مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

روشی جدید برای تشخیص زلزله و سونامی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با توجه به بی قراری حیوانات می توان زلزله را درک کرد اما امروز که اسب و مرغ و خروس در زندگی شهری جایی ندارند چگونه می توان از زلزله مطلع شد و زنده ماند؟ در مورد سونامی و انواع دیگر طوفان های دوار و غیر چرخنده چطور؟

روشی جدید برای تشخیص زلزله و سونامی

نه فقط چند دقیقه قبل از یک بلای طبیعی، بلکه حتی چند ثانیه اطلاع رسانی می تواند به زنده ماندن افراد بیشتری کمک کند. زمین لرزه، سونامی و طوفان را می توان پیش بینی کرد.

روشی جدید برای تشخیص زلزله و سونامی

این سیستم در حال حاضر در بخش هایی از کالیفرنیای جنوبی در حال آزمایش است.سیستم طراحی شده توسط این تیم از دانشمندان از GPS و حسگرهای مختلف استفاده می کند: GPS یا یک سیستم ردیابی ماهواره ای، هر حرکت کوچکی را در زمین ثبت می کند.

حسگرهایی که می توان از آنها برای اندازه گیری امواج لرزه ای استفاده کرد نیز بر روی زمین نصب می شود. این امواج در اثر حرکت لایه های زمین و یا پیدایش انفجار و آتشفشان از دل زمین سرچشمه می گیرند.

اطلاعات به دست آمده از این حسگرها و سیستم موقعیت یاب ماهواره ای با اطلاعات به دست آمده از دستگاه تشخیص جو ترکیب می شود و از طریق آنها می توان حرکات درون زمین را تشخیص داد.

به گفته دکتر جود باک، سرپرست تیم تحقیقاتی، با نتایج به دست آمده، چند ثانیه قبل از وقوع یکی از این بلایای طبیعی می توان از وقوع آن مطلع شد.

فقط چند ثانیه برای شروع و آماده شدن نیروهای امدادی کافی است. مردم همچنین چند ثانیه فرصت دارند تا با دریافت هشدار در گوشی های هوشمند جان خود و عزیزانشان را نجات دهند.

بیشتر بخوانید  تصاویری زیبا از گل های زیبا سری 23

منبع: گزارش های علمی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *