فعالان روابط‌ عمومی نیازمند یک تشکل حرفه‌ای منسجم هستند



آنچه دیگران می خوانند:

تشکل ها و انجمن های روابط عمومی در ایران به منظور شناخت ارزش و اهمیت روابط عمومی برای مدیران و مسئولان و ارتقای سطح علمی و تجربی فعالان این عرصه و ارتقای جایگاه علمی روابط عمومی در کشور تشکیل شدند.

این سازمانها که تعدادشان زیاد است; حرفه ای گرایی، ارتقای توانمندی اعضا، رعایت اصول، موازین و تعهدات اخلاقی در قبال جامعه ذینفعان عامل رشد و توسعه روابط عمومی کشور و بر اساس اصول و استانداردهای اتخاذ شده تلقی می شود. فعال هستند.

اما به راستی این روابط عمومی های حرفه ای تا چه اندازه در تبیین و تعمیق فلسفه وجودی روابط عمومی موثر بوده اند؟

تحقیقی با عنوان میزان رضایتمندی و تعیین انتظارات فعالان روابط عمومی از سازمانهای تخصصی مرتبط در اردیبهشت 1401 بر روی 245 تن از فعالان روابط عمومی کشور، استاندارد شده در حوزه های روابط عمومی، گرایش های ارتباطی و سایر حوزه ها و سمت های حرفه ای. ، نظارت و مدیریت با سابقه کاری متفاوت انجام شد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که انتظارات اعضا از بهبود موقعیت، حمایت، همگرایی، پیشرفت حرفه ای و توسعه تحقیقات مرتبط با عملکرد سازمان هاست. آنها نسبتاً ناراضی هستند و فعالان روابط عمومی از ارتقای مهارت و شبکه سازی ابراز نارضایتی کرده اند.

پیشرفت در انجمن های روابط عمومی نیز نتوانسته است انتظارات اعضای خود را از نظر هویت سازی، پیشرفت شخصی و فردی سازی برآورده کند.

درآمدزایی، ارتقای شغلی، موقعیت اجتماعی و حمایت اجتماعی نیز از دیگر انتظارات اعضای انجمن های روابط عمومی است که عموماً به نارضایتی نسبی اعضا منجر می شود.

بیشتر بخوانید  اتحادیه اروپا و ایالات متحده با طرح اردوغان برای دو کشور در قبرس مخالف هستند

اما فعالان روابط عمومی از تشکل هایی که در این حوزه در حال شکل گیری هستند چه انتظاری دارند؟

-تحصیلات! نه تحصیلات نظری و آکادمیک. در عوض، آنها خواهان حضور مربیان و فعالان ماهر و با تجربه هستند که تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و به آنها یاد دهند که چگونه بر تنگناها غلبه کنند. به عبارت دیگر، اعضا از سازمان حرفه ای انتظار دارند که بستر لازم را برای ارتقای دانش، ارتقای مهارت ها و کسب دانش عملی در مورد تجربیات موفق در یک فرآیند مستمر فراهم کند.

در سازمان روابط عمومی انتظار می رود برخی از اعضا مجموعه ای از پیشکسوتان باشند که بتوانند الگوی مناسبی برای اعضا و خود برند باشند تا اعضا با موانع و مشکلاتی که دائما با آن مواجه هستند مواجه شوند. از حمایت مسئولانه و مؤثر سازمان حرفه ای خود استفاده کنید.

– در یک سازمان یا انجمن روابط عمومی، اعضا با یکدیگر در ارتباط هستند، یکدیگر را می شناسند تا در مواقع نیاز بتوانند از تجربیات، امکانات و ارتباطات یکدیگر استفاده کنند. این به معنای شبکه سازی و البته بهبود کار و شغل اعضا از طریق حضور در شبکه های فراگیر است. ایجاد و در دسترس قرار دادن این شبکه یکی از انتظارات اعضای روابط عمومی هاست.

عضویت در انجمن‌های حرفه‌ای منجر به انتظارات بالاتر از شخصی‌سازی و برتری پایدار نسبت به سایر فعالان غیرعضو می‌شود. داشتن کارت انجمن باید جدا از یکدیگر باشد، هویت دیگری به دارنده کارت بدهد نه اینکه همه با پرداخت حق عضویت به عضویت این سازمان درآیند.

بیشتر بخوانید  زکی پور: اگر با قلعه نویی مشکلی دارید به من بگویید

– از آنجایی که انجمن، سازمان یا سازمان مردم نهاد نسبت به تک تک اعضا، صدای بلندتری در بخش عمومی و عمومی دارد، این سازمان تخصصی می‌تواند فرآیند حمایت از فعالیت‌های پژوهشی فعالان روابط عمومی را از طریق سلسله مراتب قانون‌گذاری، به عنوان اعضای اتحادیه، تسهیل و هدایت کند. تا اثربخشی و کارایی خود را نشان دهند.

– فعالان روابط عمومی نیاز به یکپارچگی، همبستگی و یکپارچگی بیشتری دارند چرا که از هم پاشیدگی تشکل ها در این حوزه صدای جمعی این فعالان را خاموش می کند.

حفظ قداست حرفه روابط عمومی، ارتقای جایگاه اجتماعی این حرفه و نهادینه سازی روابط عمومی به عنوان یک دانش عمیق و مهارت مدیریتی از دیگر انتظارات اعضای این سازمان ها است که در راستای رفع باورهای غلط از افکار عمومی محقق می شود.

خانواده‌های روابط عمومی، چه عضو این انجمن‌ها باشند و چه نباشند، نیازمند هویتی مستقل و جدا از سایر واحدهای صنفی-دانشگاهی هستند. در بسیاری از کشورها این رشته در دانشکده های مدیریت است زیرا اهمیت مدیریت در روابط عمومی غیرقابل انکار است. یک سازمان تخصصی با استفاده از ظرفیت های خود می تواند جایگاه روابط عمومی را از عنصر خدماتی به معیار مدیریت استراتژیک تبدیل و آن را نهادینه کند.

بسیاری از اعضای انجمن روابط عمومی معتقدند که باید بین افراد غیرحرفه ای و حرفه ای تمایز قائل شد و بهترین عامل تعیین کننده این تمایز، سازماندهی حرفه ای است. این تمایز باید به شیوه ای جدی و مقرون به صرفه و با استفاده از تکنیک ها و مدل های معتبر مورد استفاده سایر مشاغل از جمله منابع انسانی، مالی و سایر مشاغل صورت گیرد.

بیشتر بخوانید  موج پنجم کوید 19 کلید می خورد / ما برای نگه داشتن تاج از ماسک استفاده نمی کنیم - آژانس مهر نیوز | اخبار ایران و جهان

نظارت بر انجمن تخصصی روابط عمومی در اخذ رده شغلی معتبر از متداول ترین درخواست های اعضای این تشکل ها می باشد.

-حمایت و حمایت از اعضا در مسیر کسب درآمد مادی و معنوی مستقیم و غیرمستقیم از طریق فعالیت روابط عمومی های تخصصی. تلاش انجمن برای غنی‌سازی نهاد روابط عمومی از طریق ارتباط شبکه‌ای از هر آنچه که به ارتقای آن آسیب می‌زند و ایجاد مزایا و فرصت‌های انگیزشی مناسب برای اعضا، انتظارات فعالان روابط عمومی عضو این انجمن‌ها است.

بسیاری از این فعالان در انجمن های روابط عمومی عضویت دارند، اما همچنان جوانان زیادی هستند که در حرفه و حرفه خود پویا و شایسته بودند اما به دلیل جذاب نبودن این تشکل ها برای عضویت اقدام نکردند.

بر اساس نتایج این پژوهش، روابط عمومی‌های موجود در جمع‌آوری این افراد توانمند ناکام بوده و در احیاء و تقویت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جوانان فعال در روابط عمومی بی‌تأثیر بوده‌اند.

فعالان روابط عمومی خواستار تشکیل انجمنی حرفه ای در این زمینه هستند که بتواند نیازهای آنها را شناسایی کند، انتظارات آنها را برآورده کند و اعضای خود را از نظر کارکرد، مزایا و مزایا بازیگر بداند.


دیدگاهتان را بنویسید