شب چله، چی و چقدر بخوریم؟


به گزارش سایت طلا ، دکتر فریبا کوهدانی روز سه شنبه ، با بیان اینکه رنگ میوه ها به شکلی حاکی از دارا بودن یکسری مواد با ارزش در آن است، اظهار داشت: موادی که اثرات بسیار مناسبی مانند ضد التهابی در بدن دارند و همچنین دارای اثرات خنثی کننده رادیکال های آزاد هستند؛ رادیکال های آزادی که تاثیرات مختلفی می توانند بر بدن بگذارند و زمینه ساز بیماری های مختلفی مانند بیماری قلب و عروق یا بخشی از انواع سرطان ها شوند.

وی با تاکید بر اینکه با تلفیق مواد غذایی مختلفی که شب چله استفاده می شود به نوعی، بدن مقدار کافی از مواد مغذی مختلف را دریافت می کند البته به شرط اینکه مناسب و به اندازه از این مواد خوراکی ها استفاده شود، خاطرنشان کرد: در میان میوه ها، هندوانه و انار پای ثابت شب چله هستند که حاوی مقادیر با ارزشی از مواد مغذی هستند.

به گفته این متخصص تغذیه، سه ملح پتاسیم، منیزیوم و کلسیم در تنظیم و پیشگیری از ابتلاء به فشار خون بسیار کارآمد هستند تا آنجا که به کسانی که مبتلا به فشار خون هستند و توصیه می شود از مقادیر مناسب این سه ملح در جهت کنترل بیماری استفاده کنند. حال هندوانه یکی از میوه هایی است که حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که در تنظیم فشار خون می تواند موثر باشد.

کوهدانی افزود: انار هم از دیگر میوه های شب چله است که به دلیل داشتن رنگدانه های قرمز، اثرات آنتی اکسیدانی را تشدید می کند که در بحث سلامت ما اهمیت بسیار بالایی دارد. ضمن اینکه خرمالو هم جز میوه های شب چله است که یکی از فواید بسیار خوب خرمالو پیش ساز ویتامین A است و به همین دلیل رنگ نارنجی دارد، در حقیقت در دسته موادی هستند که در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها تاثیر می گذارند و کمبود آن باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت می شود.

بیشتر بخوانید  تمام ضعف ها باید در نیمه دوم انقلاب برداشته شود / تأکید بر حفظ وحدت جریان ها در راستای انقلاب است

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی مصرف این نوع میوه ها در فصل سرما، مانع و سدی در برابر اثرات سوء آلودگی هوا بر بدن است.

در شب چله، مصرف آجیل خام و غیر نمکی توصیه می شود

کوهدانی درباره مصرف انواع آجیل ها در شب چله هم تصریح کرد: آجیل ها هم یکی از منابع بسیار عالی از منیزیوم هستند. همچنین چربی آجیل در دسته چربی های بسیار مفید به شمار می روند البته به شرط اینکه آجیل به صورت خام یا کمی تفت داده بدون نمک مصرف شود.

این رژیم درمانگر با تاکید بر اینکه نمک ماده ای است که مصرف زیاد آن نه تنها باعث افزایش فشار خون می شود بلکه می تواند مشکلاتی مانند خطر بیماری قلبی و عروقی یا افزایش خطر سرطان معده را به وجود آورد، اظهار داشت: بنابراین همه افراد باید تلاش کنند این ماده مضر را از سبد غذایی کم کنند اما متاسفانه میانگین مصرف نمک در کشور نسبت به سایر کشورها خیلی بالاتر است.

وی متذکر شد: با مصرف آجیل شور، فواید مغذی آنها را از بین نبریم و حتما از آجیل بدون نمک استفاده کنیم. ضمن اینکه فراموش نکنیم آجیل هایی را شور می کنند که نگهداری مناسبی نداشته و با شور کردن تلاش می کنند تا مزه ماندگی و کهنگی آن از بین برود.

در شب چله، تعادل مصرف خوراکی ها فراموش نشود

کوهدانی با تاکید بر اینکه تداخل مصرف میوه و آجیل و شیرینی در شب چله، گاه موجب بدکاری دستگاه گوارش می شود، گفت: به طور کلی پرخوری و مصرف بیش از حد مواد غذایی، برای بدن مضر است و مصرف بهینه آن جنبه دارویی دارد.

بیشتر بخوانید  شما صد از وقت خود را صرف تلاش برای ترغیب بورژوازی به برداشتن تحریم كردید

وی ادامه داد: با توجه به تنوع مواد خوراکی در شب چله، مصرف بیش از حد آن، می تواند مشکلات سوءهاضمه به بار بیاورد بخصوص افرادی مانند کودکان که دستگاه گوارش ضعیف تری دارند. پس باید مراقب باشیم که اندازه مصرف کردن را مدنظر قرار دهیم و سپس در مصرف شیرینی نیز تعادل را بیشتر رعایت کنیم.

این متخصص تغذیه به افرادی که اضافه وزن دارند هم توصیه کرد: سعی کنید از مواد غذایی که کالری کمتری دارد استفاده کنید تا شبی پرخاطره و دل انگیز و بدون دردسر سپری کنید.

به گزارش سایت طلا، شب یلدا (شب چله) بلندترین شب سال است که ۳۰ آذرماه (آخرین روز پاییز) به عنوان یک جشن ملی و باستانی توسط ایرانیان گرامی داشته می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید