مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت سردرد یک طرف سر چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علل و درمان سردردهای یک طرفه (سر چپ و راست)

سردرد یک طرفه همانطور که از نام پیداست، تایپ کنید سردرد فقط یک طرف سر را درگیر می کند و می تواند باعث درد و ناراحتی زیادی برای فرد شود. این وضعیت معمولاً شبیه حمله قلبی در یک طرف سر است و می تواند علائمی مانند حالت تهوع ایجاد کند حالت تهوع، استفراغ، خستگی و حساسیت به نور ايجاد كردن. این نوع سردرد در موارد میگرن و سردردهای خوشه ای بسیار شایع است. هر دو با درد و ناراحتی نسبتاً شدید و علائم طولانی مدت همراه هستند.

در بسیاری از موارد، این درد می تواند ایجاد کند مشکلات جسمی و شناختی برای موارد فردی و حاد استفاده از آمبولانس برای تشخیص علت مشکل و درمان آن ضروری است. به این ترتیب بیمار می تواند درد را کاهش داده و از سایر خطرات احتمالی جلوگیری کند.

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید علت و درمان این نوع سردرد آن ها ملاقات می کنند.

آشنایی با 10 نوع سردرد

سردردهای یک طرفه

هورمون هایی مانند استروژن می توانند سردرد را بدتر کنند. از آنجایی که زنان در طول قاعدگی دچار نوسانات هورمونی می شوند، زنان دو برابر مردان در معرض سردردهای متوسط ​​تا شدید هستند. همچنین، زنان بیشتر از مردان به انواع خاصی از سردردها مانند میگرن مبتلا می شوند.

1- سردرد خوشه ای

این نوع سردرد شدیدترین درد است، اما نسبت به انواع دیگر کمتر شایع است. از هر 10 بیمار 9 نفر مرد هستند که اکثر آنها سیگاری واجد شرایط و منظم هستند.سردردهای خوشه ای به صورت گروهی بروز می کنند. درد معمولاً در یک زمان مشخص در هر روز رخ می دهد و می تواند برای روزها، هفته ها یا حتی ماه ها ادامه یابد. در نهایت این امکان وجود دارد که پس از بهبودی نسبی، درد تا ماه ها یا سال ها از بین نرود و فرد فکر کند که کاملا خوب است.

هنگام شروع حمله، درد شدید و کشنده در یک طرف سر احساس می شود. علاوه بر این، آبریزش بینی و چشم ها می توانند از همان سمت سر شروع شوند. گاهی اوقات استنشاق اکسیژن خالص در مرحله اول سردرد می تواند درد را متوقف کند. هنگامی که این نوع سردرد دارید، سیگار نکشید و فعالیت های استرس زا را انجام ندهید.

بیشتر بخوانید  ۵ نوشیدنی فصل سرما مخصوص سرماخوردگی

2- سردرد تنشی یا عاطفی

این نوع سردرد بسیار شایع است. دلیل پیدایش این گونه است سردرد، انقباض ماهیچه های پوست سر، گردن، شانه ها و صورت است. مهمترین دلیل این انقباضات هیجان عصبی است.سردردهای تنشی به صورت پراکنده و نامنظم اتفاق می افتد و افراد را به صورت مزمن و حاد تحت تاثیر قرار می دهد. فرد می تواند پنج روز در ماه با این سردرد مبارزه کند.درد معمولا از پیشانی، گردن یا شانه ها شروع می شود و به تدریج به کل پوست سر سرایت می کند.

این درد ماهیت فشاری دارد، اما ضربان ندارد. بیمار از سنگینی سر شکایت دارد، ممکن است حالت تهوع داشته باشد، اما استفراغ نمی کند. این درد می تواند از 30 دقیقه تا 7 روز طول بکشد. معمولاً برای درمان سردردهای پراکنده و نامنظم می توان از مسکن ها استفاده کرد. علاوه بر این، گرم کردن و گرم کردن پیشانی با حوله، یا ماساژ ملایم شقیقه‌ها و شقیقه‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در تسکین این نوع سردرد داشته باشد.

3- میگرن

میگرن یک سردرد شدید و گذرا است که گاهی در قسمتی از سر ایجاد می شود. میگرن در زبان یونانی به معنای “نصف سر” است. سردردهای میگرنی معمولاً با یک دوره مقدماتی شروع می شوند که طی آن فرد به طور غیرعادی احساس خستگی و بی حوصلگی می کند. سپس رژیم تهوع، استفراغ، اختلالات بینایی و اغلب بیزاری از نور (ترس از نور) بلند می شود.

این دوره مقدماتی می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و به دنبال آن سردرد ایجاد شود.درد ناشی از میگرن ربطی به گشاد شدن شریان ها ندارد. در واقع، افراد مبتلا به میگرن ممکن است به محرک های محیطی مانند نور، صدا و حتی علائم درد پاسخ خوبی ندهند و در نتیجه باعث افزایش درد شوند.

یک اسکن مغزی نشان داد که وقتی میگرن رخ می دهد، فعالیت ساقه مغز نیز غیر طبیعی می شود. ساقه مغز ناحیه ای از مغز است که گرسنگی و واکنش های تنفسی را کنترل می کند. این قسمت به عنوان یک فیلتر عمل می کند و به افراد اجازه می دهد از پیام های ناخواسته یا مزاحم مانند نویز اضافی جلوگیری کنند. هنگامی که ساقه مغز به خوبی کار نمی کند، این پیام ها به سمت مغز می آیند و مغز را با بار اضافی پر می کنند.

بیشتر بخوانید  در مورد علائم HIV چه می دانید؟

به نظر می رسد که داروهای ضد تشنجی که برای جلوگیری از تشنج های صرع در بیماران مبتلا به صرع استفاده می شوند، ممکن است سلول های عصبی را که باعث میگرن می شوند غیرفعال کنند. طبق تحقیقات، حدود 70 درصد از بیماران مبتلا به میگرن شدید از این داروها استفاده می کنند. داروهای ضد تشنج عوارض جانبی مانند خستگی، اضطراب و ریزش مو دارند. بنابراین، شما باید به دنبال داروهای جدیدی باشید که فقط بر ساقه مغز تأثیر می گذارد.

4- سردرد ناشی از مننژیت (مننژیت)

درد در این بیماران شدید است و تمام سر را می پوشاند، در حالت استراحت کاهش می یابد و با حرکت بدنی تشدید می شود. علائمی مانند تب و سفتی گردن می تواند به تشخیص این نوع سردرد کمک کند.

5- سردرد ناشی از تومور مغزی

این نوع سردرد معمولاً متناوب است و در ساعات اولیه صبح شدیدتر است و بیشتر ماهیت تهاجمی دارد. با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می شود. سردرد معمولا با اختلالات خواب همراه است و گاهی اوقات بیمار با سردرد از خواب بیدار می شود.

6- سردرد ناشی از فشار خون بالا

سردرد در این بیماران معمولا زمانی رخ می دهد که حداکثر فشار خون حدود 20 و حداقل آن حدود 12 باشد. این نوع سردرد اغلب در پشت سر است و در بیشتر موارد با درمان فشار خون بالا قابل کاهش است.

7- سردرد ناشی از بیماری های چشمی

عیوب انکساری چشم باعث سردردهای مکرر در پیشانی می شود، به خصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون. سردردهای گلوکومی معمولاً در پیشانی متمرکز هستند، اما با درد شدید و حالت تهوع همراه هستند.

8- سردرد ناشی از بیماری سینوسی

سردردهای ناشی از التهاب و عفونت سینوسی (سینوزیت) اغلب روی پیشانی متمرکز می شوند. این دردها با حرکت سر و دراز کشیدن تشدید می شوند و پس از بیدار شدن از خواب به حداکثر شدت خود می رسند. این سردردها با درمان التهاب یا عفونت سینوسی تسکین می یابند.

بیشتر بخوانید  چای رویبوس ( Roiibos ) و ۱۵خاصیت فوق العاده آن

9- سردرد ناشی از عفونت دندان

این نوع سردرد اغلب از صورت شروع می شود و به تدریج به کل سر سرایت می کند و با درمان عفونت دندان درد از بین می رود.

10- سردرد آلرژیک

این نوع سردرد پس از تماس با یک آلرژن ایجاد می شود. این نوع سردرد معمولا با علائم آلرژی دیگری مانند احتقان بینی، آبریزش بینی، سرفه، عطسه و گاهی اسهال همراه است و کنترل آلرژی معمولا منجر به کنترل سردرد می شود.

سردردهای یک طرفه

این توصیه ها را جدی بگیرید

  • اگر تصمیم به استفاده از طب سوزنی برای درمان دارید، بهتر است نکات زیر را به دقت مطالعه کرده و به خاطر بسپارید.
  • افراد مبتلا به فشار خون بالا که از داروهای فشار خون استفاده می کنند باید به پزشک طب سوزنی خود اطلاع دهند.
  • افرادی که داروهای ضد انعقاد و بیماری های قلبی مصرف می کنند نیز باید با پزشک طب سوزنی مشورت کنند. مصرف داروهای ضد انعقاد می تواند باعث خونریزی و کبودی گسترده زیر جلدی شود که ممکن است مدتی طول بکشد تا کاهش یابد.
  • به زنان باردار توصیه می شود در دوران بارداری به طب سوزنی مراجعه نکنند زیرا طب سوزنی می تواند باعث سوء تغذیه مادر یا جنین شود.
  • مادرانی که به کودک خود شیر می دهند در 5 ماه اول شیردهی به پزشک طب سوزنی مراجعه نکنند و پس از این مدت در صورت شروع مصرف مکمل می توانند زیر نظر پزشک به پزشک طب سوزنی مراجعه کنند.
  • حتما با مراکزی که از سوزن های یکبار مصرف استفاده می کنند تماس بگیرید. سوزن های یکبار مصرف به دلیل ضدعفونی دائمی غلاف خود را از دست می دهند و از بین رفتن این غلاف با وارد شدن سوزن به بدن منجر به ایجاد درد می شود در حالی که استفاده از سوزن های یکبار مصرف نیاز به انتقال هر نوع عفونتی را به بیمار بی نیاز می کند. آرامش می دهد.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید سردردهای یک طرفه

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ——————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *