مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

شناخت گل های کشنده و زیبا + تصاویر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


قطعا در مورد این قبلا گیاهان سمی شما در مورد گیاهان زیادی شنیده اید که به عنوان آفت شناخته می شوند. این گیاهان باعث مرگ انسان، آسیب به حیوانات و نابودی دام می شوند. این بار اما با گل های رنگارنگ و زیبایی مواجه شدیم که به طرز دلربایی، هدایای فانی می دهنداگر باور ندارید با ما در دیدار با این قاتلان زیبا همراه شوید.

آشنایی با گل های کشنده

زیاد گیاهان گلدار در عین حال از نظر زیبایی و طراوت کشنده و کشنده محسوب می شوند. این گیاهان حاوی آلکالوئید * یا سایر سموم در غلظت های بالا که به اندام های داخلی مانند قلب و کبد آسیب می زند. در زیر ده گیاه بسیار زیبا، اما کشنده را به شما معرفی می کنیم.

شاید باور نکنید، اما باور خواهید کرد “درخت خودکشی” همچنین خواهیم آموخت که گل های زیبای آن به سلاحی مرگبار در دست قاتلان بی رحم تبدیل شده اند. همه این گیاهانی که در این لیست به شما معرفی می شوند باعث مرگی دردناک و بسیار آهسته می شوند، گیاهانی که می توانند در حیاط هر یک از ما در آرامش و به دور از تردید رشد کنند. و حالا شما و این لیست ده گل مرگبار جهان:

کالمیا لطیفولیا

آشنایی با گل های کشنده

این گیاه به برگ معطر کوهی نیز معروف است. نام علمی آن Calmia latifolia و از خانواده بلوبری است. این گیاه در اواخر بهار گل های صورتی و سفید زیبایی می دهد که ظاهری جذاب دارند. Calmia معمولاً در بیشتر مناطق شرقی ایالات متحده رشد می کند و گل بومی این مناطق است، به ویژه به عنوان گل های پنسیلوانیا و کانکتیکات شناخته می شود. پشت این نگاه زیبا و دلنشین، آندرومدوتوکسین سمی خطرناک (آندرومدوتوکسین) مشخص شده است که باعث تپش قلب و ضربان قلب نامنظم می شود.

این سم باعث می شود قسمت هایی از قلب تندتر از حد معمول بزند، اما سم بسیار کند عمل می کند. در دوزهای بالا، این سم بر گره سینوسی قلب تأثیر می گذارد. هنگامی که عملکرد گره سینوسی مختل می شود، ریتم قلب نیز مختل و نامنظم می شود، در این صورت ممکن است. قلب ضربان قلب سریع‌تر یا برعکس آهسته‌تر را تجربه می‌کند. البته در برخی موارد می توان ترکیبی از هر دو نوع را مشاهده کرد که در نتیجه در نهایت فرد دچار نارسایی قلبی می شود. در دوزهای کم، سم باعث استفراغ شدید، کندی ضربان قلب، فلج و خواب آلودگی یا کما می شود.

زنبورهای عسل که با این گیاه در تماس هستند نیز می توانند این سم را ترشح کنند که در این صورت باعث ایجاد بیماری به نام بیماری جنون عسل می شوند. سایر گیاهانی که سموم مشابهی دارند عبارتند از گل صد تومانی، پیریس و آگاریستا.

Jacobaea Vulgaris

آشنایی با گل های کشنده

Jacob vulgaris یا “راگوورث” گیاهی وحشی است که نقش مهمی در اکوسیستم انگلستان دارد. این گیاه منبع غذایی بسیاری از گونه های حشرات است و حتی برخی از آنها به طور مستقیم و منحصراً از آن تغذیه می کنند. به گفته کارشناسان، با وجود نقش مهم محیط زیست، این گیاه به عنوان برای سلامت انسان مضر و سمی است مثل معروف.

بیشتر بخوانید  از تکنولوژی پرده هوا حتما بدانید

سازمان بهداشت جهانی حداقل این را تایید کرده است هشت آلکالوئید خطرناک در این گیاه وجود دارد که اثرات سمی خود را به مرور زمان در کبد انسان نشان می دهند و در نهایت منجر به سیروز کبدی می شوند. هنگامی که کبد آسیب می بیند، فرد دچار مشکلات متعددی می شود که علائم آن کاهش هماهنگی، کوری، درد شدید در ناحیه شکم و زردی چشم است. از آنجایی که این گیاه منبع اصلی غذای بسیاری از حشرات است، سم موجود در آن می تواند وارد منابع غذایی انسان مانند عسل شود و این سم در شیر بزهایی که این گیاه را تغذیه کرده اند نیز یافت می شود. چیدن این گیاه از مزرعه نیاز به توجه کافی دارد زیرا دانه های آن وارد پوست دست می شود.

وراتروم

آشنایی با گل های کشنده

گوزن دم سفید یا وراتروم عمدتاً در نزدیکی مناطق کوهستانی در نیمکره شمالی رشد می کند. این گیاه دارای چندین خوشه مارپیچی از گل های سفید است. هر ذره از این گیاه زیبا باعث مرگ می شودزیرا از ریشه تا گل آذین سمی و کشنده کمتری دارند. از آنجایی که این گیاه سرشار از آلکالوئیدهای استروئیدی سمی است، بلع تصادفی آن می تواند کشنده باشد.

این مواد یون های سدیم را در بدن فعال می کنند و باعث آسیب سریع قلب می شود و در نهایت منجر به مرگ شود. اولین علامت مسمومیت با تب سفید، درد انقباضی در معده است که پس از آن با جذب سم و ورود آن به خون، شاهد حملات و ضربان نامنظم قلب خواهیم بود. این گیاه عامل مرگ اسکندر مقدونی معرفی شد. گونه های این گیاه نام های مختلفی دارد که از آن جمله می توان به ذرت سفید آمریکایی، سوسن ذرت، تاب بزرگ، تاب هندی، دانه خارش دار، آنی بیچاره، زالزالک آبی و زردچوبه اشاره کرد.

زانتدشیا

آشنایی با گل های کشنده

زانتدشیا گلی است چند ساله و زیبا که در تمام قاره ها به جز قطب جنوب می روید. معمولاً به آن Calla Lily نیز می گویند. گل های لوله ای شکل این گیاه در رنگ های مختلفی از سفید گرفته تا پرتغالی، قرمز، زرد و حتی بنفش تیره می باشد. این گیاه یکی از گونه های متعددی است که حاوی سطوح کشنده اگزالات کلسیم *(اگزالات کلسیم)، یک ماده شیمیایی به شکل کریستال های سوزنی که وارد اندام های داخلی بدن می شود. مقدار کمی از این ماده برای ایجاد تورم حنجره که به دنبال آن می آید کافی است آسیب مجاری تنفسی و در نهایت آنها را مسدود کنید.

Colchicum Autumnale

آشنایی با گل های کشنده

Colchicum Autumnale به طور وحشی در بیشتر مناطق اروپا و نیوزلند رشد می کند و منشأ آن از انگلستان است. پادزهری برای این گیاه که به اندازه آرسنیک سمی است، هنوز شناسایی نشده است کشنده و کشنده ارزیابی خواهد شد. این سم تمام عملکردهای بدن انسان را مختل می کند و در نتیجه باعث اختلال در عملکرد اعضای بدن، لخته شدن خون و اختلال در سیستم عصبی می شود. اگر مقدار کمی از این سم استفاده شود، مرگ فرد هفته ها طول می کشد اما در دوزهای بالای مرگ فوری خواهد بود. برخی افراد این گیاه را با وبا مقایسه می کنند.

بیشتر بخوانید  توصیه نامه چیست و چگونه نوشته می شود؟

لابورنوم

آشنایی با گل های کشنده

یکی دیگر از گیاهان خطرناک موجود در لیست ما، لابورنوم است که با نام «زنجیره طلایی» نیز شناخته می شود، حاوی ماده شیمیایی به نام سیتیزین است. این ماده در دوزهای کم خطر جدی ندارد و عموماً بیشتر به عنوان دارو برای کسانی که قصد ترک سیگار را دارند تجویز می شود. بر روی گیرنده های نیکوتین در بدن اثر دارد. خطر اصلی در معکوس کردن دوزهای بالا نهفته است، زیرا در این صورت منجر به مرگ می شود. لابورنوم معمولاً کودکانی را مبتلا می کند که همه چیز از گل گرفته تا حبوبات را خورده اند. سم آن تقریباً بلافاصله پس از هضم شروع به عمل می کند و باعث تهوع، تشنج، کما و در نهایت مرگ می شود.

سربرا اودولام

آشنایی با گل های کشنده

Cerbera odollam، همچنین به عنوان “درخت خودکشی” شناخته می شود، عامل اصلی مرگ و میرهای متعددی است که در جنوب غربی هند بین سال های 1989 و 1999 رخ داده است. سم موجود در این گیاه طی ده سال گذشته باعث مرگ حداقل 500 نفر شده است. گلیکوزید قدرتمند این گیاه به نام سربرین * یک ساعت پس از مصرف شروع به عمل می کند. علائم مسمومیت با این گیاه عبارتند از: درد شکم، کما و ایست قلبی است. بر اساس مطالعه یک تیم تحقیقاتی در هند، در برخی قتل ها در این کشور آثاری از استفاده از این ماده شیمیایی یافت شد که باعث مرگ به علت نامعلومی شد. در نتیجه، این گیاه به عنوان یک قاتل هوشمند شناخته می شود که هیچ مدرکی از خود به جا نمی گذارد.

Sanguinaria Canadensis

آشنایی با گل های کشنده

Sanguinaria canadensis یا “Bloodroot” به عنوان نام رایج آن در مناطق بکر و بکر آمریکا یافت می شود. لوبیا قرمز حاوی ماده شیمیایی به نام Sanguinarine * و همچنین Escharotic * است که هر دو از خطرناک ترین سموم شناخته شده هستند.

برخی از افراد این گیاه را مصرف می کنند برای درمان سرطان پوست مورد استفاده قرار می گرفتند اما به مرور زمان با استفاده از این گیاه و به دلیل وجود این سموم خطرناک، علاوه بر آسیب به بافت پوست آسیب های جدی و در نهایت مرگ پوستی وارد می شود و زخم های تیره ای به نام اسکار (اسکار) بر جای می گذارند. اما اگر گیاه به طور ناخواسته خورده شود، مواد شیمیایی موجود در آن باعث از بین رفتن عملکرد آنزیم می شود. مسئول تحریک سلول ها و ترشح سدیم در خون است است. هنگامی که مقادیر زیادی سدیم در بدن آزاد می شود، بر بافت قلب تأثیر می گذارد و به آن آسیب می رساند و باعث می شود نارسایی قلبی، آسیب کبدی و حتی سرطان معده می شود.

آدنیوم ابسوم

آشنایی با گل های کشنده

آدنیوم ابسوم گیاهی بومی آفریقا است که قرن هاست در اطراف آن وجود داشته است سلاح مرگبار مورد استفاده قبایل وحشی این کشور است. سم این گیاه را می توان با پختن گل های آن به مدت دوازده ساعت استخراج کرد. نتیجه یک مایع سمی بسیار غلیظ است که بسیار کشنده است.

مردان سومالیایی از سم برای کشتن موجوداتی به بزرگی فیل استفاده کردند. این گیاه که به «رز صحرا» نیز معروف است، حاوی ماده شیمیایی به نام «اوابائین» * در دوزهای بالا است. منجر به نارسایی فوری تنفسی می شود ایستگاه ها علیرغم خطراتی که برای انسان و حیوانات وجود دارد، برخی از جوندگان آفریقایی مصونیت خوبی نسبت به این سم نشان می دهند.

بیشتر بخوانید  مزایای بیمه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای کارگران چیست ؟

اوئنانت کوروکاتا

آشنایی با گل های کشنده

اخرای آبی یا Oenanthe در خاک های مرطوب و نرم زندگی می کند. این گیاه بسیار سمی شبیه کرفس است. سم فعال آن به نام Oenanthotokin * در ساقه این گیاه به صورت غلیظ یافت می شود. برگ های آن را حیوانات اهلی می توانند بدون هیچ گونه مسمومیت بخورند، اما ساقه و به خصوص ریشه آن سرشار از کربوهیدرات است. این گیاه بسیار بسیار سمی و خطرناک است است.

ریشه شوکران آبی سمی است زیرا گاو را می کشد و به عنوان قاتل مردم نیز شناخته می شود. این گیاه یکی از خطرناک ترین و خطرناک ترین گیاهان در بریتانیا است، زیرا ظاهری شبیه به گیاهانی مانند کرفس چینی یا پامچال ژاپنی دارد که می توان آنها را خورد و ممکن است کاملاً تصادفی باشد. این گیاه در تاریخ نیز به قدری معروف است که در گذشته محکومان به اعدام مانند گذشته مجبور به خوردن نیشکر بودند. برای مسموم کردن سقراط فیلسوف از این نام نیز استفاده شد.

آشنایی با گل های کشنده

لازم به ذکر است که تنها تعداد محدودی از این گل های سمی در اینجا ذکر شده است و اعضای دیگری نیز در لیست ما وجود دارند. به عنوان نمونه گل فوق که به نام گل خونین و شیرابه سمی این می تواند آسیب جدی به چشم وارد کند، اما این پایان لیست ما است. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

آلکالوئیدها: گفته می شود که هر ترکیب شیمیایی آلی حداقل یک اتم نیتروژن در حلقه هتروسیکلیک دارد. آلکالوئیدها با ترکیبات نیتروژن مشخص می شوند.

هالبور: نام دیگر کوزه سفید است.

اگزالات کلسیم: ظاهر آن جامد و سفید است. اگزالات کلسیم در برخی از گیاهان مانند دیفنبایا یافت می شود. گیاهان از این سم به عنوان سپر محافظتی در برابر گیاهخواران استفاده می کنند.

سیستین: این یک ماده شیمیایی با فرمول C11H14N2O است که اساساً یک آلکالوئید سمی است که در بسیاری از گونه های گیاهی یافت می شود. در تولید قرص ها و داروهای ترک سیگار استفاده می شود.

سرتیتر: این بخشی از گلیکوزیدهای قلبی است که به عنوان ترکیبات دیجیتالی نیز شناخته می شود. این ترکیبات در دوزهای خاصی برای درمان مشکلات قلبی استفاده می شوند. گلیکوزیدهای قلبی خود داروهایی هستند که برای درمان نارسایی قلبی و آریتمی استفاده می شوند.

سانگوینرین: نمک آمونیوم گروهی از آلکالوئیدها است که از گروه گیاهان استخراج می شود.

اسکاروتیک: ماده اسکروتیک ماده ای است که باعث مرگ بافت و زخم می شود. این دسته شامل قلیاها، اسیدها، دی اکسید کربن، نمک های فلزی و سانگورین است.

اوابین: این گیاه که در سومالی Vaabaaio نام دارد، از خانواده گلوکوزیدهای قلبی است.

انانتوتوکسین: این ماده سمی است که از سنبل آبی و سایر گونه های گیاهی این خانواده استخراج می شود و بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد.

زومیت


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *