعث پوسیدگی می شود.

در فصل پاییز سیکلامن را در زیر نور خورشید و در گلخانه ها در دمای 10 درجه سانتیگراد نگهداری می کنند. در این ماه ها باید فواصل مناسب گلدان را در نظر گرفت. قرار دادن گلدان های سیکلامن در کنار هم باعث بیماری و پوسیدگی تاج می شود. برای رشد بهتر گیاه باید گل های زودرس را قبل از اکتبر (اواخر تابستان) برداشته و چید. مصرف کود در ماه های زمستان کاهش می یابد، اما سیکلامن در زمان گلدهی نباید غنی از مواد مغذی باشد و محلول پاشی دقیق کودها برای جلوگیری از رشد برگ ها و ساقه ها ادامه خواهد داشت.

معرفی گیاه سیکلامن

در این فصل اگر آبیاری و محلول پاشی انجام شود تا گیاهان خیس نشوند از شیوع بیماری جلوگیری می شود.
سیکلامن را می توان برای سال دوم پس از دوره رکود نگهداری کرد که پس از پایان دوره گلدهی استفاده می شود، اما در سال دوم کاهش می یابد، بنابراین نگهداری بیش از یک دوره صرفه اقتصادی ندارد.

بیشتر بخوانید  لیست شعب بانک انصار در قم به همراه آدرس و تلفن

تکثیر سیکلامن با بریدن و تقسیم هیپولپه ها به گونه ای که هر قسمت دارای دو یا دو برگ باشد امکان پذیر است و سپس قلمه ها در ماسه کاشته می شوند. اگر این کار در دی ماه انجام شود مدت نگهداری (از زمان کاشت تا گلدهی) از 16 ماه به 12 ماه کاهش می یابد. گونه های مختلف سیکلامن به صورت تجاری رشد می کنند. گل های این گونه ها سفید، قرمز و بنفش هستند. سایر رنگ های سیکلامن به ندرت رشد می کنند.

منبع: ویستا


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *