مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فرق خر با الاغ چیست ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به خر ماده الاغ می گویند. به خر نر همان خر را می گویند. اگر خر نر با یک اسب ماده جفت گیری کند قاطر نام دارد.قاطر ها نمی توانند تولید مثل کنند .


خر


خر، الاغ یا درازگوش جانوری اهلی از خانوادهٔ اسبیان است. انسان‌ها از این حیوان بیشتر برای بارکشی استفاده می‌کنند. در ایران قبلاً در روستاها خیلی خر پرورش داده می‌شد اما الان جمعیت خرها در ایران در حال کم شدن است.


یک خر میانه اندام حدود یک متر بلندی تا ناحیهٔ شانه دارد، اما نژادهای گوناگون آن اندازه‌های متفاوتی دارند. رنگ خرها از سفید تا خاکستری یا سیاه گوناگون است. خرها هرچند از اسبها کندروتر هستند اما گامهای استواری دارند و درکشیدن بارهای سنگین در راه‌های دشوار توانا هستند.


ژلاتین پوست خر حاصل از جوشیدن پوست در آب، یک محصول دارویی سنتی چینی برای افزایش هموگلوبین و گلبول‌های سرخ می‌باشد. آلت نری، استخوان، خون، معده و دل و روده، چربی و شیر کاربرد دارویی دارند .


خرها دستگاه گوارش نیرومندی دارند که قادر به هضم موارد خوراکی زبر است. گوارش خرها از اسب‌ها موثرتر است و یک خر نسبت به یک اسب با وزن و قد برابر به غذای کمتری نیاز دارد. میزان غذای مورد نیاز یک خر حدوداً ۱٫۵ درصد وزن بدن او علوفه است.


در مورد تغذیه مناسب برای خرها اختلاف نظر است. بعضی معتقدند که تنها کاه (به ویژه کاه جو) همراه با چریدن در تابستان و یونجه خشک در زمستان برای تغذیه خرها کافیست و تمام مواد غذایی مورد نیاز ایشان از این طریق تأمین می‌شود. اما برخی دیگر افزودن دانه‌های غلات به غذای خرها را توصیه می‌کنند و برخی نیز تغذیه خرها با کاه را اشتباه می‌دانند.

بیشتر بخوانید  معنی کراش داشتن (crush) چیست ؟


فرق الاغ با خر


آیا خر با الاغ فرق دارد ؟


قاطر


قاطر حیوان دورگه‌ای است که از جفتگیری خر نر و اسب ماده زاده می‌شود و قدرت بارکشی آن بسیار بیشتر از خر و اسب است.[۲] از جفتگیری نریان و ماده خر نیز «یابو» زاده می‌شود که در انگلیس به آن hinny می‌گویند


الاغ


اگر الاغ فکر کند کاری خطرناک است، هرگز آن را انجام نمی دهد.


الاغ ها به طور طبیعی حیوانات گله ای هستند. آن ها ترجیح می دهند در گروه بمانند، اما یک الاغ تنها هم می تواند با گروهی از بز ها زندگی شادی داشته باشد.


وقتی صحبت از سفر کردن در همه نوع زمین می گردد، الاغ ها بسیار بهتر از اسب ها هستند.


الاغ ها در اصل از بیابان های خاورمیانه و آفریقا آمده اند و از نظر آناتومی به خوبی در چنین شرایط آب و هوایی زنده می مانند.


یک الاغ در شرایط بیابانی می تواند صدای یک الاغ دیگر را از فاصله 95کیلومتری بشنود. شاید به خاطر گوش های بزرگشان باشد.


گوش های بزرگ الاغ ها به خنک نگه داشتن بدنشان در هوای گرم و خشک بیابان یاری می نماید.


الاغ ها در مقایسه با اسب ها قادر به تفکر و تصمیم گیری مستقل برای تضمین امنیت خود هستند.


اگر الاغ در حال سفر اشتباه یا خطری را حس کند، حرکت نمی نماید و آغاز به کوبیدن پاهایش می نماید. این رفتار از روی هوش آن هاست اما مردم فکر می نمایند از روی سرکشی و لجبازی آن هاست.

بیشتر بخوانید  آموزش چرخ های انفرادی با دوچرخه به مناسب ترین روش


برخلاف اسب ها، الاغ ها به آسانی وحشت و رَم نمی نمایند. اگرچه آن ها اول امنیت را در نظر می گیرند، اگرچه امنیت خود را در نظر می گیرند، اما حیوانات کنجکاوی هستند


دوره بارداری الاغ های ماده 365 روز است و در نهایت یک بچه به دنیا می آورند. دوقلوزایی در الاغ ها بسیار نادر است.


یابو ها و قاطر ها از زمان تولد عقیم هستند و قاطرها معمولا قوی ترند.


فرثق خر با الاق


فرق اصلی خر با الاغ در چیست ؟


الاغ ماده است و خَر نَر ، قاطر از جفتگیری خر نر و اسب ماده زاده می‌شود ، الاغ بیش از 40 سال عمر می نماید، الاغ ها و اسب ها مثل هم راه می روند، اما الاغ ها به ندرت می دوند،


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

6 پاسخ

  1. خیلی مطالب خوب و مفیدی بود و دانش اکثر اونایی که در مورد خرها و الاغها کم بود،حتما بالا خواهد رفت.چون واقعا هم کمتر کسی در مورد خرها دانش و اطلاعانی داره.
    از پوست و خون و روغن خرها استفاده های دارویی فراوانی میشه،همچنین شیر خر،یا پنیر الاغ که گرونترین پنیر دنیارو از شیر الاغ تولید میکنن.
    یا اینکه توی طب سنتی ایران خودمون عنبرنسای الاغ ماده ای که به اصطلاح جوونه و به هیچ وجه جفتگیری نکرده برای بسیاری از بیماریها مفیده،به عنوان مثال برای سرما خوردگی که باعث خارج شدن عفونت بدن میشه،یا برای سردرد و میگرن خیلی خوب و مفیده،برای سینوزیت خیلی عالیه،چون باعث خروج چرک و عفونت پیشانی میشه و باعث کاهش درد سینوزیت میشه و و و هزاران درمان دیگر.!!

  2. خیلی ممنان من واقعا درگیر این سوال بودم، شب و روز در این فکر بودم ک فرق خر و الاغ در چیست خیلی متشکر از شما ک من را از تاریکی نجات دادید و راه زندگی و علم و فناوری من را روشن نمودید. زیرا من جواب این سوال را نمی دانستم و گمراه و سردرگم بودم
    صمیمانه تشکر می کنم انشالله در عروسیتان جبران کنیم.
    کوچه خاطرات زندگیتان پر رفت و آمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *