مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

زندگینامه عبدالباسط از لحظه تولد تا درگذشت دردناک این خواننده

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


عبدالباسط عبدالصمد کیست؟


عبدالباسط محمد عبدالصمد سلیم داود (زاده ۱ ژانویه ۱۹۲۷ در ارمنستان – درگذشته ۳۰ نوامبر ۱۹۸۸ قاهره) قاری بزرگ مصری بود که توانایی خاصی در تلاوت قرآن داشت. این خواننده در سرتاسر جهان طرفداران و مقلدان زیادی دارد. او همچنین اولین رئیس انجمن قاریان قرآن و یادگاران مصر بود. از عبدالباسط، منشوی، خلیل الحصری و مصطفی اسماعیل به دلیل تأثیر فراوانی که در جهان اسلام دارند، غالباً به عنوان چهار قاری مهم و بزرگ قرآن در عصر معاصر نام برده می شود.


کاملا

خانواده عبدالباسط


عبدالباسط محمد عبدالصمد او در سال 1927 از پدری کرد و مادری مصری در روستای المزازه از توابع استان کنا در جنوب مصر به دنیا آمد. پدرش عبدالصمد از اساتید حفظ و قرائت قرآن کریم بود. عبدالباسط در شش سالگی به مدرسه قرآن ارمنستان رفت. در 10 سالگی حافظ کل قرآن شد. بعد از اینکه عبدالباسط 12 ساله شد، از هر شهر و روستای ایالت قنا و مخصوصاً از اسفون المتعنه دعوت نامه هایی برای او فرستاده شد، زیرا شهادت محمد سلیم که به عبدالباسط داده شده بود. نقطه اعتماد همه مردم بود

او در سال 50 در این مراسم شرکت کرد. در آن مجلس پسر عموی عبدالباسطه از سخنران اجازه خواست تا ده دقیقه تلاوت کند. عبدالباسط آیاتی از سوره احزاب را تلاوت کرد و این تدریس عبدالباسط یک ساعت و نیم به طول انجامید و با استقبال بسیار مردم مواجه شد.


کاملا

شهرت عبدالباسط

در سال 1951، عبدالباسط به رادیو مصر رفت. او پس از به دست آوردن شهرتی که در طول ماه ها به دست آورده بود، به قاهره مهاجرت کرد. با پیوستن او به رادیو، محبوبیت مردم مصر برای خرید رادیو افزایش یافت و به اکثر خانه ها سرایت کرد.

بیشتر بخوانید  بیوگرافی دو قلوهای سریال پایتخت ۵ سارا و نیکا فرقانی اصل


کاملا در ماه رمضان و دیگر روزهای سال به دعوت خود برای برگزاری محافل قرآنی به کشورهای مختلف سفر می کرد. در سفری به جاکارتا، اندونزی، در بزرگترین مساجد آنجا به تدریس قرآن پرداخت. در یکی از مساجد بیش از 250 هزار نفر تا صبح ایستاده بودند و به صدای او گوش می دادند. از مشهورترین مساجدی که وی در آنها تلاوت می کرد می توان به مسجد الحرام در مکه، مسجد النبی در مدینه، مسجد الاقصی در بیت المقدس و مسجد ابراهیمی در فلسطین اشاره کرد.


کاملا

داستان تلاوت عبدالباسط


کاملا او در زندگی نامه خود می گوید: من به 14 ایالت آمریکا سفر کردم که در آن مراکز مسلمانان وجود داشت و مسلمانان زیادی در آن مراکز هستند. به لطف خدا در همه کشورها موفق بوده ام. در لس آنجلس، شش نفر پس از شنیدن تلاوت قرآن کریم به اسلام گرویدند. 92 نفر در اوگاندا من در آنجا دو خانه داشتم. در یکی از آنها 72 نفر و بقیه در مجلس دوم اسلام آوردند.

حتي يك مجري تلويزيوني هم همراهم بود كه روز آخر مي خواست دستم را ببوسد و من تحت تاثير قرار گرفتم اما نپذيرفتم. درخواست کرد به حج برود. به اوگاندایی ها گفتم اگر اجازه بدهید این خانم امسال به حج برود. “بعد از آن، او می خواست نام او را تغییر دهد. اسمش را «آمینه» انتخاب کردم.

یاسر پسر عبدالباسط نقل می کند: «هر شنبه ساعت هشت، پدر در رادیو مصر تلاوت می کند. در آن هنگام همه اعضای خانواده به اتفاق پدر بر سر سفره می نشستند و به تلاوت او گوش می دادند.

بیشتر بخوانید  خواستگاری در طول زمان

نیم ساعت همه گوش دادیم، هیچکس تکان نخورد، حتی یک صندلی، و مرحوم والد با گذاشتن تلاوت، سرش را روی آستین گذاشت و فکر کرد. او در خانه با صدای بلند قرآن نمی خواند، مگر زمانی که تعدادی از خبرنگاران، مجریان رادیو یا عکاسان حضور داشتند. اما عادت همیشگی او این بود که هر روز بعد از نماز صبح در اتاقش قرآن می خواند.


کاملا

صدای عبدالباسط عبدالصمد

شش ساله بودم که با ایشان به مسجد امام شافعی رفتم و به تلاوت ایشان گوش دادم. در برخی از مراسم و اعیاد قرآنی که ایشان تدریس می‌کردند، حاضران از او التماس می‌کردند که معارف خود را تکرار کند. دوست داشتم در برنامه های ترتیل با پدرم باشم، او همیشه مرا به خواندن قرآن تشویق می کرد. یادم هست هر وقت در اتاقی قرآن می خواندم و او در اتاق دیگری بود و من از حضورش بی خبر بودم، منتظر می ماند تا آخر آیه برسم و بعد وارد اتاق می شد. «اگر وارد تلاوت می‌شد، تلاوت را قطع می‌کردم و بعد از اتمام بیت نزد من می‌آمد تا کارم را تمام کند و این برایم خاطره‌ای زیبا است.

آنچه برای مسلمانان باقی مانده، تلاوت های اوست که بیش از نیم قرن بر روی نوار ضبط شده و در جهان اسلام مورد استفاده قرار می گیرد.


کاملا

زیباترین قرائت عبدالباسط عبدالصمد در جوانی

زمانی که اسرائیل هنوز فلسطین را اشغال نکرده بود به دعوت مسلمانان آن کشور به فلسطین سفر کرد و در مسجد الاقصی سوره اسراء را قرائت کرد. زمانی که فلسطین اشغال شده بود، همیشه از آن شکایت می کرد و از آنچه «ظلم به فلسطین» می نامید ابراز انزجار می کرد و آرزو می کرد که کاش می توانست دوباره به مسجد الاقصی برود و خاطرات گذشته را زنده کند، حتی اگر نمی توانست. فرزندانش پا به فلسطین گذاشتند و در مسجد الاقصی به تلاوت قرآن پرداختند.

بیشتر بخوانید  زمان ثبت نام دوباره طرح مسکن ملی پس از اتصال اینترنت + آخرین مهلت

عبدالباسط درگذشت


عبدالباسط عبدالصمد مورخ 30 نوامبر 1988 سرطان حنجره و بر اثر دیابت و هپاتیت درگذشت.


روحش شاد و خاطره ای آرام دارد.


جداکننده خط


فیلم تلاوت معروف و کمتر شناخته شده مرحوم شیخ عبدالباسط (سوره انفطار)


اٱٱلسماءٱنفطرت]1 (واذاٱلکواکبٱنتثرت) 2 (واذذلبحارفجرت) 3 (واذذلقبوربعثرت) 4 (علمتنفسماقدمتواخرت) 5.

وقتی آسمان [کرات آسمانی‌] پاره شود ﴿﴿﴾ و هنگامی که ستاره ها پراکنده می شوند و سقوط می کنند ﴿۲﴾ و وقتی دریا به هم می پیوندد ﴾﴿﴾ و چون قبرها واژگون شود (و مردگان را بیرون آورند) ﴾﴿﴾ (سپس) همه می دانند چه چیزی را زودتر فرستاده و چه چیزی را برای بعد گذاشته است.﴾﴿﴾

او مجله دلگرم کننده ای تهیه و منتشر می کند


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *