راه های خوب برای افزایش سروتونین در بدن


چگونه سروتونین را افزایش دهیم: هورمون شادی و لذت

فقدان سروتونین در خون موقعیت هایی مانند افسردگی، اضطراب، درد میگرن، فشار خون بالا و بی خوابی ایستگاه ها در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه میزان این هورمون را در مغز افزایش دهید.

سروتونین یکی از انتقال دهنده های عصبی فعال است سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گوارش نقش سروتونین در دستگاه گوارش کنترل هضم است، در حالی که در سیستم عصبی مرکزی در کنترل خلق و خو، خواب، اشتها، قدرت یادگیری و حافظه نقش دارد. سروتونین در ساخت استخوان نیز نقش دارد. کمبود این هورمون در خون باعث ایجاد شرایطی مانند افسردگی، اضطراب، درد میگرن، فشار خون بالا و بی خوابی ایستگاه ها در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه میزان این هورمون را در مغز افزایش دهید و از مشکلاتی مانند: افسردگی و بی خوابی جان سالم به در برد. لطفا دلگرم کننده با من باش.

چگونه سروتونین را افزایش دهیم: هورمون شادی و لذت

سروتونین یا هیدروکسی تریپتامین نوعی انتقال دهنده عصبی از آن نوع مونوآمین بیوژنیک اسید است. از نظر بیوشیمیایی، مشتقات تریپتوفان است. سروتونین عمدتاً در دستگاه گوارش، پلاکت ها و سیستم عصبی مرکزی حیوانات و همچنین انسان یافت می شود. این ماده در بین مردم به عنوان انتشار دهنده “احساس خوب” شناخته می شود.

تقریباً 90 درصد سروتونین در بدن انسان در سلول های انتروکرومافین متمرکز شده است که در سراسر غشای دستگاه گوارش پراکنده شده و در آنجا حرکت روده را تنظیم می کند. مقادیر کمتری سروتونین توسط شبکه عصبی سروتونرژیک سیستم عصبی مرکزی سنتز می شود و عملکردهای مختلفی از جمله تنظیم خلق و خو، اشتها و خواب دارد. سروتونین همچنین دارای عملکردهای شناختی مانند تأثیر بر حافظه و یادگیری است. تعدیل سروتونین در سیناپس ها به عنوان یک عملکرد اصلی برای چندین کلاس مختلف از داروهای ضد افسردگی شناخته شده است.

سروتونین ترشح شده توسط سلول های انتروکرومافین دستگاه گوارش در نهایت راه خود را به سلول های خونی پیدا می کند، جایی که به طور فعال منتقل می شود و به پلاکت ها وارد می شود. آنها سروتونین را در طول لخته شدن ترشح می کنند که باعث انقباض در طول هموستاز می شود.تو خونی) و لخته شدن خون. سروتونین هم درمانگر جراحات، به عنوان یک فاکتور رشد در برخی سلول ها شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید  علائم و درمان های خانگی عفونت و ورم صورت

متابولیسم سروتونین عمدتاً توسط کبد انجام می شود. این متابولیسم در ابتدا توسط مونوآمین اکسیداز اکسید می شود مونوآمین اسیداز این بعد در مورد الدحید اتفاق می افتد اکسیداسیون 5-HIAA آلدهید دهیدروژناز با 5-HIAA، ایندول استیک اسید شکسته شده و توسط کلیه ها دفع می شود. نوعی تومور به نام کارسینوئید به دلیل عدم تعادل می تواند مقادیر زیادی سروتونین در بدن ترشح کند که به آن سندروم کارسینوئید می گویند و عوارضی مانند سوزش سر دل، اسهال و مشکلات قلبی را ایجاد می کند. به دلیل تأثیر سروتونین بر عضله قلب، فرد بیمار ممکن است به دلیل ضربان قلب بیش از حد دچار آسیب به بطن راست قلب شود.

ویتامین B مصرف کنید

مصرف ویتامین B به عنوان یک مکمل غذایی باعث افزایش میزان سروتونین در مغز می شود. اما با این آشفتگی ها در بازار دارویی و البته عوارض مکمل های غذایی، توصیه می کنیم برای خرید مکمل های ویتامینی هزینه نکنید. درست خواندید، لازم نیست به داروخانه بروید، خم شوید و در اولین فرصت به نزدیکترین فروشگاه سبزی و میوه برسید. ویتامین B در سبزیجات تازه به وفور یافت می‌شود، به‌ویژه سبزیجات با برگ‌های تیره، بنابراین به راحتی وارد بدن می‌شود. راه دیگر خوردن نان سبوس دار است. اگر می خواهید بدانید کدام نان سبوس دارد، فقط به رنگ آن نگاه کنید، این نان ها تیره تر هستند.

لبنیات و آجیل بخورید

سایر مواد مغذی ضروری برای تکمیل چرخه تولید سروتونین، کلسیم و منیزیم هستند، بنابراین مصرف لبنیات، آجیل خام و سبزیجات تازه به عنوان منابع غذایی این دو ماده معدنی می تواند این نیاز را تا حد زیادی برطرف کرده و ترشح سروتونین را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید  عوارض جانبی متانول

زیر آفتاب بایست

زیرا پیروی از این توصیه باعث ایجاد سروتونین بیشتری در مغز شما می شود. افرادی که از افسردگی رنج می برند با قرار گرفتن در معرض آفتاب احساس بهتری دارند و تا حدی درمان می شوند. زیرا سروتونین در افراد افسرده 20 درصد کمتر از افراد سالم است و قرار گرفتن در معرض نور خورشید با افزایش سروتونین در مغز مغز آنها را بهبود می بخشد. آیا می دانستید که یکی از رایج ترین داروهای ضد افسردگی یا پروزاک، علائم افسردگی را با افزایش سروتونین در مغز بهبود می بخشد؟ پس چرا اکنون اقدام نکنید و با قدم زدن در زیر آفتاب ملایم بهاری از خود در برابر افسردگی محافظت نکنید؟

چگونه سروتونین را افزایش دهیم: هورمون شادی و لذت

حتما به طور منظم ورزش کنید

نقش کاهش استرس زندگی بر سلامتی و احساس سلامت جسمی و روانی به اثبات رسیده است. این نقش با افزایش سروتونین ایفا می شود. ورزش منظم روزانه نیز باعث افزایش سروتونین می شود. به خصوص اگر تمرین در فضای باز انجام شود. به یاد داشته باشید که ورزش منظم در ساعات معینی در هر روز اثرات آرامش بخش تری خواهد داشت.

خوب بخوابی

خواب طولانی و عمیق را باید مهم ترین عامل افزایش سروتونین دانست، در طول خواب عمیق میزان سروتونین آزاد شده در مغز و مصرف آن به حداقل می رسد. این زمان خوبی برای پر کردن منابع سروتونین در مغز است. به همین دلیل است که وقتی از خواب بیدار می شوید، احساس می کنید می خواهید پرواز کنید. در غیر این صورت، اگر می خواهید صبح را پر انرژی شروع کنید، قبل از خواب گوشت قرمز نخورید.

قهوه و نان سفید نخورید

حالا که دوستان سروتونین را به شما معرفی کردیم، نوبت به معرفی دشمنان سروتونین می رسد; قهوه کافئین دار، شکر و شیرین کننده های مصنوعی سه ماده غذایی هستند که باعث کاهش سروتونین می شوند. پس هرگز برای احساس بهتر به سراغ آنها نروید. غذاهای فرآوری شده مانند نان سفید، شیرینی ها و حتی شیرینی ها و کربوهیدرات های کم فیبر مانند غلات کامل سطح سروتونین را کاهش می دهند زیرا خوردن این غذاها منجر به آزاد شدن سریع انسولین در جریان خون می شود که از ورود تریپتوفان به مغز جلوگیری می کند. و تولید سروتونین با مشکلات جدی مواجه می شود.

بیشتر بخوانید  رژیم برات (BRAT) توسط دکتر تغذیه برای درمان مشکلات گوارشی

به دنبال تریپتوفان باشید

برای افزایش سروتونین در مغز، غذای دریافتی ما باید حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان باشد، بنابراین اگر غذا تریپتوفان کم باشد، میزان سروتونین تولید شده در بدن کاهش می یابد. پنیر خشک، پنیر، تخم مرغ، تخمه آفتابگردان، کنجد، جو و انبه سرشار از تریپتوفان هستند و موز، نان، ماکارونی، سیب زمینی، نارگیل، نخود فرنگی و سینه مرغ پس از تریپتوفان در رتبه دوم قرار دارند.

دور الکل را خط بکشید

برای کسانی که فکر می کنند الکل باعث سرحال شدن شما می شود، می گوییم که الکل هزاران مشکل ریز و درشت در مغز ایجاد می کند که یکی از آنها کاهش محسوس سروتونین است.

در معرض آفت کش ها قرار نگیرید

آفت کش ها و برخی پلاستیک ها و مواد شیمیایی مانند بیوفنول های پلی کلره را فراموش نکنید، زیرا اگر در کارخانه ای کار می کنید که این محصولات را تولید می کند یا فروشنده و مصرف کننده آنها هستید، قطعا در معرض خطر کاهش سروتونین در مغز و عوارض آن هستید.

مثبت اندیش باشید و مدیتیشن کنید

در نهایت بد نیست بدانید یکی از راه های افزایش سروتونین در مغز، تمرین مراقبه ذهنی مانند یوگا است. مثبت اندیشی همچنین می تواند سروتونین را افزایش دهد.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید چگونه سروتونین را افزایش دهیم: هورمون شادی و لذت

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید

———————————————— —————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید