مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید دارویی و درمانی استویا

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با گیاه استویا آشنا شوید!

شکر در برگ (استویا) گیاهی است علفی و چند ساله و منشاء طبیعی آن بین ۲۲ تا ۲۴ درجه جنوبی و ۵۳ تا ۵۶ درجه غربی در پاراگوئه و برزیل است. این گیاه به طور طبیعی در کوه های آمببا نزدیک سرچشمه رودخانه می روید (منطقه باریک بین برزیل و پاراگوئه) رو به رشد. رشد گیاهان به دمای متوسط ​​15 تا 38 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 80 درصد نیاز دارد.

جنس استویا از 200-150 گونه علفی، بوته ای و نیمه بوته ای تشکیل شده است. قند موجود در برگ ها یکی از بارزترین جنس ها است جنس Eupatorieae و جنس Asteraceae است. این گیاه اولین بار در دهه 1800 به اروپا معرفی شد، اما تا زمانی که در طول جنگ جهانی دوم در انگلستان کشت شد، به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفت. امروزه در بسیاری از کشورها از استویا به عنوان شیرین کننده استفاده می شود دلگرم کننده با من باش.

 با گیاه استویا آشنا شوید!


استویا

این گیاه بومی آمریکای جنوبی است که امروزه در کشورهای مختلف اروپایی کشت و مصرف می شود. خوشبختانه چند سالی است که کشت این گیاه در شهرهای شمالی ایران آغاز شده است. استویا گیاهی با قدرت شیرین کنندگی قوی است که می تواند جایگزین خوبی برای قندهای تصفیه شده باشد. این گیاه به کاهش وزن، کاهش فشار خون، مبارزه با دیابت و قند خون کمک می کند. با ما همراه باشید تا با این شیرین کننده 100% طبیعی آشنا شوید.

استویا و کاهش وزن

برگ های استویا حاوی موادی به نام استویوزید و رابدومیوزید A است. این ترکیبات شیرین کننده های طبیعی هستند. بنابراین برای کاهش وزن بسیار مفید هستند. زیرا ترکیبات موجود در این گیاه کالری ندارد و حدود 300 برابر شیرین تر از ساکارز است. البته در نظر داشته باشید که مصرف این گیاه و کاهش وزن یک شبه امکان پذیر نخواهد بود. برای تناسب اندام باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و ورزش کنید.

بیشتر بخوانید  فواید باورنکردنی مصرف پماد کالاندولا دینه

استویا برای مبارزه با دیابت

آب برگ استویا یک شیرین کننده 100% طبیعی است. ترکیبات موجود در این گیاه گلوکز را کاهش نمی دهند، اما شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارند. در واقع، استویا انسولین را افزایش نمی دهد. بهتر است شکر را با عصاره استویا جایگزین کنید. البته قبل از هر کاری ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

استویا فشار خون را کاهش می دهد

برگ های استویا حاوی ماده ای به نام استویوزید است. نتایج چندین مطالعه انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد که این ترکیب می تواند قطر رگ های خونی را افزایش دهد. به همین دلیل، خون به راحتی در رگ ها جریان دارد. در سال 2003، مطالعه ای بر روی 168 بیمار مبتلا به فشار خون در چین انجام شد. نیمی از شرکت کنندگان روزانه 3500 میلی گرم کپسول استویوزید (به مدت 3 سال) مصرف کردند و گروه دیگر دارونما دریافت کردند. مطالعات نشان داده است که فشار خون سیستولیک (عدد بالاتر) گروه اول از 150 به 140 میلی‌متر جیوه افزایش یافته و فشار دیاستولیک (عدد پایین‌تر) از 95 به 89 میلی‌متر جیوه کاهش یافته است. اما تغییر محسوسی در وضعیت سایر گروه دارونما مشاهده نشد. البته به خاطر داشته باشید که استویوزید هنوز به عنوان دارویی برای کاهش فشار خون تجویز نشده است. اما افرادی که فشار خون طبیعی دارند می توانند از آن استفاده کنند.

استویا و با پوسیدگی دندان خداحافظی کنید

عصاره استویا حاوی مواد بسیار شیرینی است که باعث پوسیدگی دندان نمی شود. علاوه بر این، استویوزید موجود در این گیاه عملکردی مشابه فلور دارد و به طور چشمگیری از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری می کند. به همین دلیل این گیاه بهترین جایگزین برای شکر است.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض جانبی داروی سیس آتراکوریوم

استویا برای مبارزه با فشار خون بالا

این گیاه برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند بسیار مفید است. استویوزید قند خون را کاهش می دهد و حساسیت به انسولین را افزایش می دهد. انسولین هورمونی است که برای کنترل سطح قند خون ترشح می شود.
توصیه می شود افراد مبتلا به فشار خون بالا به جای شکر و غذاهای تهیه شده از شکر سفید از عصاره استویا استفاده کنند. البته توصیه می کنیم ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

با استویا

استویا در لوازم آرایشی

در برخی کشورها از عصاره استویا در لوازم آرایشی نیز استفاده می شود. این گیاه طعم شیرینی به خمیر دندان می دهد و همچنین از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

چگونه این گیاه را تهیه کنیم؟

این گیاه چند سالی است که در شهرهای شمالی کشورمان کشت می شود. این محصول به صورت بسته بندی برگ خشک و همچنین عصاره به فروش می رسد. از عصاره این گیاه برای تهیه انواع کیک، مربا، زردچوبه و … استفاده می شود. زیرا این گیاه چندین برابر شیرین تر از ساکارز است. برگ های خشک آن به صورت دم کرده مصرف می شود. در نظر داشته باشید که عصاره این گیاه تا یک یا دو ماه پس از تولید قابل مصرف است. دیابتی ها نیز می توانند آن را با شکر جایگزین کنند.

برگ های خشک استویا در انجمن های دیابتی یافت می شود. این گیاه به صورت برگ خشک بسته بندی می شود و عصاره آن در شهرهایی مانند رشت، اصفهان، مازندران و احتمالاً تهران به فروش می رسد. امیدواریم روزی این گیاه جای خود را در بین مردم پیدا کند و در تهیه نوشیدنی و شیرینی و به طور کلی از آن استفاده شود. می توانید به عطاری های شهر خود سر بزنید و این گیاه را پیدا کنید. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد پرورش یا تهیه این محصول نیاز دارید، وبلاگ زیر را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید  راهکارهای جادویی برای تقویت غدد لنفاوی و غداهای مفید برای آن

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید با استویا

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ——————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *