فواید بالقوه بذر تاج خروس برای سلامتی


دانه گل تاج خروس یا گشنیز چیست و چه فوایدی دارد؟

گشنیز گیاهی با فواید فراوان است. اصالتا اهل مکزیک و آمریکای مرکزی است. برگ ها و دانه های این گیاه خوراکی بوده و دارای فواید تغذیه ای مختلفی می باشد. آزتک ها در گذشته از گشنیز به عنوان غذای اصلی استفاده می کردند. برگ ها و دانه های این گیاه به دلیل فواید فراوانی که برای سلامتی دارد، در حال تبدیل شدن به یک «ابرغذا» محبوب هستند.
دانه های تاج خروس یا گشنیز دانه هایی شبیه کینوا باستانی هستند. دانه ای ریز و قهوه ای روشن است که مانند برنج و جو پخته می شود و مانند برنج یا فرنی خورده می شود. آمارانت همچنین به آرد تبدیل می شود و در پخت و پز به ویژه در غذاهای بدون گلوتن استفاده می شود. آمارانت هم در غلات و هم در آرد موجود است و اغلب در بخش غذا یافت می شود.

تخم گشنیز اگرچه اخیراً به یکی از محبوب ترین و سالم ترین غذاها در بین انسان ها تبدیل شده است، اما هزاران سال است که یکی از اصلی ترین مواد غذایی در نقاط مختلف جهان بوده است. این دانه دارای مواد مغذی و فواید بسیاری برای سلامتی است. هم دانه ها و هم برگ های گیاه آمارانت فاقد گلوتن و سرشار از پروتئین، فیبر، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند. گلوتن نام عمومی پروتئینی است که در غلاتی مانند گندم، جو و چاودار یافت می شود که برخی افراد ممکن است به دلیل شرایط سلامتی مانند حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک آن را تحمل نکنند.


دانه های تاج خروس یا گشنیز

دانه های گشنیز به دسته غلات تعلق دارند (غلات واقعی نیستند، بلکه شامل گیاهانی مانند گشنیز، کینوا و گندم سیاه می شوند که میوه و دانه تولید می کنند، اما جزء خانواده علف ها نیستند).
گشنیز گروهی متشکل از بیش از 60 نوع مختلف غلات است که حدود 8000 سال است که کشت می‌شود. این غلات زمانی غذای اصلی تمدن های اینکا، مایا و آزتک بودند. این دانه مغذی، علاوه بر تنوع بسیار زیاد، به طور طبیعی فاقد گلوتن و سرشار از پروتئین، فیبر، ریزمغذی ها و آنتی اکسیدان ها است. گشنیز منبع خوبی از منگنز، منیزیم، فسفر و آهن است.

بیشتر بخوانید  آیا پیوند قلب امکان پذیر است؟

فواید سلامتی گل گشنیز

گشنیز سرشار از ویتامین های C، A، B، E و K است. همه این ویتامین ها برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند.

سرشار از اسیدهای فنولیک است

ترکیبات گیاهی که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند کدامند؟ گشنیز حاوی چندین ماده مغذی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است که سلامت قلب را حفظ می کند، فشار خون را تنظیم می کند و سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. استرول های گیاهی یا فیتواسترول های موجود در رزماری به ویژه کلسترول را کاهش می دهند. محتوای بالای پتاسیم موجود در گشنیز همچنین سلامت قلب را حفظ کرده و فشار خون را تنظیم می کند.

التهاب را کاهش می دهد

گل گشنیز می تواند اثر ضد التهابی روی بدن داشته باشد. مطالعات متعددی گزارش کرده اند که گشنیز می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. آنتی اکسیدان های مختلف و سایر مواد مغذی مانند پپتید لوناسین موجود در گشنیز به دلیل خواص ضد التهابی و پیشگیری از سرطان شناخته شده اند. خواص ضد التهابی می تواند به پیشگیری از بیماری های مختلف از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت کمک کند.

می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد

کلسترول یک ماده چربی مانند است که در سراسر بدن یافت می شود. کلسترول اضافی می تواند در خون رسوب کند و شریان ها را باریک کند.


مزایای آمار شما

می تواند به کاهش وزن کمک کند

اگر می خواهید چند پوند اضافه وزن کم کنید، می توانید گشنیز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آمارانت سرشار از پروتئین و فیبر است که هر دو به کاهش وزن کمک می کنند.

سرشار از پروتئین

گشنیز سرشار از پروتئین هایی است که برای سلامت عمومی ضروری هستند. کیفیت پروتئین ماهی کاد به خوبی پروتئین حیوانی است، مانند پروتئین موجود در پنیر. این به ویژه برای کودکان در حال رشد مفید است زیرا بهتر جذب می شود و اسیدهای آمینه مختلف لازم برای رشد آنها را فراهم می کند. آمارانت پروتئین بدون گلوتن را فراهم می کند که می تواند حتی برای افرادی که دارای شرایطی مانند آلرژی به گلوتن یا بیماری سلیاک هستند مصرف کنند.

بیشتر بخوانید  مزایای فوق العاده پودر فیبر 400 گرمی دوبیس


سایر فواید تاج خروس

برای سلامت روده مفید است: هم دانه ها و هم برگ ها سرشار از فیبر هستند. فیبر به هضم غذا کمک می کند، از یبوست جلوگیری می کند و سلامت روده را حفظ می کند.
پوست و بینایی سالم: گشنیز حاوی آنتی اکسیدان های زیادی از جمله ویتامین A است که به سلامت پوست و چشم کمک می کند.
سرشار از منگنز است: منگنز به ویژه برای عملکرد مغز مهم است و اعتقاد بر این است که در برابر برخی بیماری‌های عصبی محافظت می‌کند.
سرشار از منیزیم است: یک ماده مغذی ضروری که در تقریبا 300 واکنش در بدن از جمله سنتز DNA و انقباض عضلانی نقش دارد.
سرشار از فسفر است: یک ماده معدنی که برای سلامت استخوان ها مهم است.
سلامت استخوان و دندان: کلسیم و ویتامین K موجود در رزماری به سلامت استخوان ها و دندان ها کمک می کند.
سرشار از آهن: به بدن شما در تولید خون کمک می کند. گشنیز سرشار از آهن است و بنابراین می تواند به مدیریت سطوح پایین آهن در بدن کمک کند که باعث کم خونی می شود.
حاوی آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که به محافظت در برابر رادیکال های آزاد مضر در بدن کمک می کنند.

نحوه استفاده از آمارانت

آمارانت غلات گسترده ای است که می تواند به عنوان جایگزینی برای جو دوسر مانند برنج پخته شده یا کینوآ، در سالاد ریخته شده یا به محصولات پخته شده اضافه شود. آمارانت برای افزودن به سوپ یا خورش برای افزایش مواد مغذی و افزودن یک عنصر دلچسب عالی است.


چگونه تاج خروس خود را بخوریم

اگر می‌خواهید برنامه صبحانه‌تان را تغییر دهید، می‌توانید غلات یا بلغور جو را جایگزین صبحانه کنید، زیرا می‌توانند آب را جذب کنند و به یک صبحانه مقوی تبدیل شوند. با اضافه کردن انواع توت ها، مغزها و وانیل می توانید یک ترکیب خوشمزه درست کنید.
پختن تاج خروس شبیه برنج یا کینوا است، اما به آب یا مایع بیشتری نیاز دارد. معمولاً این نسبت به ازای هر فنجان گل تاج خروس سه فنجان آب است و به مدت 20 تا 25 دقیقه پخته می شود و به سرعت می توان آن را به عنوان پیش غذا آماده کرد. همچنین می توانید تاج خروس را به عنوان میان وعده با سرخ کردن آن در تابه خشک میل کنید.
راه های بی شماری برای تهیه آمار وجود دارد. اما برای بهره مندی از مزایای آن، باید آن را بپزید. همچنین می توانید با آرد آمارانت تنقلات درست کنید. البته به خاطر داشته باشید که گل تاج خروس معمولاً با انواع دیگر آرد موجود در محصولات نانوایی ترکیب می شود. این به این دلیل است که گیاه آمارانت نسبتاً غلیظ است و می تواند یک کلوچه یا نان را خیلی غلیظ یا سنگین کند. بهتر است دیگر آردهای بدون گلوتن را با آن مخلوط کنید تا غذای سبک تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید  چرا مدام مریض میشم ؟ 7 علت اصلی مکرر بیمار شدن چیست ؟

فرنی آمارانت؛ صبحانه سبک

در یک قابلمه بزرگ یک فنجان گل تاج خروس و سه فنجان آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد. حرارت را کم کنید، درب آن را بگذارید و اجازه دهید مخلوط گل تاج خروس به مدت 20 تا 25 دقیقه یا تا زمانی که آب آن جذب شود، بجوشد. اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه قبل از سرو خنک شود. هنگام پخت و پز، گزینه های زیادی برای اضافه کردن وجود دارد. مواد اختیاری که می توانید اضافه کنید:

  • 1 فنجان توت فرنگی (غنی از آنتی اکسیدان)
  • 30 گرم گردو (منبع خوب امگا 3)
  • ½ قاشق چایخوری وانیل
  • دارچین (غنی از آنتی اکسیدان ها و فواید بالقوه دیگری برای سلامتی دارد)
  • 1 قاشق غذاخوری عسل

یا مثلا این:
1 قاشق چایخوری دارچین، 1 قاشق چایخوری وانیل و 2 عدد خرما خرد شده را اضافه کنید، خوب مخلوط کنید و لذت ببرید.
یا این:
مخلوطی از شربت افرا، عسل یا شکر قهوه ای و میوه مورد علاقه خود را اضافه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید