مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم مهم کمبود ویتامین B12

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری است که همه ما برای انجام صحیح فرآیندهایی مانند سنتز DNA، تولید انرژی و عملکرد سالم سیستم عصبی مرکزی به آن نیاز داریم.

این ویتامین در بسیاری از منابع غذایی یافت می شود، اما کمبود آن نیز نسبتاً شایع است. این اغلب به دلیل مصرف محدود غذاهای حاوی این ویتامین، سوء جذب، برخی شرایط سلامتی یا استفاده از داروهایی است که سطح سرمی B12 را کاهش می دهد.

بر اساس مقاله مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، در واقع، نزدیک به 20 درصد از افراد بالای 60 سال در ایالات متحده و بریتانیا دچار کمبود ویتامین هستند.

طبق منابع علمی B12 با سطح 300 پیکوگرم در میلی لیتر نرمال، سطوح 200 تا 300 حد و زیر 200 کمبود محسوب می شود.

از آنجایی که توانایی جذب ویتامین B12 از غذا با افزایش سن کاهش می یابد، کمبود آن در افراد مسن شایع تر است. البته این بدان معنا نیست که کودکان کوچکتر و بزرگسالان، از جمله زنان باردار یا شیرده، اصلاً کمبود B12 ندارند.

متأسفانه، کمبود B12 اغلب نادیده گرفته می شود و گاهی اوقات به اشتباه تشخیص داده می شود. بیشتر این مشکل به دلیل آزمایشات آزمایشگاهی ناکافی است. علاوه بر این، علائم معمولا به کمبود ویتامین B12 محدود نمی شود.

اگر به کمبود B12 مشکوک هستید، مهم است که برای آزمایش هایی که در صورت لزوم علائم را توصیف می کند، به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

در اینجا برخی از شایع ترین علائم گزارش شده کمبود B12 آورده شده است. اطلاعات کامل از طریق انتشارات سیج در دسترس خواهد بود:

بیشتر بخوانید  تعطیلات عید قربان 4 روز شد

فرسودگی

اگر شما نیز کمبود B12 دارید، احتمالاً در اولین نشانه مشکل احساس خستگی خواهید کرد.

سلول های بدن برای عملکرد صحیح به B12 نیاز دارند. سطوح ناکافی این ویتامین می تواند تولید طبیعی گلبول های قرمز خون را کاهش دهد و باعث اختلال بیشتر در رساندن اکسیژن به بافت ها شود.

از طرف دیگر، کمبود B12 یا فولات می تواند باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود. این وضعیت می تواند منجر به تشکیل گلبول های قرمز بزرگ، غیر طبیعی و نابالغ و همچنین اختلال در سنتز DNA شود. وقتی بدن گلبول های قرمز سالمی نداشته باشد که اکسیژن کافی را به بافت ها برساند، احتمال اینکه احساس ضعف و خستگی کنید افزایش می یابد.

پوست رنگ پریده یا زرد

یکی دیگر از علائمی که ممکن است نشان دهنده کمبود B12 باشد، رنگ پریده یا زرد پوست است.

مانند کم خونی ناشی از فقر آهن، کم خونی کمبود B12 می تواند باعث رنگ پریدگی پوست شما به دلیل عدم وجود گلبول های قرمز کاملا بالغ و سالم در بدن شما شود.

یکی دیگر از عوارض کمبود B12 زردی است که باعث زردی پوست و سفیدی چشم نیز می شود. این رنگ به دلیل سطوح بالای بیلی روبین ایجاد می شود. محصولات جانبی اضافی ناشی از تجزیه گلبول های قرمز در بدن.

سردرد

کمبود B12 می تواند منجر به عوارض عصبی مانند سردرد شود. در واقع، سردرد یکی از شایع ترین علائم گزارش شده کمبود B12 در بزرگسالان و کودکان است. برخی از مطالعات نشان داده اند که احساس انواع خاصی از سردرد به احتمال زیاد با سطوح پایین B12 مرتبط است.

بیشتر بخوانید  شرکت های دانش بنیان به مرحله اعتماد رسیده اند - خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ روی ۱۴۰ شرکت‌کننده که نیمی از آن‌ها میگرن داشتند، سطح B12 خون در شرکت‌کنندگان مبتلا به میگرن به‌طور قابل‌توجهی کمتر از شرکت‌کنندگان بدون سابقه میگرن بود.

این مطالعه همچنین نشان داد افرادی با بالاترین سطح B12 نسبت به افرادی که سطح B12 کمتری داشتند 80 درصد کمتر در معرض ابتلا به میگرن بودند. تحقیقات در مورد اینکه آیا درمان B12 باعث بهبود علائم سردرد میگرنی می شود یا خیر ادامه دارد.

افسردگی

ویتامین B12 یکی از مهمترین عوامل برای عملکرد صحیح سیستم عصبی مرکزی است. بنابراین کمبود این ماده مغذی می تواند بر سلامت روان ما تأثیر بگذارد.

به طور خاص، کمبود B12 با خطر بیشتر افسردگی مرتبط است. سطوح پایین B12 می تواند سطح اسیدهای آمینه حاوی گوگرد به نام هموسیستئین را افزایش دهد. این تغییر می تواند با افزایش استرس اکسیداتیو، آسیب DNA و مرگ سلولی در بدن منجر به ایجاد و پیشرفت افسردگی شود.

مطالعه 2020 با 132 کودک و نوجوان داوطلب انجام شد که 89 نفر افسرده و 43 نفر سالم بودند. مشخص شد که شرکت‌کنندگان مبتلا به افسردگی نسبت به شرکت‌کنندگان بدون افسردگی سطوح B12 پایین‌تر و سطح هموسیستئین بالاتری داشتند.

علائم مهم کمبود ویتامین B12 چیست؟

سایر علائم رایج عبارتند از:

– مشکلات گوارشی

مشکل در تمرکز و اختلالات روانی

درد و التهاب در دهان و زبان

– بی حسی در دست و پا

– گرفتگی عضله

– اختلال اندام

اختلال در نعوظ

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مهم است که با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. به خصوص اگر:

بیشتر بخوانید  شورای شهر ششم شیراز "شهردار" را در فضای بسته انتخاب نمی کند - اخبار فارس - اخبار استانهای تسنیم

از یک رژیم غذایی محدود مانند رژیم گیاهخواری پیروی کنید

– شما بالای 60 سال سن دارید

آیا باردار هستید یا شیردهی؟

– بیماری خاصی دارید که می تواند سطح B12 را کاهش دهد

آیا از داروهای کاهش دهنده B12 مانند متفورمین یا مهارکننده های پمپ پروتون استفاده می کنید؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *