مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مدیریت جیب خانواده‌ها با افزایش سواد مالی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش مجله خبر نگار، نگرانی های مالی در زندگی امروزی بیش از هر زمان دیگری برجسته شده است. فرقی نمی کند مرد باشید یا زن. نوجوان یا جوان و مسن؛ دکترا یا دیپلم؛ حتی اگر ثروتمند باشید یا از طبقات متوسط ​​و پایین جامعه باشید. همه برنامه هایی برای کاهش نگرانی های مالی دارند. سواد مالی حلقه مفقوده ای است که باید به همه ما در مدیریت درآمد و هزینه هایمان کمک کند. به عبارت دیگر باید چراغ راه همه ما برای مدیریت اقتصادی خود و خانواده باشد. اما هنوز بسیاری از ما نمی دانیم سواد مالی چیست؟ چرا باید آن را یاد بگیریم؟ در چه زمینه هایی از زندگی موثر است؟ چه چیزی را شامل می شود؟ چگونه آن را یاد بگیریم؟ چگونه والدین می توانند این مهارت را به فرزند خود بیاموزند؟ و… در مورد امروز زیند سلام می خواهیم به همه این سوالات پاسخ دهیم و مهمترین نکاتی را که همه ما باید در مورد سواد مالی بدانیم بگوییم.

سواد مالی به چه معناست؟

در یک تعریف کوتاه و ساده، سواد مالی به معنای مدیریت پول است

سواد مالی در تعریف کوتاه و ساده این است که بدانید چگونه پول خود را مدیریت کنید. این بدان معناست که یاد بگیرید چگونه صورتحساب های خود را پرداخت کنید، چگونه مسئولانه وام بگیرید و پس انداز کنید، چگونه و چرا و کجا سرمایه گذاری کنید، و برای دوران بازنشستگی خود برنامه ریزی کنید. در نهایت، سواد مالی به این معناست که اجازه ندهید پول (یا کمبود آن) مانع خوشبختی شما شود، زیرا سخت کار می کنید و رویاهای خود را برای یک بازنشستگی کامل می سازید.

مهارت های ترسناک مدیریت پول!

حالا که در مورد مدیریت پول صحبت کردیم، باید بدانیم که مدیریت پول یک مهارت شخصی است که شما در طول زندگی از آن استفاده می کنید و البته این مهارتی نیست که همه بتوانند آن را بیاموزند! این مهارتی است که دائماً با پول وارد و خارج از زندگی شما، با سررسید و کارمزد مالی، با کارمزد حساب و مسئولیت کلی تصمیم گیری درست در مورد خریدها و سرمایه گذاری های بزرگ سروکار دارد و البته ترسناک است!

مدیریت جیب خانواده با افزایش سواد مالی

مدیریت پول با بودجه بندی و پس انداز

آگاهی از 2 مقوله مهم برای مدیریت و تمرین که برای همه مناسب است

مدیریت مالی مناسب باید در اولویت باشد و باید تصمیمات مربوط به هزینه و پس انداز روزانه شما را هدایت کند. کارشناسان مالی توصیه می کنند برای یادگیری اصول اولیه، از مدیریت حساب های جاری یا بدهی گرفته تا پرداخت به موقع صورت حساب ها، وقت بگذارید. مدیریت پول مستلزم توجه مداوم به مخارج و صورتحساب‌های شماست، نه اینکه فراتر از توان خود زندگی کنید. در زیر با دو مقوله مهم «بودجه گذاری» و «صرفه جویی» آشنا خواهید شد.

مدیریت جیب خانواده با افزایش سواد مالی

6 مرحله برای بودجه ریزی اولیه

یکی از مفاهیم اساسی در سواد مالی «بودجه سازی» است. بودجه بندی موثر مستلزم این است که با خودتان صادق باشید و برنامه ای تنظیم کنید که واقعاً بتوانید به آن پایبند باشید. هر چه امروز زمان و تلاش بیشتری برای بودجه بندی صرف کنید، بهتر می توانید عادت پس انداز مادام العمر را حفظ کنید. در اینجا ما یک تمرین بودجه بندی ارائه کرده ایم که می تواند تقریبا برای همه مناسب باشد.

شروع به پیگیری هزینه های ماهانه خود کنید

هر بار که در یک نوت بوک یا برنامه تلفن همراه پول خرج می کنید یادداشت کنید. اپلیکیشن های موبایل مختلفی برای این کار وجود دارد. در این امر کوشا باشید، زیرا فراموش کردن هزینه ها امری عادی است! این مرحله پایه و اساس بودجه بندی شماست.

بیشتر بخوانید  لحظه آتش گرفتن مرد جوان به دلیل برق گرفتگی / فیلم -

هزینه های ثابت و متغیر را شناسایی کنید

هزینه های ثابت هزینه هایی هستند که هر ماه دارید: اجاره، هزینه ماشین، قبوض آب و برق و غیره، پرداخت وام دانشجویی، وام مسکن و غیره. هزینه های متغیر هزینه هایی هستند که هر ماه کم و زیاد می شوند و به اصطلاح هزینه هایی هستند که می آیند و می روند مانند غذا، هزینه های پزشکی، آرایشگاه، بلیط سینما، خرابی ماشین و ….

کل هزینه را اضافه کنید

بعد از سه ماه محاسبه کنید که به طور متوسط ​​در ماه چقدر هزینه می کنید. حالا با دقت به دسته بندی ها نگاه کنید و نوع هزینه ها را مشخص کنید که در کدام گروه قرار می گیرند.

هزینه های متغیر خود را مطالعه کنید

اینجاست که بیشتر مردم تمایل دارند بیش از حد خرج کنند. تصمیم بگیرید چه چیزی بیشترین لذت را از این هزینه های ماهانه که احساس می کنید ارزشش را دارند به شما می دهد؟ بدون کدام یک هنوز می توانید لذت ببرید؟ صادق باشید و عاشق آنها شوید. در این قسمت تصمیمات سخت شروع می شود!

پس انداز را شروع کنید

بخش کلیدی بودجه بندی این است که همیشه باید ابتدا به خودتان پرداخت کنید، به این معنی که باید بخشی از هر چک را در پس انداز خود قرار دهید. این تمرینی است که اگر بتوانید آن را به عادت تبدیل کنید، تا آخر عمر (به معنای واقعی کلمه در بیشتر موارد) نتیجه خواهد داد.

اکنون بودجه خود را تنظیم کنید

کاهش های لازم را در هزینه های ثابت و متغیر خود شروع کنید. هر هفته یا هر دو هفته یکبار تصمیم بگیرید چه چیزی را می خواهید پس انداز کنید. بقیه پول همان چیزی است که باید با آن زندگی کنید.

پس انداز بخش مهمی از بودجه بندی است

پس انداز بخش مهمی از بودجه بندی خوب است. استفاده از حساب پس انداز به شما امکان می دهد از خرج کردن پولی که باید در مواقع اضطراری استفاده کنید اجتناب کنید و به تدریج برای خریدهای بزرگ در آینده ذخیره کنید. این پس انداز می تواند برای تعمیر خودرو، جراحی های غیرمنتظره و سایر نیازهای پزشکی و حتی برای پیش پرداخت خانه استفاده شود.

چند نکته ساده اما کاربردی برای صرفه جویی:

یک تعهد مالی با خود داشته باشید که می توانید آن را تا زمانی که می توانید حفظ کنید، حتی اگر این تعهد برای شروع کوچک باشد.

به یاد داشته باشید، این حساب پس انداز برای خرید آخرین محصول اپل یا یک محصول کاملاً جدید نیست! و فقط در مورد رفع نیازها خواهد بود.

هر زمان که از پس انداز خود پول برداشت می کنید، تمام تلاش خود را بکنید تا به سرعت محل برداشت خود را پر کنید.

بخشی از چک حقوق خود را طوری تنظیم کنید که به طور خودکار به پس انداز تبدیل شود.

حساب پس انداز را به عنوان آخرین اولویت مالی خود قرار ندهید.

پس انداز تدریجی به شما این امکان را می دهد که از زمان، منابع موجود و سرمایه گذاری خود برای رشد پس انداز خود استفاده کنید.

تربیت فرزندان با مهارت های اقتصادی

توصیه هایی به والدین برای افزایش سواد مالی فرزندان که تنها به پول مربوط نمی شود

اگرچه اهمیت مهارت های اقتصادی به عنوان یکی از مهارت های اساسی زندگی بر هیچکس پوشیده نیست، اما چالش این است که چگونه این مهارت ها را پرورش دهیم. پرورش مهارت های اقتصادی در کودکان موضوعی گسترده و جدید در دنیای امروز است که بر خلاف نام آن نه تنها به پول مربوط می شود، بلکه به والدین هشدار می دهد که چه کاری باید انجام دهند و مجموعه ای از ابزارهای کاربردی را به آنها ارائه می دهد که می تواند اقتصاد کودک را بهبود بخشد. مهارت ها، ارزش ها، قضاوت و اعتماد به نفس فرزندتان را در مسائل اقتصادی رشد دهید.

بیشتر بخوانید  واکنش نخست وزیر رژیم صهیونیستی به درگذشت مهسا امینی

مدیریت جیب خانواده با افزایش سواد مالی

والدین به این سوالات پاسخ می دهند

به عنوان والدین به این سؤالات پاسخ دهید: آیا به عنوان والدین، مجموعه ای از ارزش های مشخص در مورد هزینه کردن، سرمایه گذاری و پس انداز دارید؟ آیا به فرزندتان توصیه می کنید که عاقلانه خرج کند، اما هر ماه خود را بدهکار می بینید؟ آیا فرزندتان را مجبور به مسئولیت پذیری می کنید و از پول برای باز کردن گره ها استفاده می کنید؟ آیا می خواهید فرزندتان تفاوت بین نیازها و خواسته هایش را بداند و خودتان عصبی و بیش از حد خرید کنید؟ آیا می توانید بدون احساس گناه یا نگرانی از اینکه این زیاده خواهی لجام گسیخته به عواقب ناخواسته ای منجر شود، هر آنچه را که فرزندتان می خواهد فراهم کنید؟

از صحبت در مورد پول گرفته تا کار برای پول و…

پاسخ به سوالات به شما کمک می کند تا بدانید که رشد مهارت های اقتصادی کودک به مسائل مالی محدود نمی شود و حوزه های وسیعی را در بر می گیرد. به خاطر داشته باشید که این تربیت شامل موارد زیادی است که ممکن است بسیاری از ما در سفر رشد فرزندانمان به آن توجه خاصی نداشته باشیم یا برای آنها برنامه ریزی نکنیم. این موضوعات مهم قابل تامل عبارتند از: مدیریت پول، صحبت در مورد پول، پول دادن، هدیه دادن، قرض دادن/قرض دادن، کار کردن برای پول، کیف پول، خرج کردن پول، پس انداز، سرمایه دادن به کودک کارت بانکی، اشتغال تابستانی، سرقت پول، دزدی در فروشگاه ها، قرار گرفتن در معرض آگهی ها، شغل اول کودک، پاسخگویی به سوالات پولی کودکان، کمک به موسسات خیریه و تفاوت جنسیتی کودکان در مشاغل اقتصادی. بدون توجه، کسب دانش از کارشناسان مربوطه و برنامه ریزی ویژه در رابطه با موضوعات ذکر شده، رشد مهارت های اقتصادی کودک امکان پذیر نیست.

کارت های اعتباری، دشمنان پس انداز؟

در دنیای امروز، اکثر مردم برای خرید از مراکز خاصی کارت های بانکی یا اعتباری دارند (یعنی کارت هایی که می توانید با آنها خرید کنید اما از حقوق شما کسر می شود). این کارت ها می توانند به طور جدی بر توانایی شما برای پس انداز تأثیر بگذارند. کارت های نقدی دارای مزایایی مانند مبالغ تراکنش نامحدود هستند. شما می توانید بدون حمل پول نقد خرج کنید و بلافاصله پول از حساب شما برداشت می شود. از آنجایی که استفاده از کارت بسیار آسان است، مهم است که بیش از حد خرج نکنید و تعداد دفعات آن را در این حساب از دست ندهید. در مورد کارت های بانکی، توصیه می شود فقط یک کارت همراه داشته باشید و از همراه داشتن همه آنها خودداری کنید.

مدیریت جیب خانواده با افزایش سواد مالی

گاهی اوقات حتی در هنگام خریدهای بزرگ یک کارت اعتباری همراه داشته باشید تا از وسوسه خریدهای کوچک غیر ضروری جلوگیری کنید. اتکا به کارت اعتباری می تواند منجر به بدهی جدی شود. اگر تصمیم به داشتن کارت اعتباری دارید، بهتر است هر ماه آن را به طور کامل پرداخت کنید تا نگران پرداخت تدریجی آن نباشید!

بیشتر بخوانید  رنگ آمیزی کرونا شهرهای کشور در 22 مرداد 1401 / انتشار فهرست شهرهای قرمز و نارنجی با کرونا + اسامی

خطر خرید آنلاین اعتیاد آور

اعتیاد به خرید اینترنتی که در سال های اخیر بیشتر شده است و راه های مدیریت آن بی ارتباط با سواد مالی نیست.
در دنیای امروز، به ویژه پس از شیوع کرونا، خرید اینترنتی به بخش مهمی از خرید تبدیل شده است. در حالی که خرید آنلاین دارای مزایای بسیاری مانند راحتی، قیمت بهتر، تنوع بیشتر، سهولت در دریافت، مقایسه آسان قیمت، تراکم جمعیت کمتر، عدم فشار فروشنده، دسترسی به موجودی مستعمل یا آسیب دیده و حفظ حریم خصوصی برای خریدهای محرمانه و محرمانه است. اما افزایش خطر اعتیاد به خرید، مهم ترین پیامد منفی این ماجراست. اعتیاد به خرید آنلاین ناشی از صرف زمان زیادی برای وبگردی است. این یک مشغله دائمی و میل شدید به خرید است. جالب است که رضایت فرد از فرآیند خرید ناشی می شود نه از کالاها و محصولات خریداری شده. بسیاری از افرادی که به خرید آنلاین معتاد هستند گزارش می دهند که به ندرت یا هرگز از اقلام خریداری شده استفاده نمی کنند. لذت خرید این مکمل ها به طور قابل پیش بینی کوتاه مدت است. بسیاری از مردم معمولاً بلافاصله پس از خرید احساس بیماری می کنند. این شرم و ناامیدی نشانه دیگری از یک عادت ناسالم است و عادت را تغذیه می کند. به یاد داشته باشید که این یک چرخه تقویت است: شما احساس خوبی دارید، سپس احساس بدی دارید، سپس می خواهید دوباره احساس خوبی داشته باشید. بنابراین شما خرید کنید تا احساس خوبی داشته باشید. پرخوری اینترنتی و خرید اجباری اغلب با احساسات منفی شروع می شود و با احساسات منفی پایان می یابد: تنهایی، افسردگی و اضطراب. یک فرد ممکن است به خرید روی بیاورد زیرا نمی تواند با استرس زندگی خود کنار بیاید یا حس اعتماد به نفس ایجاد کند. البته، خرید آنلاین اعتیاد آور می تواند با حالت ذهنی خنثی تری مانند بی حوصلگی شروع شود.

درمان اعتیاد به خرید اینترنتی

هیچ دارویی در درمان اعتیاد به خرید موثر نیست! البته به دلیل ارتباط نزدیک آن با سایر اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی، شاید بتوان با درمان این اختلالات اعتیاد به خرید را درمان کرد. مطالعات نشان داده اند که درمان شناختی رفتاری گروهی و خودیاری هدایت شده گاهی در این زمینه مفید است. برای برخی، راه حل ساده تر DIY وجود دارد که ممکن است کافی باشد. به رفتار خود فکر کنید و اینکه آیا چیزهایی را می خرید که به آنها نیاز ندارید یا خیر. یکی از علائم بسیار رایج این است که خرید شما هرگز جعبه ای را که در آن وارد شده ترک نمی کند. با شجاعت با این مشکل روبرو شوید. به عنوان مثال، لپ تاپ را روشن کنید، به سایت های خرید آنلاین بروید، به چیزهایی که می خواهید نگاه کنید، به خودتان اجازه دهید این ناراحتی را احساس کنید. سپس راه‌های سالم‌تری برای پر کردن این خلأ ذهنی پیدا کنید: با یک دوست تماس بگیرید، ورزش کنید، کتاب بخوانید، سرگرمی کنید. همه اینها می تواند مشکلات عاطفی که اعتیاد به خرید را دامن می زند را کاهش دهد. این به شما بستگی دارد که بفهمید کدام راه برای شما مناسب است.

منبع: خراسان

<п>اعلامیه مدیریت جیب خانواده با افزایش سواد مالی اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *