مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فضائل و خواص ذکر یونسیجه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فرهنگ و هنر: پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم: هر مسلمان مریضی که ذکر یونس را بخواند، اگر از آن بیماری شفا پیدا نکند، ثواب شهید داده می شود و اگر شفا یابد. او شفا می یابد و تمام گناهانش آمرزیده می شود.

خیلی وقت ها پیش آمده که به عزیزی برسیم که غمگین است، مشکل دارد، در کارش گیر کرده و ما برایش خیلی ناراحت هستیم و سعی می کنیم مشکلش را حل کنیم… خیلی تلاش می کنیم. اما مثل این است که حل مشکل دست ما نیست و نیروی قوی تری می خواهد چون گره و غم آنقدر شدید است که امثال من باز نمی شود. در این شرایط توصیه های معنوی برای این عزیزان می تواند سنگ خوبی برای صبوری و مسکنی قوی باشد.

در ادامه به ارائه راهکار و ذکری می پردازیم که می تواند شفای بسیاری از دردها و غم ها و گرفتاری ها باشد.

آیه 152 سوره بقره می فرماید:(پس تو را یاد خواهم کرد و سپاسگزار تو خواهم بود و ایمان نمی‌آورم.) در واقع این آیه ارزشمند قرآن کریم شهادت قرآن کریم است که اگر خدا را یاد کرد خداوند او را یاد می کند.

خدا چگونه کسی را به یاد می آورد؟

یاد خدا در دل بالاترین مصداق ذکر است: نام خدا بر لب و یاد خدا در دل از مصادیق ذکر است، اما شهود قلبی از کامل ترین مصادیق ذکر به شمار می رود; مشاهده حضور خدا، یاد خداست. ثواب این یاد خدا این است که بدی و فحشا از او زدوده شود. یاد خدا باعث می شود که خداوند به یاد مردم باشد. اگر خداوند انسان را یاد کند گناه به سراغ انسان نمی آید، پس خداوند متعال فرمود: ما از شر و فحشا و گناه از او باز داشتیم و به او ندادیم، گناه که دشمن انسان است به یاد کننده می رسد. خدا و حقیقت کار نمیکنه

بیشتر بخوانید  جوکار درباره حمله به آب یزد اخطار کتبی به رئیس جمهور داد

یاد خدا انسان را از خطر نجات می دهد

نجات از خطرات و بلاها از آثار یاد خداست. در سوره مبارکه صافات اثر دیگری که برای یاد خدا ذکر می کند این است که انسان را از خطر نجات می دهند، آیات 143 و 144، فرمود:﴿زیرا او از جلال‌ها نبود که تا روز رستگاری در شکمش بخوابد.; اگر صاحب ماهی (این زلنون علیه السلام) اگر یونس (علیه السلام) از نمازگزاران نبود، تا روز قیامت در شکم ماهی می ماند. خداوند این خطر را از او نجات داد.

چون اهل تسبیح بود، از این خطر نجات یافت، وقتی خداوند سبحان ذکر یونس علیه السلام را می خواند، می بینم که در حد یک تسبیح است، دیگر نیازی در ذکر او نیست. ، نفرمود: «خدایا مرا نجات بده.» گفت: «لا اله الا سبحانه الله». این خاطره او را از خطر نجات داد.

ذکر یونس

هر خطر و غم با ذکر یونس رفع خواهد شد

﴾و نون چون خشمگین شد گفت من در تاریکی او را ستایش نکردم که خدایی جز تو نیست شکر تو و تو از ستمکارانی.سپس فرمود:ما او را اجابت کردیم و او را از اندوه نجات دادیم. برای اثبات عام بودن این امر نه اختصاصی به انبیا، ولی مرحله بالا مخصوص انبیا است وگرنه مراحل میانی و پایینی نیز به دیگران داده می شود، در ادامه اصل کلی را بیان کرد و فرمود:و منجی مؤمنان نیز چنین است. یعنی اگر غمگینی علاقه مند به ذکر یونسی باشد، قبل از اینکه از ما چیزی بخواهد، اندوهش را برطرف می کنیم. کسانی که اهل طریقت هستند این ذکر یونسی را صحیح می دانند، می گویند:﴿لا اله الانت سبهانك ان كونت نت لنت ل حالا یا روزی 4000 مرتبه یا کمتر، بیشتر یا نماز می خواند یا نه، اگر نماز بخواند اثرش بیشتر است.﴿و منجی مؤمنان نیز چنین است. یعنی اگر مؤمن با ذکر جوناسی با خدا ارتباط داشت از غم نجات می یابد.

بیشتر بخوانید  حقایقی خواندنی درباره دنیای رویاها که نمی دانید

امام صادق (علیه السلام) در روایتی می فرماید: تعجب می کنم که چهار نفری که چهار نوع گرفتاری دارند چگونه به این چهار چیز پناه نمی برند. از آن جمله فرمود: در تعجبم از کسى که غمگین شده باشد، ولى به این قول پناه نبرد، زیرا حق تعالى فرمود: ما یونس را به خاطر این قول از اندوه نجات دادیم و مؤمنان را این گونه نجات مى دهیم. .

در حقیقت انسان در این ذکر اعتراف می کند که خدایی جز او نیست که راه حلی ارائه دهد – همچنین اقرار می کند که حق تعالی منزه است و شر از او نمی آید، پس گرفتاری ها از خود ماست. همچنین امیدوار است که با وجود جهل و نادانی و گناه، اگر به درگاه خدا روی آورد و از او بخواهد، او را اجابت کرده و نجات دهد. این درک و باور، باز شدن چشم برزخی است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *