مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ماجرای صرفه جویی در قرعه کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو چه بود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام، وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به نامه سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر وجود مشکل در سامانه یکپارچه توزیع خودرو، دلایل این حادثه را تشریح کرد.

پس از اعلام نتایج قرعه کشی اولین فروش یکپارچه خودرو، وضعیت برخی خودروهای ثبت نامی از «برنده اول» به «رزرو» تغییر یافت که اعتراضات متعددی را در پی داشت. با توجه به تعداد زیاد تظاهرکنندگان، وزارت صمت اعلام کرد که به تمام نیروهای ذخیره موتر داده خواهد شد. علیرغم این اقدام وزارت صمت، بازرسی کل کشور در نامه ای به وزارت صمت تمامی مشکلات سامانه یکپارچه را به این وزارتخانه گوشزد کرد. سامتیها اکنون سیستم یکپارچه را در بیانیه ای ایمن کرده و از آن دفاع کرده است و روند اقدامات انجام شده در اولین فروش را توضیح می دهد. وزارت صمت در ابتدای این اطلاعیه اختلالات گسترده در فروش خودرو را دلیل اصلی تمرکز فروش در سامانه یکپارچه اعلام کرد. اما این وزارتخانه با پذیرش ضمنی شکایت سازمان بازرسی که عدم برنامه ریزی لازم و نبود زیرساخت های فنی را منشأ اشتباه در اعلام برندگان و ذخایر اصلی می دانست، دلایل توجیه اشتباه را بیان کرد.

این وزارتخانه اعلام کرد که اولین دلیل این اشتباه سیستم یکپارچه جدید فروش خودرو بود. با توجه به ابعاد گسترده طرح جدید (سیستم یکپارچه) به منظور تجمیع کامل و رفع تمامی چالش ها، امکان ایجاد تغییرات متناسب با اجرای هر مرحله وجود دارد. وزارت صمت تلویحاً اذعان داشت که اعلام اسامی برندگان اول و رزرو همزمان اشتباه بوده و تاکید می کند که اگر فقط لیست برندگان و لیست ذخیره در دومین دوره اعلام می شد اشتباهی رخ نمی داد. فاز. وزارت صمت اعتراف می کند که در گذشته، زمانی که خودروسازان جداگانه می فروختند و استخراج می کردند، این اشتباه هرگز رخ نمی داد. در بیانیه وزارت صمت آمده است که لیست منتخبان به دلیل اختصاص خودرو به همه نیازی به مرتب سازی ندارد، اما لیست رزرو شده باید به ترتیب اولویت تنظیم شود. [که نشده است].

بیشتر بخوانید  پدرانی که فرزندان خود را کشتند / خانواده و جامعه هورامدین موهاگ - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

اما وزارت صمت در این بیانیه بار دیگر به مزیت های سامانه یکپارچه فروش خودرو اشاره کرد و البته به مواردی چون نبود سازوکار مدیریت عرضه خودرو و غیرشفاف بودن عرضه خودروی چکه ای نیز پرداخت. تولید کنندگان به گفته این وزارتخانه، در طرح‌های قبلی برای فروش و قرعه‌کشی‌های خودروسازان، کاستی‌هایی در آگاهی عمومی در مهندسی عرضه وجود داشت، اما در سیستم فروش به خودروسازان این امکان وجود ندارد. این قسمت از بیانیه وزارت صمت اگرچه صراحتاً خودروسازان را متهم به مهندسی نمی کند، اما به هیچ وجه این احتمال را منتفی نمی کند. در واقع اگر وزارت صمت این اتهام را نمی پذیرفت به صراحت آن را رد می کرد و شاید دیگر اصلا نیازی به ایجاد یک سیستم یکپارچه احساس نمی کرد.

این در حالی است که وزارت صمت در قسمت دوم اطلاعیه خود، اجاره بهای نمایندگی های خودروسازان در حوزه فروش و قرعه کشی را افزایش داد. در این بیانیه آمده است که امکان تغییر داده های ثبت نام کنندگان به روش فعلی توسط نمایندگی های فروش، امکان ایجاد میانجی گری را افزایش می دهد، اما در روش فعلی این موضوع منتفی شده است. این قسمت از بیانیه در واقع می گوید که در گذشته که خودروسازان در مرحله فروش و قرعه کشی بودند، نمایندگان مجلس واسطه بودند. موضوع ورود خودروسازان خصوصی به سامانه یکپارچه از دیگر مواردی است که وزارت صمت در بیانیه خود به آن اشاره کرده است. با استقرار این سامانه، خودروسازان خصوصی نیز مجبور به فروش بر روی پلت فرم مورد نظر شدند که به قیمت دخالت ضمنی شرکت های خصوصی در امور داخلی، انتقاداتی را به همراه داشت. حالا وزارت صمت می گوید دلیلش این است که مجبور شده اند در یک سیستم یکپارچه بفروشند تا محصولاتشان شفاف شود.

بیشتر بخوانید  حمایت تخصصی از محصولات ایرانی مسئولیت حرفه‌ای بانک صادرات ایران است

وزارت صمت در بیانیه‌ای اعلام کرد: علیرغم اینکه خودروسازان خصوصی این محصول را بیش از ظرفیت موجود می‌دانستند، درصد عرضه آن انتخابی و غیرشفاف بوده است. به نظر می رسد منظور از وزارت صمت نوعی مهندسی بازار خودروسازان خصوصی است که به گفته این وزارتخانه با ایجاد سامانه یکپارچه فروش، چالش را حل کرده است. این در حالی است که صمتها در بیانیه ای اعلام کردند که با اجرای فاز اول فروش در سامانه یکپارچه، از 115 روش فروش، 55 طرح به ظرفیت نهایی نرسیده اند. به عبارت دیگر 48 درصد از روش های فروش زیر از شمول قرعه کشی خارج می شوند. وزارت صمت این موضوع را پیش شرط لغو کامل قرعه کشی اعلام کرد. سخنگوی این وزارتخانه اخیرا اعلام کرد که قرعه کشی خودرو اواخر امسال یا اوایل سال آینده حذف می شود.

در پایان اطلاعیه وزارت صمت مدعی شده است که با توجه به افزایش عرضه یکپارچه خودرو و کاهش تقاضای ناکارآمد، قیمت خودرو در بازار در اولین دوره اجرا کاهش یافت. این وزارتخانه همچنین وعده داد که می توان امیدوار بود با اجرای کامل این سیاست و ثبات مولفه های کلان اقتصادی کشور (به ویژه نرخ ارز)، کاهش قیمت های عملیاتی برنامه ریزی شود. ادعای کاهش قیمت خودروها در بازار اما از سوی وزارت صمت در حالی مطرح شد که بازار در هفته های اخیر روزهای گرانی را سپری می کند. همانطور که وزارت صمت در بیانیه خود تاکید کرده است، کاهش قیمت ها تنها با افزایش عرضه امکان پذیر نیست و به ثبات مولفه های اقتصادی به ویژه نرخ ارز بستگی دارد. در این بین با رشد انتظارات تورمی و به کما رفتن مذاکرات برای احیای برجام، قیمت ارز تا یکی دو روز پیش روندی صعودی داشت و در نتیجه قیمت خودرو افزایش یافت. بنابراین، نوسانات قیمت خودرو با انتظارات تورمی و قیمت ارز در نوسان است نه با عرضه. این بدان معناست که هر چقدر هم که سیستم یکپارچه خودرو خوب کار کند، قیمت خودروها آرام نخواهد شد و تورم تنها تا زمانی که انتظارات تورمی و نرخ ارز کنترل نشود، می تواند کاهش یابد.

بیشتر بخوانید  شناخت ظرفیت‌ها موجب هم‌افزایی دولت و مردم می‌شود

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *