مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عملیات انتقام مخفی ایران برای ترور سردار سلیمانی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



دیوید آن بریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده، روز سه‌شنبه (10 مه) در نشست اطلاعاتی سنا درباره «ارزیابی تهدید سالانه» گفت: «ایران به دلیل ارتش پیشرفته‌اش چالش بزرگی برای منافع آمریکا در خاورمیانه است. توانایی‌ها، فرستادگان و متحدان شبکه گسترده و تمایل به مقابله با ایالات متحده.»

بریر گفت: راهبرد امنیت ملی ایران مبتنی بر تلاش برای تضمین تداوم حکومت دینی، حفظ ثبات داخلی، تقویت موقعیت خود به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مستقل و دستیابی به شکوفایی اقتصادی است. «تهران از مجموعه پیچیده ای از قابلیت های نظامی، دیپلماتیک و امنیتی استفاده می کند.

این مقام اطلاعاتی آمریکا همچنین تصریح کرد که تصور مقامات ایرانی این است که ایران هنوز به درستی انتقام ترور سردار قاسم سلیمانی را نگرفته است و ممکن است ایران در اقدامی انتقام‌جویانه، اقدامات محرمانه‌ای علیه برخی مقامات آمریکایی انجام دهد.

دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ در 4 دسامبر 2009 سردار قاسم سلیمانی و تعدادی از همراهانش را در نزدیکی فرودگاه بغداد به قتل رساند. اگنس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل این قتل را غیرقانونی خواند و بهانه های آمریکا برای توجیه آن را رد کرد.

بریر در بیانیه‌ای دیرهنگام گفت: «استراتژی نظامی متعارف ایران مبتنی بر بازدارندگی و مقابله به مثل است». اگر بازدارندگی شکست بخورد، ایران احتمالاً سعی خواهد کرد با حمله به طرف‌های دشمن از قدرت خود علیه آنها استفاده کند.

وی گفت: «ایران مرتباً از نیروی دریایی خود برای نظارت بر عملیات دریایی آمریکا و متفقین در سواحل خود از جمله نزدیکی تنگه هرمز استفاده می‌کند که گاهی اوقات می‌تواند منجر به درگیری‌های خطرناک و غیرحرفه‌ای شود».

بیشتر بخوانید  یمن اسناد فشار آمریکا بر رژیم صالح برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را فاش کرد

وی افزود: نیروی دریایی ایران از سال ۲۰۱۹ بی‌رحمتر شده و به توقیف، حمله و عملیات خرابکارانه علیه کشتی‌های تجاری در منطقه پرداخته است که در برخی موارد اقدامات اسرائیل و متحدانش را تلافی کرده است.

مدیر سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا نیز با اذعان به قدرت موشک های ایرانی تصریح کرد: برخی از این موشک ها قابلیت حمله به اهدافی تا فاصله 2 هزار کیلومتری از مرزهای ایران را دارند. ایران نشان داده است که می خواهد از موشک های خود استفاده کند.

وی افزود: ایران به افزایش دقت و مرگ‌بار موشک‌های بالستیک خود از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ادامه می‌دهد.

این مقام آمریکایی در بخش دوم سخنان خود مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات وین، پایبندی خود به توافق هسته ای برجامین را کاهش داد. وی گفت: تهران همچنین تعهد خود به برجام را کاهش داده است تا بتواند اهرم فشاری در مذاکرات به دست آورد و توافق را به نفع خود احیا کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *