مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عوارض اسکن استخوان برای دیگران

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


عوارض اسکن هسته ای برای اطرافیان

کار کردن اسکن هسته ای یا رادیوایزوتوپ از مواد رادیواکتیو مختلفی استفاده می شود در تشخیص بیماری های مختلف نوع مواد رادیواکتیو مورد استفاده متفاوت است به عنوان مثال عنصر رادیواکتیو تکنسیوم برای تشخیص بیماری های استخوانی استفاده می شود. البته در برخی موارد از گالیوم یا ایندیم استفاده می شود. ید رادیواکتیو برای تشخیص بیماری تیروئید و تالیم رادیواکتیو برای تشخیص بیماری قلبی استفاده می شود. دلگرم کننده به روز باشید عوارض اسکن آن ها ملاقات می کنند.

 آیا اسکن هسته ای خطرناک است؟

کاربردهای اسکن استخوان عبارتند از:

1- تشخیص شکستگی های پنهان
2- آرتروز و ورم مفاصل
3- عفونت های استخوانی
4- تومورها
5- مطالعه انتقال سرطان استخوان
6- ارزیابی درد استخوان
7- معاینه پروتزها و مفاصل مصنوعی
8- بررسی آسیب های ورزشی

آیا این اسکن عوارض جانبی دارد؟

هیچ عارضه قابل توجهی برای این اسکن گزارش نشده است.

فرآیند انجام اسکن استخوان

اولین تشعشع (مواد رادیواکتیو) به صورت داخل وریدی به بیمار تزریق می شود. 3 تا 4 ساعت طول می کشد تا مواد رادیواکتیو وارد استخوان شوند. در این مرحله بیمار می تواند به خانه رفته و در زمان مقرر به مرکز هسته ای بازگردد.
با توجه به نوع بیماری و نظر متخصص هسته ای می توان همزمان با تزریق پرتو دارو تصویربرداری از ناحیه آسیب دیده انجام داد. خوب شو کل زمان ضبط 45 دقیقه است. در برخی موارد خاص، ممکن است به تصاویر اضافی برای افزایش زمان ضبط نیاز باشد.

برای ضبط، بیمار بی حرکت روی تخت دراز می کشد و دوربین گاما به آرامی در امتداد بدن او حرکت می کند و تمام بدن را از پوست سر تا نوک انگشتان ثبت می کند. هر حرکت باعث تاری تصویر می شود که برای جلوگیری از تشخیص اشتباه باید تکرار شود. پس از ضبط، بیمار در اتاق انتظار منتظر می ماند تا تصاویر بررسی شود و در صورت مشکل بودن، بیمار می تواند مرکز را ترک کند. در برخی موارد، ممکن است گاهی اوقات نیاز به مرحله چهارم باشد، معمولاً 18 تا 24 ساعت بعد، با زمان ضبط حدود 10 دقیقه.

در برخی بیماری‌ها، پزشک ممکن است برای معاینه دقیق‌تر به اسکن سه‌بعدی ناحیه خاصی از بدن نیاز داشته باشد که اسکن طیفی نامیده می‌شود. در اسکن گامای طیفی دوربین 360 درجه به دور اندام هدف می چرخد ​​و 64 تصویر از اندام مورد نظر می گیرد و آنالیز نرم افزاری تصویری سه بعدی ایجاد می کند که می تواند چندین قسمت از اندام مورد نظر را بررسی کند.این اسکن تقریباً نصف است. اگر حال عمومی بیمار خوب باشد و او بتواند در حین ضبط آرامش خود را حفظ کند تا ساعت ها ادامه دارد.

مواد رادیواکتیو که به بدن تزریق می شود، پرتوهای گاما را ساطع می کند که نوعی تشعشعات رادیواکتیو است. تشعشعات رادیواکتیو برای بدن مضر است و به مقدار زیادی به سلول ها آسیب می رساند. لازم به ذکر است که هر روش تشخیصی و درمانی علاوه بر مزایایی که دارد می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد. دانشمندان و پزشکان در تلاشند تا با بهبود تکنیک ها این عوارض و آسیب ها را به حداقل برسانند. مقدار تشعشعی که در هر بار اسکن هسته ای به بدن می رسد در مقایسه با رادیوگرافی معمولی برابر است با مقدار تابشی که 200 بار وارد بدن می شود. اگرچه این مقدار زیاد است اما به بدن بیمار آسیبی نمی رساند.

بیشتر بخوانید  تأثیر حیرت انگیز دارچین بر فشار خون + پرسش و پاسخ های متداول

برای کاهش آسیب های ناشی از تشعشعات رادیواکتیو، سعی کنید از کمترین میزان مواد رادیواکتیو استفاده کنید. بنابراین غلظت ماده رادیواکتیو تزریق شده به بیمار بسیار کم بوده و در نتیجه میزان پرتوهای ساطع شده از بدن بیمار بسیار کم است. به طور مشابه، عکسبرداری از این لوله هوای کم شدت دشوار می شود. برای گرفتن عکس خوب معمولاً لازم است که بیمار حدود یک ساعت جلوی دوربین بایستد تا اشعه کافی وارد صفحه حساس دوربین شود. در این مدت دوربین می تواند در جهات مختلف حرکت کند و بدن بیمار را از زوایای مختلف ببیند. بیمار در طول دوره ضبط باید آرام باشد.

آزمایش هسته ای برای جنین مضر است، بنابراین اگر باردار هستید یا مشکوک به بارداری هستید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر مادر شیردهی اسکن سینه انجام دهد، باید شیر را دوشیده و ظرف دو روز پس از عمل رد کند.

آیا اسکن هسته ای برای اطرافیان ما خطرناک است؟

به جز موارد استثنایی که برای درمان بیماران سرطانی استفاده می شود که بیمار به مدت 3 روز در بیمارستان بستری است، در سایر موارد خطری برای محیط زیست وجود ندارد.

بعد از اسکن به چه نکاتی توجه کنم و چه مواردی را رعایت کنم؟

عموماً نیازی به احتیاط خاصی نیست، اما بهتر است از تماس بسیار نزدیک به مدت طولانی به خصوص کودکان و زنان باردار فقط در 24 ساعت اول پس از اسکن اجتناب کنید، بنابراین محیط خاصی (ایزوله) برای خود ایجاد نکنید. تاکید می شود که نباید از اطرافیان دور ماند و آنها را به خانه اقوام و آشنایان فرستاد. تماس طولانی مدت تا روز بعد از آزمایش در فاصله 1-2 متری بهتر است. برقراری تماس کوتاه، مانند خوشگذرانی یا بوسیدن کودکان، فایده ای ندارد.

مواد رادیواکتیو چگونه در بدن کار می کنند؟

مقادیر بسیار کمی از مواد رادیواکتیو به مولکول های بدن متصل شده و به اندام های ضبط کننده فرستاده می شود. دوربین گاما امواج دریافتی را از بافت مورد نظر جذب و پردازش می کند و در نهایت تصاویر کاربردی ایجاد می شود.

چرا بین تزریق دارو و گرفتن اسکن نسبتاً طولانی صبر کنید؟

از آنجایی که پزشکی هسته ای به طور دقیق بر سیستم عملکردی بدن نظارت دارد، در عمل پس از تزریق موادی که جذب بدن می شود، بسته به نوع ماده و بافت های بدن، میزان تجمع در هر عضو متفاوت است. . به عنوان مثال در اسکن قلب در هر مرحله بعد از تزریق، 1.5 ساعت طول می کشد تا قلب مواد رادیواکتیو را به خوبی جذب کند و سپس شروع به ضبط کند. کاردانی رشته پزشکی هسته ای تعداد کل ساعاتی که در زمان پذیرش در اختیار شماست تماس می گیرند وگرنه در عمل دو فاز تزریق 4 دقیقه و دو فاز ضبط 10 دقیقه (در مجموع کمتر از 30 دقیقه) وجود ندارد. هنگام اسکن استخوان باید 3 ساعت از لحظه تزریق صبر کنید و سپس 10 دقیقه برای ضبط وقت بگذارید. در این مدت بیمار می تواند با اجازه کادر پزشکی هسته ای از بخش خارج شود.

بیشتر بخوانید  ۶ دلیل پریود نامنظم و روش‌های درمان آن

خطرات اسکن قلب چیست؟

اسکن قلب دارای 2 مرحله استرس و استراحت است. در مرحله استرس یا با داروی غیر رادیواکتیو (آمپول زرد) یا تست ورزش به قلب بیمار فشار می آوریم و از قلب بیمار تحت فشار عکس می گیریم و بعد از 2 تا 3 ساعت در فاز بدون عکس فشار. (باقی مانده). به طور کلی، چه از داروهای استرس یا تست ورزش استفاده کنید، خطر نارسایی قلبی وجود ندارد.

مواد رادیواکتیو چگونه وارد بدن بیمار می شود؟

معمولاً از طریق سیستم وریدی یا سیاهرگ وارد بدن بیمار می شود، البته گاهی از طریق غذا وارد بدن بیمار می شود.

آیا مواد رادیواکتیو در رادیولوژی (عکاسی رنگی) مشابه مواد کنتراست عمل می کنند؟

نه، این دو ترکیب متفاوت هستند. هنگام استفاده از مواد رادیواکتیو حساسیت مشاهده نمی شود، اما برای این منظور باید در رادیولوژی با مواد حاجب احتیاط کرد.

عوارض اسکن استخوان برای دیگران

اگر من به ید حساسیت دارم، آیا مصرف ید رادیواکتیو برای درمان پرکاری تیروئید باعث ایجاد آلرژی در بدن من می شود؟

نه، این خاموش است و هیچ حساسیتی وجود ندارد.

آیا محدودیتی برای انجام اسکن های هسته ای در یک دوره زمانی وجود دارد؟

به طور کلی، اسکن های پزشکی هسته ای از مقادیر بسیار کمی از مواد رادیواکتیو استفاده می کنند، بنابراین برخی از اسکن های پزشکی هسته ای، مانند اسکن مثانه، 50 برابر کمتر از یک آزمایش رادیولوژیکی مشابه، اشعه را به بیمار می رسانند. به طور کلی، حتی در اسکن هسته ای پزشکی، استفاده از بیشترین مقدار مواد رادیواکتیو نسبت به سی تی اسکن معمولی، تشعشعات کمتری را به بدن بیمار می فرستد، بنابراین لازم نیست نگران نام هسته خود باشید. زمان مشخصی برای پرونده وجود ندارد.

جواب عکس من کی آماده است؟

چه کسی می تواند پاسخ آزمایش من را بداند؟

آیا باید از تکنسین مربوطه بپرسم؟

اغلب نتایج اسکن شما در همان روز (همان عصر) آماده می شود و بهتر است 1-2 روز بعد پاسخ را به پزشک خود نشان دهید و از پزشک خود پاسخ بخواهید و از همکاران ما در مورد پاسخ خود بپرسید. خیلی ممنون.مهمترین چیز این است که در روز ضبط یا دریافت پاسخ تمامی مدارک مربوط به بیماری خود را برای ما بیاورید. عکس های قبلی مانند سی تی اسکن، سونوگرافی، عکس ساده و … را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید  تخم کدو و تاثیر بی نظیر آن در روند لاغری و کاهش وزن

آیا باید لباس خاصی بپوشم؟

به جز در بخش درمان، در موارد دیگر نیازی به حمل سلاح نیست.

آیا می توانم جواهرات خود یا سایر جواهرات را در طول آزمایش بپوشم؟

از آنجایی که در پزشکی هسته ای معمولاً از کل بدن عکس می گیریم (برخلاف سایر عکس هایی که از یک منطقه خاص گرفته شده اند)، بهتر است در روز اسکن از جواهرات خود یا سایر جواهرات خودداری کنید.

اگر دستگاهی مانند پیس میکر در بدن خود داشته باشم می توانم در بخش پزشکی اسکن هسته ای انجام دهم؟

در پزشکی هسته ای بر خلاف تصویربرداری رزونانس مغناطیسی موردی وجود ندارد اما اگر از پروتز در بدن شما استفاده می شود بهتر است برای تصویر دقیق تری به تکنسین اطلاع دهید.

آیا انجام اسکن پزشکی هسته ای برای من خطرناک نیست؟

با توجه به مقدار بسیار کم مواد رادیواکتیو مورد استفاده در پزشکی هسته ای هیچ مشکلی وجود ندارد و تاکنون موردی گزارش نشده است.

  • تفاوت اسکن هسته ای با سایر آزمایش ها مانند سی تی اسکن، اسکن معمولی، ام آر آی چیست؟
  • که بهتر است؟
  • اسکن قلب بهتر است یا آنژیوگرافی؟
  • اسکن کلیه بهتر است یا سونوگرافی کلیه؟

کشف رشته جوان پزشکی هسته ای در میان روش های دیگر به این دلیل بود که آزمایش های دیگر آناتومی و بدن بافت ها یا اندام ها را بیشتر نشان می دهد، اما پزشکی هسته ای عملکرد و فیزیولوژی اندام ها را بیشتر نشان می دهد. به طور کلی این تست ها مکمل یکدیگر هستند و جایگزین یکدیگر نمی شوند. به عنوان مثال، آنژیوگرافی عروق قلب را نشان می دهد، اما دیواره های قلب را اسکن می کند.

علت بررسی دقیق نام و سن افراد و بررسی چندین بار آن ها و همچنین تفاوت در نقاشی حتی برای یک نوع مطالعه چیست؟

با توجه به انواع مواد مصرفی رادیواکتیو و غیر رادیواکتیو برای هر مطالعه خاص و همچنین به دلیل تفاوت بین بیماران نیاز به تصاویر اضافی و متفاوت است که رعایت این نکات مستلزم دقت نظر است و از همکاری خوب شما سپاسگزاریم. .

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید عوارض اسکن هسته ای برای اطرافیان

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ——————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *