مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

راه صحیح برخورد با کودک خودخواه چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


برخورد با کودک خودخواه با رفتارهای تربیتی درست

کودکان بی گناه ترین موجودات روی زمین هستند و رفتار والدین است که شخصیت آنها را شکل می دهد. جالب است بدانید اگر مشکلاتی در آنها و رفتارشان وجود دارد، تنها به دلیل رفتار نامناسبی است که والدین و اطرافیانشان با آنها داشتند. اگر فرزندتان خودخواه است، باید رفتارهای درستی با او داشته باشید تا این ویژگی را در او کاهش دهید. در ادامه شما را با درمان کودک خودخواه آشنا کرده و روش های مناسب را پیشنهاد می کنیم.

چگونه با کودک خودخواه رفتار کنیم؟

اگر شما نیز مانند هزاران والدین دیگر خودخواهی شدید می بینید، ابتدا باید سعی کنید علت این خودخواهی را در فرزندتان بیابید و سپس با آنها برخورد کنید. به یاد داشته باشید که ناخودآگاه وارد این چرخه نشوید زیرا این کار می تواند خودخواهی آنها را افزایش دهد. به خاطر داشته باشید که به عنوان یک پدر و مادر، وقتی فرزندتان بزرگ شد، باید به او توجه بسیار بیشتری داشته باشید و با راه حل های درست و منطقی، مواردی مانند کسالت و خودخواهی را در او از بین ببرید.

این چیزها در بین کودکان بسیار رایج است و شما در آن تنها نیستید. برای اینکه بتوانید به راحتی مشکلات رفتاری فرزندتان را تشخیص دهید، باید بیشتر روی رفتار او تمرکز کنید و همیشه سعی کنید آنها را زیر نظر داشته باشید. در واقع به گفته بسیاری از محققین بررسی مراحل رشد برای والدین بسیار مهم است و اگر والدین بتوانند این کار را به درستی انجام دهند، مشکلات رفتاری کودکان کاهش می یابد.

خودخواهی و همچنین سایر ویژگی های شخصیتی را اغلب می توان در کودک نشان داد که رفتاری کاملا طبیعی است و در برخی از کودکان بیشتر دیده می شود. اگر سردرگم هستید و نمی دانید چگونه با این کودک رفتار کنید، لازم است با ما همراه باشید تا یک سری رفتارهای ساده را در برخورد با این کودکان به شما آموزش دهیم.


برخورد با کودک خودخواه


ریشه کن کردن

اولین کاری که باید انجام دهید این است که ریشه این رفتارها را در فرزندتان بیابید. در واقع باید به تمام اتفاقات اخیر در این زمینه نگاه کرد و سعی کرد علت رفتارهای جدیدی را که از آن به خودخواهانه تعبیر شده است، پیدا کرد. بهتر است به جای نگرانی بی مورد و اذیت کردن خود، ریشه این مشکل را پیدا کنید. زمانی که بتوانید آن را به درستی انجام دهید و علت اصلی را پیدا کنید، نیمه راه هستید.

بیشتر بخوانید  کلیدهای طلایی برای بدست آورن اعتماد به نفس


رد رفتار خودخواهانه

برای اینکه بتوانید به درستی با کودک خودخواه خود برخورد کنید، بهتر است در صورت مواجهه با رفتار خودخواهانه او به او گوشزد کنید و بگویید چنین رفتاری غیرقابل تحمل است. به خاطر داشته باشید که این امر مستلزم ثبات است و این رفتار قابل قبول نیست. بر اساس این مشکل می توانید قوانینی را برای خانه ایجاد کنید که کودک مجبور باشد خودخواهی را کنار بگذارد و رفتارهای درست از خود نشان دهد. در واقع باید مدام به او یادآوری کنید که خودخواهی رفتار درستی نیست و در آینده عواقب بسیار بدی برای آنها خواهد داشت.

برخورد با کودک خودخواه

آموزش همدلی

والدین معمولاً به فرزندان خود همدلی را آموزش می دهند، اما بهتر است با وجود نشانه های خودخواهی در فرزندانتان این کار را سریعتر انجام دهید و سعی کنید فرزندان خود را طوری تربیت کنید که دیگران را قضاوت نکنند و آنها بتوانند درک کنند و خود را به جای آنها بگذارند. . در واقع می توانید به کودکان بیاموزید که بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند و با دوستان و خانواده مهربان و دوستانه رفتار کنند.

به رفتار طبیعی کودک اشاره دارد

بهتر است سعی کنید بیشتر بر زمانی تمرکز کنید که کودک شما عادی رفتار می کند. در واقع بهترین راه برای اینکه به فرزندتان نشان دهید وقتی بهتر رفتار می کند بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و می تواند در بین دیگران و جامعه مفیدتر باشد. در برخورد با کودک خودخواه بهتر است زمانی که کارهای مفیدی انجام می دهد و رفتار مناسبی دارد از او قدردانی و تشکر کنیم تا این رفتارها در ذهن او تثبیت شود. اگر چنین رفتاری داشته باشید، مطمئناً فرزندتان یاد خواهد گرفت که خودخواه بودن کار درستی نیست و از انجام آن دست می کشد.

الگوی خوبی باشید

اغلب کودکانی که خودخواه می شوند این رفتار را از والدین خود یاد می گیرند زیرا اولین الگوی هر کودکی، والدین و افرادی هستند که با او در ارتباط هستند. در واقع اگر والدین بتوانند خیلی خوب رفتار کنند و سخاوت و مهربانی را به فرزند خود بیاموزند، این مشکلات رفتاری در کودک کاهش می یابد و کودک می تواند بهتر در جامعه زندگی کند.

بیشتر بخوانید  پیشگیری و درمان افسردگی فصلی چیست؟

مرزها را تعیین کنید

مواظب باشید هیچ وقت به فرزندتان چیزی که می خواهد ندهید. در واقع تهیه همزمان هر چیزی که او می خواهد می تواند به خودخواهی کودک منجر شود و بر رفتار او تأثیر بگذارد. بهتر است به او یاد بدهید که همه چیز دارد و نمی توانید تمام نیازهای او را یکباره برآورده کنید و اگر گریه کرد و جیغ زد و رفتار این مدلی را نشان داد بهتر است به او بی توجهی کنید.و پیگیر باشید.


یه بچه خودخواه

ثابت قدم بودن در تربیت کودک بسیار مفید است و باعث بهتر شدن تربیت شما می شود. وقتی حد و مرزی را تعیین کردید، به همه اعضای خانواده هشدار دهید که رفتاری مشابه با پاسخ به خواسته های کودک از خود نشان دهند، در غیر این صورت فرزند شما دوباره آموزش می بیند.

جایزه

یکی از راه‌های عالی برای جلوگیری از خودخواهی فرزندتان این است که برای رفتار فداکارانه‌اش پاداش بگیرید. البته در استفاده از این روش محدودیت هایی وجود دارد و بهتر است از شرطی شدن کودک جلوگیری کنید و همیشه در زمان مشخصی به او جایزه ندهید. رفتار کودک در سنین پایین تر تغییر بیشتری می کند، بنابراین اگر فرزند می خواهید توصیه می کنیم از همان سنین پایین سعی کنید با روش های فوق این مشکل را حل کنید.

علت رفتار خودخواهانه

بسیاری از والدین دوست دارند بدانند که چرا فرزندشان چنین رفتارهایی را انجام می دهد در صورتی که خودشان بسیار مهربان و با دیگران همدل هستند. در اینجا دلایلی وجود دارد که منجر به این عادت بد رفتاری در کودک شما می شود.


عشق خیلی زیاد

برخی از والدین فرزند خود را بیش از حد دوست دارند زیرا نمی توانند زمان زیادی را با او بگذرانند. البته این عشق بیش از حد دلایل دیگری مانند احساس گناه، عشق بیش از حد یا جبران دارد و جالب است بدانید که این رفتارها می تواند منجر به خودخواهی کودک شود.

بیشتر بخوانید  تفاوت رفتارهای افراد مثبت نگر با افراد منفی نگر


نادیدهگرفتن

برخلاف مورد قبل، بسیاری از والدین هستند که فرزند خود را نادیده می گیرند و بیشتر به فرزندان دیگر توجه می کنند و این کودک سعی می کند چنین رفتارهایی از خود نشان دهد تا بتواند خود را در چشم والدینش دوست داشته باشد.


عدم توجه در شرایط خاص

وقتی فرزندتان حالش خوب نیست، بهتر است به او توجه زیادی کنید. در نظر داشته باشید که موقعیت های خاص مانند بی حوصلگی، افسردگی و ناراحتی کودک جدی گرفته می شود و سعی کنید خلق و خوی آنها را تغییر دهید تا خودخواه نشوید و فکر نکنم که فقط او باید مراقب خودش و وضعیتش باشد.


حسادت

یکی از ساده ترین دلایل خودخواه شدن کودک، حسادت نسبت به رفتار والدین نسبت به خواهر و برادرهای دیگر است. بهتر است بین فرزندان خود تفاوت قائل نشوید و سعی کنید با آنها یکسان رفتار کنید.

باید بخوانید:

در روابط زناشویی خودخواه نباشید.

در روابط زناشویی خودخواه نباشید.

خودخواهی یکی از صفاتی است که کم و بیش در همه افراد وجود دارد. این خودخواهی چه تاثیری در رابطه زناشویی دارد؟ و اینکه یک رابطه تا چه حد می تواند مخرب باشد…


الگوسازی

اگر پدر و مادری هستید که نسبت به فرزندتان و سایر اعضای خانواده خودخواه هستید، انتظار داشته باشید که فرزندتان نیز خودخواه باشد، زیرا کودکان بیشتر از والدین خود تقلید می کنند.


با کودک خودخواه رفتار کنید


فقدان ارزش های اخلاقی

شما به عنوان والدین باید ارزش های اخلاقی خوبی را به فرزندان خود بیاموزید، در غیر این صورت فرزندتان می تواند خودخواه شود و طبق این الگو رفتار کند.


عدم شناخت صحیح از احساسات

اگر کودک نتواند هوش هیجانی خود را رشد دهد و رفتارهای صحیحی از خود نشان دهد، شانس خودخواه شدن او چندین برابر می شود، پس بهتر است به کودک بیاموزیم که احساسات خود را ابراز کند.
در برخورد با کودک خودخواه باید میانه رو بود و سعی کرد با روش های بالا با او برخورد کرد تا مشکلات را به حداقل برسانی. بسیاری از والدین با عدم شناخت کافی از آن، این رفتار فرزندشان را بدتر کرده و مشکلات زیادی را برای خود و کودک ایجاد می کنند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *