مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دگزامتازون برای عفونت های دندانی؛ آیا دگزامتازون مسکن است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


همه چیز درباره مصرف دگزامتازون و تاثیر آن بر دندان ها

درد بخش جدایی ناپذیر بسیاری از افراد است درمان های دندانپزشکی این یک درمان است. معمولا دندانپزشکان برای مسکن درد خود بیماران مسکن های خوراکی تجویز می کنند. اگر درد با خوردن قرص ضد درد خوب نشد تزریق بعدی تزریق دگزامتازون بود است. اما وقتی دندانپزشکان تزریق این آمپول را به بیماران خود توصیه می کنند، برخی از آنها شک دارند. زیرا دگزامتازون یک داروی خانوادگی است این یک کورتیکواستروئید است علاوه بر عملکرد موثر، می تواند عوارض جانبی برای برخی از بیماران داشته باشد.

آنچه می خوانید مجموعه ای از سوالاتی است که ممکن است پس از مصرف دگزامتازون پرسیده شود

درمان های دندانپزشکی در نظر داشته باشید:با دلگرم کننده با من باش.

 دگزامتازون برای دندان درد… بله یا خیر؟

دگزامتازون و تاثیر آن بر دندان ها

رابطه دندان پزشکان و دگزامتازون رابطه فراز و نشیب همراه با جاذبه و دافعه است. به طور کلی وقتی به نظرات همکارانمان در مورد تجویز دگزامتازون نگاه می کنیم، با نظرات رادیکالی مواجه می شویم. برخی از دندانپزشکان (بیشتر آنها) در بسیاری از موارد دگزامتازون را تجویز می کنند. افراد دیگری نیز با تجویز این دارو مخالف هستند و به طور کلی نسخه آن را رد می کنند.

اما دقیقا چه زمانی باید دگزامتازون و کورتیکواستروئیدها را به طور کلی برای بیماران خود تجویز کنیم؟

خانواده ای که دگزامتازون به آن تعلق دارد مطمئنا اولین خط کنترل دندان درد نیست، اولین خط کنترل دندان درد، به ویژه دندان درد با منشاء ریشه، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (ایبوپروفن) است.به عنوان مثال، اگر ایبوپروفن 400 میلی گرم تجویز شود، بیمار باید 800 میلی گرم برای اولین بار مصرف کند.خط دوم کنترل دندان درد افزودن استامینوفن و مواد مخدر است.در خط سوم کنترل دندان درد استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها (کورتیکواستروئیدها) اما هنگام تجویز کورتیکواستروئیدها برای کنترل درد باید به چند نکته توجه داشت.

اینکه کورتیکواستروئیدها خط اول کنترل درد نیستند به این معنی نیست که ما دندانپزشکان باید منتظر بمانیم تا خط اول و دوم کار کند و بیمار درد داشته باشد و سپس به سراغ آخرین تاکتیک های کنترل درد برویم. سیاست کلی درمان دندانپزشکی باید این باشد که تا حد امکان درد کمتری به بیماران تحمیل شود و از همه ابزارهای موجود استفاده شود تا بیمار متضرر نشود، مواردی وجود دارد که دندانپزشک پیش بینی می کند که بیمار پس از درمان یا بین دو دوره درد شدیدی خواهد داشت. جلسات درمانی بیش از حد ابزاردهی یا پرکردن بیش از حد وجود داشته است یا کار یا فعالیت بیمار به گونه ای است که امکان کنترل درد وجود ندارد، در وهله اول باید کورتیکواستروئیدها را در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید  تقویت رحم بعد از سقط با طب سنتی با خوردن مواد غذایی مناسب

به عنوان مثال، زمانی که بیماری که کانال ریشه اش با سابقه درد شدید تحت درمان است، خلبان یک هواپیمای مسافربری است و باید روز بعد پرواز کند، منطقی است که روش قوی تری برای کنترل درد برای او در نظر بگیریم. عوارض جانبی درد بیشتر خواهد بود!

یکی دیگر از مشکلات کورتیکواستروئیدها التهاب و تورم است کورتیکواستروئیدها نسبت به NSAID ها و استامینوفن اثر ضد التهابی قوی تری دارند.استفاده از یک یا دو دوز کورتون برای کنترل درد و التهاب در فردی با سیستم ایمنی سالم می تواند عفونت را گسترش دهد. تشخیص اشتباه ضروری نیست.

مورد دیگر این است که استفاده محدود از کورتیکواستروئیدها ( به صورت آمپول 8 میلی گرم در 4 میلی لیتر دگزامتازون یا قرص خوراکی آن اثر آن در عرض 4 ساعت اعمال شود و بیمار باید داروهای دیگر را مصرف کند. مانند ایبوپروفن، استامینوفن و حتی آنتی بیوتیک هایی که بیماران به اشتباه برای کاهش درد استفاده می کنند.) عوارض مصرف طولانی مدت سایر داروها را کاهش و کاهش می دهد.البته دندانپزشکان مکانیسم اثر دگزامتازون و سایر کورتون ها را فراموش نکنند! در نظر داشته باشید که اگر بیمار به دلیل اختلالات گوارشی نتواند ایبوپروفن را تحمل کند، البته دگزامتازون با اسید آراشیدونیک در نهایت سیکلواکسیژناز یک و دو را مهار می کند و عوارض آن دائمی خواهد بود! کورتیکواستروئیدها در دوزهای کوچک اما ممکن است نیاز به استفاده طولانی تری داشته باشند ( و عوارض بیشترمصرف داروهایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن را کاهش دهید.

اما کورتیکواستروئیدها (از جمله دگزامتازون) نیز عوارض جانبی زیادی دارند که مانع از آن می شود که در خط مقدم کنترل دندان درد قرار گیرند.
بیشتر این عوارض در بیمارانی رخ می دهد که به دلیل بیماری هایی مانند روماتیسم یا سایر بیماری های خودایمنی یا اختلالات با منشاء هورمونی مانند اختلالات غدد فوق کلیوی، به مدت طولانی کورتون مصرف می کنند. (در برخی از این بیماران، دوز کورتیکواستروئیدها باید با نظر پزشک تنظیم شود.)

دگزامتازون

اخیراً به بیماری مبتلا شدم که در آن دندانی با درمان ریشه ناقص در دهان وجود داشت و عکس پری اپیکال دندان نیز نیاز به درمان ریشه را نشان داد که علائم آن شبیه کوشینگ است! بیمار خونریزی گوارشی هم داشت که در نهایت بیمار درمان نشد و درد دندان به قیمت سلامتی، ظاهر و حتی جان بیمار کاهش یافت!

آخرین سوال در تجویز گلوکوکورتیکواستروئیدها،انتخاب شکل دارو و مراحل کاربرد. دندانپزشکان معمولاً عادت دارند دگزامتازون را به صورت عضلانی تجویز کنند، در حالی که کورتیکواستروئیدها به صورت موضعی تجویز می شوند.به عنوان پمادهای تریامسینولون و همچنین یک ترکیب تجاری به نام لدرمیکپس از شروع درمان ریشه مخصوصاً در دندانهای حیاتی اثرات بسیار زیادی در کاهش درد بیماران با عوارض بسیار کمتر دارند و همچنین به صورت موضعی در محل دندان تزریق می شوند. بعد از بی حسی موضعیهمچنین در کاهش درد موثر است.اشکال خوراکی داروها مانند دگزامتازون به صورت 0.75 و 1 میلی گرم و انواع دیگر کورتون ها مانند پردنیزون و متیل پردنیزون نیز موجود است. فرم تزریقی متیل پردنیزون ( با نام تجاری Depomedrol) در کنترل درد با منشاء ریشه، به ویژه طغیان پس از درمان ریشه، اثرات قابل توجهی دارد.

بیشتر بخوانید  دلایل ایجاد هماتوم گوش یا گوش گل کلمی چیست؟ آیا قابل درمان است؟

از آنجایی که کورتیکواستروئیدها حتی بدون درمان نیز می توانند درد دندان را کاهش دهند، گاهی اوقات مشاهده می شود که دندانپزشکان در درمان بیماران اورژانسی به سادگی تزریق دگزامتازون را تجویز می کنند. (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند کتورولاک و پیروکسیکام گاهی اوقات با اثرات ضد درد و ضد التهابی کورتیکواستروئیدها اشتباه گرفته می شوند.)

آیا بعد از عصب کشی باید دکا تزریق کنم؟

خیر، دگزامتازون در موارد خاص و شاید نادر پس از درمان ریشه شما (جراحی مغز و اعصاب) تجویز می شود. برای کنترل درد پس از درمان ریشه، اصلی ترین داروهای مسکن بدون نسخه، ایبوپروفن و استامینوفن و ترکیبات کدئین هستند.

آیا دگزامتازون می تواند دندان های من را بدون مراجعه به دندانپزشک درمان کند؟

خیر، دگزامتازون دندان های شما را درمان نمی کند و فقط می تواند علائم را برای مدت محدودی بپوشاند و حتی در درازمدت مشکلات بیشتری مانند ضعف سیستم ایمنی و شیوع بیماری های عفونی ایجاد کند.

دندانپزشک برایم دکا تجویز کرد. آیا می توانم به پوکی استخوان مبتلا شوم؟

در دوزهای معمولی که دندانپزشکان در شرایط خاص برای بیماران کورتون تجویز می کنند، کمترین نگرانی در مورد عوارض جانبی آنها مانند پوکی استخوان، گسترش عفونت ها و … وجود دارد و می توان گفت که تقریباً هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

آیا باید با داروهای کورتونی که توسط دندانپزشکم تجویز شده است، بیوتیک مصرف کنم؟

خیر، افراد سالم در درمان های دندانپزشکی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک با کورتیکواستروئید ندارند.

من یک ورزشکار حرفه ای هستم و برای تست دوپینگ می روم. دندانپزشک برای من دگزامتازون تجویز کرد. آیا آزمایش دوپینگ من می تواند مثبت باشد؟

آره. دگزامتازون می تواند قند خون را افزایش دهد و مصرف آن دوپینگ محسوب می شود.

آیا دگزامتازون در بارداری رایگان است؟

نه. استفاده از هر دارویی در دوران بارداری باید با مشورت پزشک باشد. دگزامتازون از داروهای گروه C در بارداری است و مصرف آن در شرایط عادی توصیه نمی شود. اما در شرایط خاصی تجویز آن با تشخیص پزشک معالج بلامانع است.

بیشتر بخوانید  فواید بی‌نظیر پودر گیاهی گلسنگ برای کلیه‌ها

آیا دگزامتازون می تواند من را چاق کند؟

بله، عوارض جانبی طولانی مدت کورتیکواستروئیدها شامل افزایش وزن و علائم مشابه سندرم کوشینگ است. اما چاقی کورتیکواستروئیدی مناسب نیست و در نواحی خاصی تجمع بافت وجود دارد و چاقی بدشکل تلقی می شود. پوکی استخوان نیز با این بیماری دیده می شود. اما در دوزهای کم، دندانپزشکی نباید نگران چنین عوارضی باشد.

آیا دندانپزشک من برای درمان درد شدید بعد از عصب کشی، دگزامتازون را به ریشه دندانم تزریق کرده است؟ کار کرد؟

بله، در برخی موارد در کتب مرجع مصرف موضعی کورتون در نزدیکی ریشه دندان پس از بیهوشی ذکر شده است. بنابراین، هیچ کار بدی انجام نشده است.

ایا در صورت دندان درد می توانم از داروخانه دکا تهیه کنم؟

دگزامتازون

خیر، دگزامتازون عوارض دارد و درمان کننده دندان درد نیست. اگرچه علائم درد را می توان برای مدت محدودی کاهش داد، اما در نهایت علت درد شما ثابت می ماند و تنها راه درمان آن مراجعه به دندانپزشک است. مصرف خودسرانه دکا سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند و عوارض زیادی دارد و از آنجایی که درمان قطعی دندان شما انجام نمی شود و به تاخیر می افتد، وضعیت شما و دندان هایتان را بدتر می کند. تزریق دگزامتازون بدون نسخه ممنوع است!

نکته آخر اینکه اگرچه کورتون ها برای شما “مفید” هستند و باعث سرخوشی می شوند، قند خون را بالا می برند و برای ورزشکاران دوپینگ محسوب می شوند و برای دوپینگ هم مثبت هستند!

در درمان های جراحی یا پریودنتال، اندیکاسیون کورتیکواستروئیدها ممکن است محدود به کنترل درد نباشد. با مهار همزمان استئوکلاست ها و استئوبلاست ها، کورتیکواستروئیدها ممکن است در حفظ سطح استخوان در ابتدا موثر باشند.) و پروفیلاکسی درد، مبنا و روش مصرف همان است.
به طور خلاصه، کورتون ها و به خصوص دگزامتازون ابزاری موثر در دستان ما هستند تا بهترین درمان را با کمترین عوارض به بیماران خود ارائه دهیم، به شرطی که ارزش این ابزار را بدانیم و به درستی از آن استفاده کنیم!

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید دگزامتازون و تاثیر آن بر دندان ها

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ————————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *