مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دلایل زرد شدن فرش پس از شستشو و از بین بردن این نوع لکه ها از روی فرش

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش دلگرم: گاهی اوقات به دلیل استفاده از مواد شوینده نامناسب و یا نشستن مناسب و کم آب نشدن فرش، ممکن است فرش پس از شستشو زرد شود. این مشکل با راه حل های خانگی قابل حل است.

راه های خلاص شدن از شر فرش های زرد بعد از شستشو

احتمالا شما هم تجربه قالیشویی در منزل را دارید. آیا تا به حال برایتان پیش آمده که فرش بعد از شستن زرد شود؟ این یک اتفاق رایج و البته نگران کننده است. پس با قیمت های نجومی فرش، حق دارید نگران این موضوع باشید. اما خبر خوب این است که این زردی برگشت پذیر است. پس بیایید ابتدا علت را بررسی کنیم و سپس راهی برای از بین بردن لکه ها پیدا کنیم.

علت زرد شدن فرش پس از شستشو

مهم ترین دلیل زرد شدن فرش بعد از شستن این است که احتمالا فرش را بعد از شستن خوب خشک نکرده اید و آبی که به احتمال زیاد آلوده بوده نخورده اید. این تنها یکی از معایب شستشوی فرش در خانه است. در خانه تجهیزات کافی برای شستشوی صحیح فرش ندارید. بنابراین برای انجام یک کار خوب باید انرژی بیشتری صرف کنید.
در کارواش ها ماشین هایی مانند ماشین لباسشویی و خشک کن فرش وجود دارد. فرش ها را بعد از اینکه خوب شستند داخل قابلمه های خیلی بزرگی می ریزند که سریع می چرخند تا تمام آب فرش جدا شود. اما در خانه باید پارو بزنید یا به فرش بروید و سعی کنید فرش را تا حد امکان خیس کنید و سپس فرش را در فضای باز آویزان کنید تا کاملا خشک شود. در هنگام پارو زدن، آب و خاک کمی در داخل باقی می ماند. فرش، داخل فرش خشک می شود و لکه های زرد یا گاهی قهوه ای روی فرش باقی می ماند.

بیشتر بخوانید  آموزش تصویری درست کردن کفش چرمی بچگانه


لکه های روی فرش را پاک کنید

آبگیری فرش پس از شستشو

اما دلایل دیگری برای زرد شدن فرش پس از شستن وجود دارد. از جمله اینکه استفاده از مواد شوینده با خاصیت اسیدی بیشتر از ظرفیت فرش می تواند به الیاف و نخ های فرش آسیب برساند و رنگ فرش را از بین ببرد. این قابل برگشت نیست یا اگر هم هست باید توسط متخصص انجام شود. هرگز از پودرهایی که دارای آنزیم های خاص و قوی هستند برای شستشوی فرش استفاده نکنید. اسیدیته قالیشویی ها باید کم باشد.آلودگی و گرد و غبار موجود در فرش قبل از خیس شدن فرش می تواند بر زردی فرش پس از شستشو تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از این امر توصیه می کنیم قبل از شستشو فرش را به خوبی جارو کنید.

علت زرد شدن ریشه فرش پس از شستشو

گاهی ممکن است خیس کردن فرش خوب باشد اما در نهایت بعد از خشک شدن فرش متوجه زرد شدن ریشه های فرش خواهید شد. به نظر شما علت چه چیزی می تواند باشد؟ بله حق با شماست! فرش را به خوبی با آب شستید، اما فراموش کرده اید که این کار را با ریشه انجام دهید. تمام آب های آلوده ای که از داخل فرش می آمد به سمت ریشه می رفت و همراه با آلودگی همه چیز را جذب می کردند.

زردی فرش را بعد از شستشو پاک کنید

خب حالا کار تمام شد! فرش را خودتان شستید، آب زیادی هدر رفت، اما فرشته تان زرد شد. خبر خوب این است که می توانید رنگ اصلی فرش را بازیابی کنید (البته به شرطی که قول داده باشید دفعه بعد آن را به کاردان بسپارید!). در اینجا چند راه برای خلاص شدن از شر فرش های زرد وجود دارد

بیشتر بخوانید  توصیه های ایمنی در خانه تکانی سال 1399

باید بخوانید:


1- فرش را دوباره بشویید

این بدترین و سخت ترین راه حل است. فرش را دوباره اصولی و صحیح بشویید و این بار دقت کنید که آب فرش به خوبی جذب شود، قبل از شستن گرد و غبار فرش را بردارید و از مواد شوینده مناسب استفاده کنید.


2- محلول آب، نمک، سرکه

این روش بسیار آسان و بسیار موثر است. در حدود یک و نیم لیتر آب، 2 قاشق چایخوری نمک و 2 قاشق چایخوری سرکه سفید را مخلوط کنید. یک پارچه مشبک را در محلول فرو کنید. آب را خوب بنوشید و فقط از یک پارچه مرطوب استفاده کنید. حالا از این پارچه برای رنگ آمیزی قسمت های زرد رنگ استفاده کنید تا لکه های زرد را از بین ببرید.


لکه های زرد روی فرش را پس از شستن از بین ببرید


3- محلول آبی، جوش شیرین، سرکه

اگر روش قبلی جواب نداد به جای نمک جوش شیرین بریزید و به همین ترتیب روی فرش پهن کنید تا لکه ها از بین برود.


4- قالیشویی را ببینید

اگر با وجود تمام مراحل بالا، زردی فرش از بین نرفت، با یک قالیشویی یا متخصص فرش مشورت کنید تا از تخصص و تجهیزات خود برای رفع مشکل استفاده کنند.

از زرد شدن فرش پس از شستشو جلوگیری کنید

اول از همه، مطمئن شوید که فرشته شما نقاشی نمی کند. برای این کار یک پارچه خیس روی فرش بکشید و ببینید که آیا پارچه رنگ شده یا نه. اگر دیدید پارچه رنگ شده است به هیچ وجه خودتان فرش را نشویید فرش را روی زمین شیبدار بشویید و خوب آبکش کنید. فرش را از قبل خیس نکنید. هنگام شستن فرش از مواد شوینده بازی استفاده نکنید. مواد شوینده فرش باید اسیدی خنثی باشند. مثلا پودر دست، شامپو فرش، صابون و …. با کاردک یا حوله فرش را به خوبی آبکش کنید. پس از آویزان کردن فرش، آن را دو بار آب ندهید.

بیشتر بخوانید  تاج عروس مدل ملکه ای برای عروس خانم های خوش پوش


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *