مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ضرب المثل سفالگر یعنی چه؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ضرب المثل پای سفال است


ضرب المثل پای سفال است: این ضرب المثل زمانی به کار می رود که همه چیز معلوم باشد جز یک نکته مهم و پایانی.

داستان قول مرگ کوزه گری است

او استاد سفالگری بود که بسیار باتجربه بود و کوزه های لعابی که می ساخت مشتریان زیادی داشت. شاگردی داشت که باهوش بود و استاد به او علاقه داشت و تمام تجربیات کاری خود را به او یاد می داد.

دانش آموز وقتی همه چیز را یاد گرفت. شروع به گلایه کرد و گفت حقوقم کم است. و کم کم با من زمزمه کرد که می توانم بروم برای خودم کارگاهی درست کنم و از آن بهره ببرم.

هر چه استاد سفالگر از او خواست که مدتی پیش او بماند تا شاگردی پیدا کند و اندکی بیاموزد تا استاد تنها نباشد، پسر نپذیرفت و او را تنها گذاشت و رفت.

شاگرد رفت و کارگاهی راه انداخت و همانطور که یاد گرفت کاسه هایی درست کرد و رنگ کرد و روی هم چید و در تنور گذاشت. اما متوجه شد که رنگ کاسه هایش تار و مبهم است.

دوباره شروع کرد و کشور بهتری را انتخاب کرد و در درست کردن خمیر دقت بیشتری کرد و از بهترین لعاب استفاده کرد و در فر گذاشت اما مشکل قبلی همچنان پیش می آمد.

دانش آموز متوجه شد که تمام رازهای کار را یاد نگرفته است. نزد استاد رفت و مشکلش را به او گفت. و از استادش خواست تا او را راهنمایی کند.

معلم از او پرسید که چگونه زمین را آماده می کند، لعاب را چگونه تهیه می کند و چگونه آن را در تنور می گذارد. دانش آموز به تمام سوالات پاسخ داد.

بیشتر بخوانید  الهه پارسا راد شهید مدافع!

استاد گفت: درست است که هر شاگردی باید روزی معلم شود، اما تو مرا نابهنگام تنها گذاشتی. بیا یه سال اینجا بمون تا یه شاگرد تازه کار یاد بگیره و بعد من شما رو راهنمایی میکنم و شما میری کارگاهت.

شاگرد قبول کرد که یک سال در آنجا بماند، اما هر چه مراقب بود، متوجه اشتباه خود نشد. یک روز استاد او را صدا کرد و گفت: «بگذار بگویم چرا کاسه های لعاب تو کدر است.

معلم کنار اجاق ایستاد و کاسه ها را گرفت تا در تنور بگذارد و به شاگردش گفت چشمانش را باز کند تا حیله های این حرفه را بیاموزد.

استاد اگر کاسه ها را در تنور بگذارد چند پا به آنها می دهد. بعد پرسید: «می فهمی؟» شاگرد گفت: «نه.» چند روزی بود که کاسه کارگاه پر از خاک بود. در فر این غبار با رنگ لعاب و رنگ لعاب مخلوط می شود. ابری می شود

وقتی می میریم گرد و غبارش پاک می شود و لعاب تمیزی پخته می شود و رنگش شفاف می شود. حالا برو به کارت پرداخت کن که همه کارت مرتب بوده و فقط این پا کم بوده.

این مثل به کسی اشاره دارد که چیزهای زیادی می داند اما از یک چیز مهم آگاه نیست. نمونه هایی که بر این دلالت دارند عبارتند از:

کسی هنوز پا را یاد نگرفته است

خیلی خوبه اگه کسی اینو به ما یاد بده

برو پای آخر رو یاد بگیر

همه چیز خوب است و فقط پاهای او باقی مانده است


جداکننده خط

خر ما دم نداشت یعنی چی؟

بیشتر بخوانید  سری دیگر از نقاشی های علیرضا حقیقی

ضرب المثل آتار هفت شهر عشق شد یعنی چه؟

معنی ضرب المثل شکر نعمت شما را زیاد می کند

این که ضرب المثل همه را متمایز نمی کند یعنی چه؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *