مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علل، علائم و درمان اختلال عشق وسواسی (OLD)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



اختلال عشق وسواسی چیست ؟


اختلال عشق وسواسی یا OLD نوعی حالت ذهنی است که در آن، فرد بیش از حد به عزیزان خود وابسته می شود. این افراد احساس نا امنی می کنند و به دلیل مسائل کوچک دچار اضطراب می شوند.


در نتیجه در آن ها، تمایل به کنترل شریک زندگی خود ایجاد می شود. آنها ممکن است در ذهنشان مسائل کوچک را به “بلایای” بزرگ تبدیل کنند. این اختلالات یک شبه ایجاد نمی شوند.


اما ممکن است به دلایل مختلفی مانند ضربه روانی در دوران کودکی یا مورد سواستفاده قرار گرفتن درروابط گذشته ایجاد شوند. این اختلال می تواند همراه با سایر بیماری های روانی، مانند وسواس فکری عملی یا اختلال شخصیت مرزی وجود داشته باشد.


به نظر می رسد افراد مبتلا به OLD تا زمانی که علائم این اختلال غیر قابل تحمل نشوند، افرادی مراقب و دوست داشتنی شاخته می شوند.


عاشق شدن، تجربه ای خارق العاده است. زیرا با عشق می توانید دوست و همراهی را برای خودتان پیدا کنید تا در غم و شادی خود با او شریک شوید. اما اگر این عشق به یک وسواس فکری تبدیل شود و شروع را آزاد دهد، چه می کنید؟


چه اتفاقی میفتد اگر به خاطر ترس از دست دادن عشق تان، شریک زندگی شما تمام خواسته ها و رفتارهای شما را تحمل کند؟ گاهی اوقات، عشق می تواند به سطوح خطرناکی برسد و به یک وسواس تبدیل شود، و یکی از این اختلالات شدید، اختلال عشق وسواسی است.


اگر به شریک زندگی خود مشکوک هستید یا کسی را می شناسید که در چنین شرایطی می باشد، این مقاله ممکن است به شما در شناسایی علائم و دانستن روش های مقابله با این اختلال کمک کند.


تفاوت بین عشق سالم و عشق وسواسی چیست ؟


تفاوت بین عشق سالم و عشق‌ وسواسی این است که در حالت دوم، احساسات شیفتگی به حد افراط می‌رسند. همچنین به مرحله‌­ای پای می­‌گذارند که در آن به وضعیتی وسواسی تبدیل ‌می­‌شوند.


عشق و حسادت وسواسی که حالتی وهمی هستند، نشانه­‌ای از مشکلات سلامت روانی می‌باشند و نشانه‌ای است که در حدود یک دهم درصد از بزرگسالان رخ می‌دهند.


افرادی که از حسادت وهمی رنج می‌برند، اغلب تجربیاتی جزئی مانند سلام کردن یک همکار به همسر یا شریک عشقی خود یا نگاه کردن به یک عابر پیاده را به‌ عنوان دلیل قطعی اینکه عشقشان به آن‌ها بی‌وفایی می‌کند تفسیر می­‌نمایند.


مشخص شده‌ است که مردان الکلی، نسبت به ایجاد و توسعه حسادت وهمی آسیب‌پذیر هستند.


زنان بیشتر تمایل دارند نسبت به افرادی که آن‌ها را می‌شناسند، عشق وسواسی داشته باشند تا نسبت به یک غریبه. موضوعات عشق برای زنانی که دارای عشق وسواسی می­‌باشند، اغلب افرادی هستند که در زندگی آنها نقش کمک­‌کننده داشته‌اند.


در مواردی غیرمعمول که عشق وسواسی شامل خشونت است، به‌نظر می‌رسد مردان و زنان به‌یک میزان مرتکب چنین خشونتی می‌شوند.

بیشتر بخوانید  ۱۲ راهکار جادویی برای بامزه و شوخ طبع بودن


عوامل خطر برای ایجاد و توسعه­‌ی عشق وسواسی شامل فقدان یک کار تمام‌ وقت و نیز داشتن اعضای خانواده­‌ای است که مشکلات روانی دارند، به خصوص بیماری با اختلال وهمی.


اختلال وسواس عشقی


اختلال وسواس عشقی


علائم اختلال عشق وسواسی


ممکن است تشخیص زودرس OLD چالش برانگیز باشد، زیرا افراد مبتلا به این اختلال به شدت به دیگران محبت و از آنها محافظت می کنند. آنها در هر شرایطی در کنار شما خواهند بود و این باعث می شود که شما احساس کنید مهمترین فرد جهان هستید!


اما به زودی، همه احساسات مبتلایان به این اختلال به رفتارهای افراط و تفریط تبدیل می شوند، که برای داشتن رابطه ای سالم ،مضر است.


در چنین شرایطی، چند علائم وجود دارد که نشان می دهد عشق و توجه آنها در واقع یک وسواس ناسالم است. برخی از شایع ترین علائم اختلال عشق وسواسی، عبارتند از:


حسادت افراطی و یا بیش از حد در اختلال عشق وسواسی


اشکالی ندارد که اگر معشوق شما وقتی با همکار زیبای خود یا مربی خوش تیپ بدنسازی تان صحبت می کنید، حسادت می کند. اما فرد مبتلا به OLD بسیار حسادت می کند.


اگر شما را درگیر مکالمه ای گاه به گاه، حتی با عابر پیاده ای ببیند، مضطرب و دچار پارانویا می شود. آنها نسبت به هر چیزی که وقت و توجه شما نسبت به او را از آنها بگیرد، حسادت می کنند.


اعتیاد ناسالم به عشق از علائم عشق وسواسی


شاعران، عشق را به عنوان یک ماده مخدر توصیف می کنند. اما افراد مبتلا به OLD عملا این اعتیاد به عشق را نشان می دهند. آنها چنان معتاد عزیزان خود هستند که بدون آنها نمی توانند کاری انجام دهند.


آنها دائماً با عزیزان خود تماس می گیرند و التماس می کنند که زود به پیش شان برگردند. در برخی موارد شدید، آنها حتی ممکن است از ترس از دست دادن نزدیکانشان، افراد را اسیر کنند.


آنها الگوهای اعتیاد را نشان می دهند، یعنی در حضور عزیزشان احساس آرامش می کنند و هنگام دوری شان، دچار استرس شدید و افسردگی می شوند.


علائم اختلال عشق وسواسی: عزت نفس پایین


یکی از ویژگی های اختلال عشق وسواسی، اعتماد به نفس پایین است. اگرچه این افراد وانمود می کنند شکست ناپذیر هستند و توانایی انجام هر کاری را دارند، اما در اعماق وجودشان بسیار ناامن خواهند بود و احساس ضعف خواهند داشت.


آنها دائما دچار هراس و ترس می شوند که نکند همسرشان آن ها را ترک کنند. افراد دارای این اختلال ممکن است دستاوردها و نقاط مثبت زندگی عزیزانشان را تضعیف کنند. زیرا این امر می تواند عزت نفس پایین آنها را تهدید کند.


حس مالکیت معشوق از علائم اختلال عشق وسواسی


اگر معشوق شما طوری رفتار کند که گویی صاحب شما است، پس ممکن است دچار این اختلال باشد. آنها طوری رفتار می کنند که گویی شما نمی توانید بدون حضور آنها زندگی کنید.

بیشتر بخوانید  پادکست عوارض رانندگی بعد از مصرف الکل


آنها همچنین می خواهند در مورد زندگی شما چه در زمان حال و چه در گذشته اطلاعات زیادی داشته باشند. آنها حساب های شبکه های اجتماعی شما را بررسی می کنند.


از شما حتی در مورد دوستان سابق تان سوال می پرسند. آنها حتی ممکن است اغلب با شما تماس بگیرند تا جزئیات هر دقیقه زندگی شما را بدانند.


علائم اختلال عشق وسواسی: تعهد افراطی به معشوق


فردی که وسواس عشق افراطی، نسبت به شما را دارند مشتاقانه می خواهد که به شدت به آنها متعهد باشید. یک‌ فرد دچار اختلال OLD همه کارها را برای جلب رضایت شما انجام می دهد تا شما نیز به آنها متعهد شوید.


سایر علائم اختلال عشق وسواسی، عبارتند از:


  • تماس و پیامک مکرر

  • تهدیدهایی مبنی بر آسیب به خود

  • پیگیری افراطی مسائل روزانه زندگی

  • مشکل در حفظ روابط شغل یا سایر روابط


اختلال عشق وسواسی


علل و علائم اختلال OLD


علل ایجاد اختلال عشق وسواسی


اگرچه مشخص نیست که چرا برخی از افراد ممکن است دچار این اختلال شوند، اما برخی از علت های احتمالی اختلال عشق وسواسی عبارتند از:


آسیب روانی کودکی علت اختلال عشق وسواسی


افرادی که مورد غفلت والدین یا سرپرست اصلی خود قرار می گیرند ممکن است در آینده دچار شخصیتی وابسته و ضعیف شوند. آنها همیشه در ترس و هراس زندگی خواهند کرد.


حتی گمان می کنند به اندازه کافی خوب نیستند و افرادی که آنها را دوست دارند آنها را رها خواهند کرد. احساس می کنند که روابط شان ناپایدار است و همواره در اضطراب به سر می برند.


روابط ناموفق از علل اختلال عشق وسواسی


گاهی اوقات، روابط ناموفق گذشته باعث می شود که شخص به حسادت وسواسی مبتلا شود، که مهم ترین نتیجه اش ترس از خیانت همسر می باشد. این بدان معناست که آنها همواره می ترسند که توسط همسرشان فریب بخورند.


علت اختلال عشق وسواسی: اختلالات روانی


بررسی ها نشان می دهد که اختلال عشق وسواسی می تواند بعد دیگری از اختلال وسواس فکری عملی باشد. افراد مبتلا به OCD و OLD تمایل دارند سطوح مشابهی از پریشانی، مقاومت، تلاش و درجه کنترل را نسبت به موضوع (شخص یا چیز) مورد وسواس خود نشان دهند.


بنابراین، OCD می تواند منجر به OLD شود. افراد مبتلا به اروتومانیا ممکن است از ویژگی های شبیه به OLD نیز برخوردار باشند. اروتومانیا نوعی اختلال روانشناختی است که در آن فرد دچار این توهم می شود که عاشق شخصی مشهور است.


این اختلال ممکن است منجر به وسواس نسبت به آن فرد مشهور شود و آزار و اذیت خود و اطرافیان شود.


حسادت هذیانی، نوعی اختلال روانشناختی است که وقتی شخص محبت دیگران نسبت به خود را به دست نمی آورد، دچار آن می شود. آنها مرتباً نسبت به شخص مورد نظر وسواس نشان می دهد.


حتی سعی می کنند مورد محبت او قرار بگیرند. این افراد وقتی مورد توجه کافی معشوق خود قرار نگیرند، دچار این اختلال می شوند.


نحوه تشخیص اختلال عشق وسواسی


حسادت هذیانی همچنین می تواند یک دلیل اصلی برای اختلال عشقی وسواسی باشد. اگر می خواهید بدانید که عزیز شما از این اختلال رنج می برد یا خیر، بهترین کار مراجعه به روانپزشک می باشد.


یک روانپزشک باتجربه با انجام یک سری تست ها و گفت وگو، اختلال وسواس عشق را تشخیص می دهد. پزشک از بیمار درباره زندگی گذشته و کودکی آنها سوالاتی را می پرسد.


سپس، آنها همچنین ممکن است تست هایی را انجام دهند تا تشخیص دهند بیمار دارای اختلال روانی است یا خیر. اول یک مصاحبه و سوالاتی ترتیب داده می شود.


در رابطه با خانواده و اینکه آیا مشکلات روحی روانی داشته اند یا خیر، پرسیده می شود. از طرف پزشک خانوادگی یک تشخیص پزشکی گرفته می شود.


به خاطر اینکه این عشق وسواسی می تواند به فرم های دیگر ناتوانی های روحی روانی دیده شود.


اختلال وسواس عشقی


آیا اختلال عشق وسواسی قابل درمان است ؟


درمان اختلال عشق وسواسی


درمان عشق وسواسی اغلب شامل روان‌ درمانی برای فرد مبتلا و طرف مقابل او می‌باشد؛ به‌خصوص اگر دو فرد در حال حاضر با یکدیگر در رابطه باشند.


مشاوره در درمان این نوع عشق کمک‌کننده است و می‌تواند شامل کمک به هردو فرد برای تجسم رابطه‌شان به‌طور صحیح و همچنین استفاده از تأییدات و دیگر تکنیک‌ها برای افزایش عزت‌نفس آنها باشد.


در صورت لزوم، هرگونه از بیماران روحی و روانی باید تحت درمان دارویی نیز قرار گیرند.


اگر فرد مبتلا به این نوع عشق رفتارهایی تهدیدآمیز یا خطرناک از خود نشان دهد، مداخلات قانونی مانند مشارکت پلیس و اجرای برخی ضوابط بازدارنده و برنامه‌های امنیتی ممکن است ضروری باشد.


آیا اختلال عشق وسواسی خطرناک است ؟


اختلال وسواس عشقی نوعی اختلال شخصیت است که می تواند عواقب جدی و نگران کننده ای به همراه داشته باشد. در صورت عدم درمان این اختلال باعث بروز اختلال شخصیت وسواسی می شود.


افراد مبتلا به این اختلال دارای دلبستگی های بیمارگونه می شوند که رابطه و زندگی آن ها و همسرشان را به سمت نابودی می کشاند. این موضوع همچنین می تواند منجر به خشونت شدید خانوادگی شود.


توجه داشته باشید که این رفتار بین اعضای خانواده نیز ممکن است رخ دهد و محدود به رابطه زوجین نیست.


همچنین بخوانید:


بهترین راه درمان وسواس فکری (OCD) کدام است؟


راه‌های درمان وسواسی : چگونه وسواس نباشیم ؟


بیشتر بخوانید  آیا پول خوشبختی می آورد؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *