علائم کم آبی در بزرگسالان و کودکان



کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: کم آبی بدن به شرایطی گفته می شود که بیشتر از میزان مصرف آب از دست می دهید.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، فاطمه پوربهی روز جمعه اظهار کرد: کم آبی علل زیادی دارد اما شایع ترین علل آن بر اساس گروه های سنی مختلف است.

وی تصریح کرد: در کودکان شایع ترین علت کم آبی اسهال و استفراغ شدید است، این در حالی است که اکثر افراد سالمند به دلیل شرایط رایج فیزیولوژیکی، اما مصرف داروهای مختلف در این سن دچار کم آبی بدن می شوند.

پوربهی افزود: نکته بسیار مهم در پیشگیری از کمبود آب در بدن، شناسایی علائم کم آبی است، اکثر افراد با تکیه بر احساس تشنگی نیاز خود به آب را تخمین می زنند، در حالی که تشنگی نشان دهنده خوبی برای بدن نیست. نیاز به آب و مایعات..

وی افزود: بسیاری از افراد تا کم آبی احساس تشنگی نمی کنند و قبل از شروع تشنگی شدید باید به طور مرتب آب مصرف شود.

پوربهی تصریح کرد: کم آبی در نوزادان و کودکان با علائمی مانند بی حالی و گیجی، گریه بدون اشک و خشکی دهان و زبان همراه است.

وی افزود: بیشتر بزرگسالان به دلیل کم آبی با علائمی مانند سرگیجه، سردرد، خستگی و ادرار تیره و کوچک مواجه می شوند.

پوربهی افزود: کم آبی عوارض زیادی در بدن انسان به جا می گذارد. اگر در طولانی مدت آب کافی مصرف نکنید، احتمال مشکلات کلیوی، سنگ کلیه و نارسایی کلیه افزایش می یابد. علاوه بر این کم آبی بدن به خصوص در ورزشکاران باعث گرمازدگی و افزایش دمای بدن می شود.

بیشتر بخوانید  کشف بدن یک مرد فضایی با 3 انگشت / تصاویر

وی افزود: کم آبی همچنین باعث ایجاد شوک هیپوولمیک می شود، وضعیتی که در آن حجم خون فرد بسیار کاهش می یابد و فرد را در معرض عوارض ناشی از فشار خون پایین و کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها قرار می دهد.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از کم آبی بدن، خانم ها باید روزانه 8 تا 10 لیوان و آقایان 10 تا 12 لیوان آب و مایعات مصرف کنند که نیمی از آن باید از آب گرفته شود و مابقی نیاز بدن. برای آب می توان مصرف کرد تامین مایعات دیگر و همچنین مصرف منظم و روزانه میوه و سبزیجات.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: قهوه و چای پررنگ به دلیل وجود کافئین و کاتچین دارای اثرات مدر و مدر است و مصرف زیاد آنها باعث از دست رفتن آب بدن و تشدید کم آبی بدن می شود.

وی تصریح کرد: حفظ آب بیشتر در بدن به ویژه در دمای بالا و در حین فعالیت های شدید ورزشی و غیر ورزشی بسیار مهم است، بهتر است بخشی از مایعات در طول روز از نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت های مورد نیاز بدن مصرف شود. بدن مانند سدیم و پتاسیم به منظور جایگزینی الکترولیت هایی که در هنگام تعریق از بدن دفع می شود همراه با آب کافی.

دیدگاهتان را بنویسید