علت احساس خواب آلودگی


دلیل به خواب رفتن چیست؟


آیا تا به حال به دلیل سقوط ناگهانی از خواب بیدار شده اید؟ آیا هنگام خواب شبانه فعالیت های زیادی دارید؟
حتما برای همه شما پیش آمده که موقع خواب احساس کنید از جایی به زمین افتاده اید و در حال زمین خوردن هستید و آن احساس اضطراب و نگرانی شما را به خواب می برد.
این عارضه، معنی بخواب یا بخواب تماس خواهد گرفت. فروپاشی خواب یک بیماری نیست و نشان دهنده اختلال در سیستم عصبی نیست. این مجموعه ای از گرفتگی های ناگهانی عضلانی است که در چند دقیقه اول خواب رخ می دهد. لازم به ذکر است که تصورات غلط زیادی در مورد این عارضه وجود دارد.

مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است، اما علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. با این حال، گفته می شود که عوامل مختلفی خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می دهند.
اگر مضطرب هستید و مدام تحت استرس هستید، خطر افتادن در خوابگاه بیشتر است.
مصرف الکل و کافئین قبل از خواب خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد. بنابراین توصیه می شود قبل از خواب از نوشیدن الکل خودداری کنید.
ورزش های سنگین در ساعات پایانی شب نیز می تواند منجر به فروریختن خوابگاه شود.
این به کمبود کلسیم، منیزیم و آهن در بدن نسبت داده می شود.
خوابیدن در شرایط نامناسب یا کم خوابی نیز خطر این عارضه را افزایش می دهد. در این شرایط، بخشی از مغز در حالی که بدن در حال استراحت است، فعال باقی می ماند.
استفاده از محرک های بدون نسخه نیز خطر به خواب رفتن را افزایش می دهد.


به خواب رفتن


چرا و چه زمانی این عارضه ایجاد می شود؟

فروریختن اتاق خواب معمولا زمانی اتفاق می افتد که خیلی سریع به خواب می روید. در مرحله اول خواب، ضربان قلب و تنفس به تدریج کاهش می یابد. با این حال، اگر خسته و نفخ هستید، مغز شما به کار خود ادامه می دهد. بنابراین زمانی که عضلات شل می شوند، مغز فعال می ماند و احساس افتادن را به شما منتقل می کند.
اگر تا به حال احساس به خواب رفتن را تجربه کرده باشید یا در هنگام خواب فعالیت زیادی داشته باشید، احساس به خواب رفتن یا به خواب رفتن دارید، این عارضه بیماری نیست و نشان دهنده اختلال در سیستم عصبی نیست. در عوض، این یک سری گرفتگی عضلانی ناگهانی است که در اولین دقایق خواب رخ می دهد.

تام استافورد، روانشناس گفت: “هیچ کس به طور قطع نمی داند چه چیزی باعث آن می شود.” هر شب در میان خواب و بیداری بر انسان اثر می گذارد».

به عبارت دیگر، زمانی که اثرات خواب به تدریج بر بدن و مغز انسان تأثیر می گذارد، گاهی اوقات هوشیاری او به طور غیرمنتظره ای به سمت عقب حرکت می کند و مانع به خواب رفتن او می شود.
این پدیده کشیدگی ناگهانی و ناخواسته عضلانی است که میوکلونوس یا انقباض ناگهانی عضلانی نامیده می شود و سکسکه نیز زیر مجموعه آن است.
این اختلالات خواب فعلی هنوز ناشناخته هستند، اما نظریه های مختلفی در مورد علل آنها وجود دارد.
یکی از همان نظریه هایی که در بالا ذکر شد که بر اساس آن نوعی تضاد بین خواب و بیداری در مغز رخ می دهد که در نهایت منجر به چنین پدیده ای می شود.

بیشتر بخوانید  درباره گل ارکیده چه می دانید؟

باید بخوانید:

استافورد در یکی از آثار خود می نویسد: «همانطور که فلج در خواب شروع می شود، بقیه انرژی بدن در حرکات تصادفی و سریع آزاد می شود. «حرکات سریع در خواب در واقع آخرین نفس های مغز هستند که بدن را کنترل می کنند و آن را بیدار نگه می دارند.
باید در نظر داشته باشیم که پدیده حرکت ناگهانی در خواب بسیار رایج و کاملا بی خطر است، بنابراین نباید نگران آن باشید.


در خواب بپرید

اما محققان دریافته‌اند که این پدیده معمولاً با ضربان قلب سریع، تنفس سریع، تعریق و گاهی «احساس قطعی» شوک یا «افتادن» به فضا همراه است.
بر اساس مقاله ای که در مجله Sleep Medicine منتشر شده است، این حرکات سریع “ایمن” هستند و در افراد دارای سلامت کامل به وفور رخ می دهند.
اما گاهی (اما نه همیشه) ناشی از «خستگی، استرس، کمبود خواب، ورزش شدید و محرک هایی مانند کافئین و نیکوتین» است.

مجید ابهری روانشناس درباره این موضوع با بیان اینکه این پدیده در واقع یک کشیدگی ناگهانی و ناخواسته عضلانی است، گفت: نام علمی این عارضه «میوکلونوس» یا «انقباض ناگهانی عضلانی» است که شامل سکسکه می شود. وی با بیان اینکه اختلالات خواب پدیده ای ناشناخته است، اما نظریه های مختلفی در مورد آن وجود دارد، تصریح کرد: یکی از این نظریه ها تنش بین خواب و بیداری است که در مغز انسان ایجاد می شود.

البته در خواب این کارکرد وجود دارد که با بروز فلج در خواب، بقیه انرژی بدن به صورت حرکات تصادفی و سریع آزاد می شود. حرکات سریع در خواب در واقع آخرین نفس های مغز هستند که بدن را کنترل می کنند و آن را بیدار نگه می دارند.
ابهری با اشاره به اینکه این پدیده معمولا با ضربان قلب تند، تنفس سریع، تعریق و گاهی احساس شوک خاص یا افتادن در فضای خالی همراه است، افزود: این پدیده ناگهانی در خواب بسیار شایع و کاملا بی خطر است. بنابراین، جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  روز جهانی پشمک چه روزی است ؟

این احساس افتادن و پریدن زود هنگام در خواب بسیار رایج است و مضر نیست. بر اساس برآوردهای بنیاد ملی خواب، حدود 70 درصد از مردم این جهش ها و احساس افت ناگهانی پس از خواب را تجربه می کنند. این احساس افتادن می تواند در شرایط خاصی در همه افراد ایجاد شود (مثلاً احساس خستگی مفرط، استرس یا بدخلقی می تواند باعث احساس افتادن و پریدن بعد از خواب شود). هیچ شواهد مشخصی برای حمایت از علل حرکت غیرارادی عضلات و گرفتگی عضلات وجود ندارد، اما ایده هایی در مورد دلایل احتمالی این احساس به خواب رفتن وجود دارد. تئوری اصلی این است که دلیل این احساس افتادن و پریدن عضلات، انتقال سیستم عصبی به حالت خواب است.


علت احساس خواب آلودگی


برای جلوگیری از این احساس چه کنیم؟

اصولاً مغز شما قبل از بدن به خواب می رود و در نتیجه تمام عضلات شما شل می شوند، این شل شدن عضلات باعث افتادن و پریدن عضلات می شود. بر اساس شواهد، تعداد افرادی که بعد از خواب دچار مشکل افتادن و پریدن می شوند بسیار زیاد است و فراوانی این مشکل در بین بیماران باعث افزایش اختلالات خواب در بیماران می شود. در واقع، مغز شما سریعتر از بدن شماست. خواب بیشتر مستعد بی خوابی، احساس افتادن و پریدن و اجتناب از احساس به خواب رفتن است.

بنابراین برای جلوگیری از افتادن و پریدن بعد از خواب و حفظ سلامت عمومی، بهتر است سعی کنید هر شب 8 ساعت به طور منظم بخوابید و قبل از خواب به نکات زیر توجه کنید:

  • برای افزایش آرامش کلی کتاب بخوانید
  • سطوح استرس را مهار کنید
  • از استفاده از تلفن همراه و تبلت خودداری کنید
  • تمرینات مدیتیشن برای آماده کردن ذهن برای خواب
  • از الکل اجتناب کنید
  • کافئین را متوقف کنید (کافئین باعث اختلالات خواب و بی خوابی می شود)


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر می خواهید هر شب بخوابید، برای معاینه پزشکی به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که این پرش های شبانه نشانه ای از مشکل سلامتی نیست.


بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن فروشگاه زنجیره ای خانه و کاشانه شعبه یزد

دیدگاهتان را بنویسید