مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دلیل افزایش تعداد روباه ها در تهران چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، پس از انتشار تصاویری از روباه ها در پارک های تهران، کارشناس زیست شناسی جانوری با اشاره به افزایش جمعیت روباه ها در تهران با تامین غذای مردم و کمبود آن از شکار پرندگان در شهرستان گفت: مضرات افزایش جمعیت این گونه از مزایای حضور آنها بیشتر است.

مجید نواییان درباره مشاهده روباه در بوستان های تهران و محل زندگی مردم در داخل شهر گفت: این موضوع هیچ ربطی به تاریخ شهرنشینی و زندگی روباه ها در کلان شهرها ندارد، زیرا احتمال درگیری بین حیوانات اهلی وجود دارد. مانند مرغ، خروس، سگ و گربه با حیوانات وحشی مانند روباه. روزگاری روباه ها شب ها در مناطق شهری حضور داشتند و امروزه به دلیل مصرف مکمل های غذایی مردم مناطق شهری با آن سازگار شده اند. برخی نیز از دست انسان غذا می گیرند.

وی افزود: طبق بررسی های انجام شده تعداد روباه در شرق و شمال شرق تهران نسبت به سایر مناطق بیشتر است. به عنوان مثال اخیرا چندین روباه در پارک لاله، پارک یاس فاطمی و حتی در موزه حیات وحش و طبیعت دارآباد مشاهده شده است. روباه های موزه دارآباد گاهی حیوانات موزه را می خورند اما مسئولان موزه عمدا نه تنها آنها را شکار می کنند بلکه از آنها محافظت می کنند زیرا برای انسان جذاب هستند.

انواع روباه در کشور

نوائیان در خصوص گونه روباه در کشور تصریح کرد: در ایران چهار گونه روباه (Wallops wallops) در کوهستان، روباه شنی در مناطق کویری، روباه ترکمن در کویر ترکمن و جنگل گلستان و روباه رایج است. روباه سلطنتی در مناطق جنوبی کشور. روباه های شهر تهران از نژادهای رایجی هستند که در گذشته در دامنه ها و ارتفاعات کوه ها وجود داشته اند. از آنجایی که این روباه ها گوشتخوار هستند، بخشی از چرخه اکولوژیکی هستند، اما حیوانات بزرگ مانند گرگ و پلنگ را شکار نمی کنند، بلکه فقط از حیوانات کوچک مانند خرگوش، پرندگان کوچک، موش های کوچک و غیره تغذیه می کنند.

بیشتر بخوانید  ترافیک سنگین در مسیر حمیل - سرابلا

این کارشناس حیات وحش به افزایش تعداد روباه ها در مناطق شهری نسبت به گذشته اشاره کرد و گفت: مردم با مراجعه به پارک ها و خوردن غذاهایی مانند مرغ کبابی غذای کافی را برای روباه ها تامین می کنند. شهروندان از غذا دادن به روباه مانند سگ و گربه خودداری کنند و تا حد امکان غذای اضافی آنها را جمع آوری کنند و لاشه مرغ را برای روباه جداگانه خریداری نکنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم عموماً معتقدند روباه مفید است به همین دلیل با غذا دادن به آن جمعیت خود را افزایش می دهند.

نواییان در خصوص علت افزایش جمعیت روباه در محدوده شهری نسبت به کوهستان، تصریح کرد: دشمن طبیعی روباه در منطقه شهری وجود ندارد. پرندگان شکاری مانند جغد و عقاب از سطح کلان شهر دور شدند. به عبارت دیگر، چرخه اکولوژیکی طبیعت مختل شده و توانایی آنها برای شکار توسط حیوانات دیگر از بین می رود، اما در کوه عقاب ها و انواع عقاب ها دشمنان طبیعی روباه ها هستند و با شکار آنها جمعیت آنها را کنترل می کنند. .

این کارشناس حیات وحش تاکید کرد: نه تنها در تهران، بلکه در همه شهرها تعداد کمی روباه در طبیعت وجود داشت، اما خروج پرندگان شکاری به عنوان دشمن طبیعی روباه ها از کلانشهر و تغذیه فراوان مردم در این کلانشهر. باعث شد بسیاری از آنها بمیرند. در طبیعت سگ ها سالی یک بار زایمان می کنند اما با افزایش تغذیه در شهر و به دلیل مساعد بودن شرایط سالی دو تا سه بار توله به دنیا می آورند.

بیشتر بخوانید  برای واریز نشدن یارانه معیشتی چه باید کرد «۱۴۰۱» – ایران چطور

وی به زیستگاه های طبیعی روباه ها در تهران و اطراف آن اشاره کرد و گفت: شمیرانات تهران و پارک های ملی اطراف تهران مانند مناطق حفاظت شده ویرجین، تلو، خجیر، سرخهسار، شمشک، دیزین و …. روباه بود تعداد روباه ها، خرگوش ها و عقاب ها در این زیستگاه ها متعادل است زیرا روباه ها با شکار خرگوش و عقاب ها با شکار روباه به تعادل این چرخه و کنترل جمعیت آنها کمک می کنند، اما در شهرها فقط جوندگان کوچکی هستند که به روباه ها غذا می دهند.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: شاید یکی از کوچکترین مزایای افزایش تعداد روباه ها در سطح شهر، کنترل جمعیت جوندگان کوچک و موش های صحرایی در پارک ها باشد، اما قطعا افزایش جمعیت روباه در سطح شهر یک نکته منفی است. زیرا روباه بخشی از دنیای وحشی است. تا به امروز هیچ روباه آلوده به ویروس هاری در طبیعت مشاهده نشده است، اما با حضور روباه در زیستگاه های مشترک پارک های شهری با دام و حیوانات وحشی مانند سگ و گربه، احتمال انتقال این ویروس وجود دارد. به روباه ها . اگر روباهی به این ویروس مبتلا شود ناقل می شود و خطرات زیادی برای انسان دارد.

نواییان افزایش چشمگیر تعداد روباه ها در تهران طی 30 سال آینده را امری طبیعی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر نوسان رشد جمعیت روباه به یکباره اتفاق افتاده است. مثلاً در 100 سال گذشته جاکریم و کمری در تهران وجود نداشتند، اما در 30 سال اخیر با مهاجرت از مشهد به تهران انگلی شدند و ماشین ها و شیشه های خانه ها را کثیف کردند و پشت بسته ها یا لانه ساختند. کولرهای گازی آسیب رساندن به منازل تبدیل شدن با این روند روباه این قابلیت را دارد که تا 30 سال آینده در تهران حضور پررنگی داشته باشد. با عادت به تغذیه مداوم از کودکی، جدای از از دست دادن درنده خویی، جمعیت آنها نیز افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  قطع بیش از 90 درخت سبز در تهران!

این کارشناس زیست شناسی جانوری راهکارها و پیشنهادهایی برای کنترل جمعیت روباه در تهران ارائه کرد و گفت: ابتدا باید قسمت فرهنگی این موضوع در سطح مردم حل شود و از غذا دادن به حیوانات شهری خودداری کنند. با غذا دادن به مردم، علاوه بر اینکه زیبایی پارک و طبیعت را از بین می برند، جمعیت حیوانات را افزایش می دهند، بنابراین وقتی مردم در طبیعت هستند، بدون تغییر آن منطقه را ترک می کنند. اقدامات زیر باید توسط سازمان ها و شهرداری ها انجام شود. سازمان ها باید برای کنترل جمعیت جوندگان تدابیری اتخاذ کنند یعنی جمعیت موش ها در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ کنترل شود زیرا موش ها غذای آماده روباه هستند. در آینده یگان حفاظت محیط زیست یا سازمان پارک های شهرداری باید روباه را زنده گرفته و با هماهنگی سازمان محیط زیست در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی کنند.

وی تاکید کرد: کشتن روباه توصیه نمی شود و باید پس از صید زنده در محیط طبیعی رهاسازی شود.

نوائیان در پایان به لزوم نصب تابلوهایی برای اطلاع رسانی به مردم از حضور روباه در مناطق شهری اشاره کرد و گفت: در پارک هایی که روباه مشاهده شده است، شهرداری نسبت به نصب تابلوهایی جهت اطلاع مردم از حضور و تردد روباه اقدام کند. که از غذا دادن به حیوانات خودداری کنند. قرار دادن این تابلوها نقش بسیار مهمی در فرهنگ مردم دارد و جمعیت حیوانات وحشی و اهلی را کنترل می کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *