مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص پشم (چای کوه)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


خواص پشم یا چای کوهی

پشم (پشم)گیاهی است که در لرستان دلفان کرمانشاه می روید “پشم” یا “پشم” یا “پشم” و به زبان ترکی “کلیسا” و به زبان فارسی “چای کوه” می گویند: پشم.Stachis lavandulifoliaو در فارسی به آن چای کوه می گویند گلهای گیاه دارویی پشمی است سنبله های پنبه ای مانند و بنفش است.

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید خواص پشم آن ها ملاقات می کنند.

خواص پشم یا چای کوهی

پشم (کلکنه یا چای کوهی)

خواص دارویی این گیاه، ادرار آور این است و این یک ملک خشکشویی است دستگاه ادراری (کلیه و مثانه) این گیاه بر روی سیستم عصبی اثر آرام بخش دارد چای کوهی یک نوشیدنی آرام بخش برای رفع خستگی و ضد افسردگی است. گل این گیاه که از دسته گل‌های کوچک صورتی متمایل به قرمز است، در میان کاسبرگ‌های نقره‌ای روشن و سبز خزدار یافت می‌شود. از این رو در زبان آذربایجانی به آن توکلیجه یا پسمالو می گویند.چای کوهی مقوی است. (تقویت کننده) قوی برای اعصاب است.

این گیاه مفرح، نشاط آور و شادی آور است و به ویژه خاصیت ضد درد دارد درد مفاصل، روماتیسم، سردرد، سرگیجه و درد عصبی مصرف این سبزی رفع خستگی روحی و روانی است و به دلیل داشتن انرژی و نشاط می تواند برای رفع خستگی و کسالت در افراد افسرده استفاده شود.علاوه بر این چای کوهی اشتها آور و مدر ملایم است.عملکردهای گوارشی و تقویت کبد مخصوصاً برای هضم غذا استفاده می شود این گیاه در شفا استفاده می شود بیماری های گوارشی با منشاء روانی و اسهال با تحریک عصبی، نقش موثر و آرامش بخش بخشی دارد شایان ذکر است که این گیاه یکی از داروهایی است که باعث سقط جنین در زنان باردار می شود.

بیشتر بخوانید  علائم و درمان بیماری نوروبلاستوما در کودکان

ویژگی های زیر را می توان به اختصار فهرست کرد:

1) ضد کرم معده و روده است.

2) ادرارآور نیز تنظیم کننده است.

3) گرفتگی صدا را باز می کند و خلط آور است.

4) برای درمان کزاز استفاده می شود.

5) اگر برگ های آن را پودر کرده و زخم های عمیق و بدبو بپاشید، این نوع زخم ها خوب می شود.

6) اسهال و اسهال خونی را درمان می کند.

۷) بهترین دارو برای درد چغندر است.

8) اگر مشکوک به خونریزی مغزی هستید یا احتمال خونریزی مغزی وجود دارد حتما از این دارو استفاده کنید.

9) ناتوانی جنسی را درمان می کند.

10) مننژیت را درمان کنید.

11) برای درمان فلج استفاده می شود.

12) سیاه سرفه را از بین می برد.

13)درمان کمر و گردن درد و خشکی گردن.

14) در کم خونی مفید است.

15) چای کوهی اشتها را تحریک می کند تا به کودکان و افراد مسن بی اشتها داده شود.

16) ضد افسردگی است.

17) بی خوابی را درمان می کند.

18) در درمان سرماخوردگی معجزه می کند.

19) برای درمان تب و عوارض گزش حشرات سمی استفاده می شود.

روش مصرف: یک قاشق مرباخوری پر از چای کوهی را با یک لیوان آب جوش بریزید و با قاشق خوب مخلوط کنید. سپس روی آن را با بشقاب بپوشانید و بگذارید 20 دقیقه بپزد. سپس صاف کرده و با کمی عسل میل کنید.
در سفر و گذر از لرستان حتما از این چای استفاده کنید. چای کوهی لرستان نوشیدنی رنگارنگ، خوشمزه و سخاوتمندانه ای است که در پایان یک روز سخت و طاقت فرسا درست می شود. استراحت کنید و خستگی را از بین ببرید، بدون شک انرژی از دست رفته را باز می گرداند زاج گیاهی دارویی گرم و خشک است. پشم دردهای سرد و ادرار آور و قاعدگی را در زنان باز می کند و در ادرار و سنگ کیسه صفرا اختلال ایجاد می کند اما زمانی که گوسفند شیرده بیش از مقدار طبیعی پشم (چای پشمی) بخورد شیرش خونی می شود.

بیشتر بخوانید  آیا مواد کاشت ناخن باعث سرطان می شود

خواص پشم یا چای کوهی

گرمازاها نیز باید مقدار کمی پشم (کلکنه) بخورند و با سایر داروها مصرف کنند زیرا مصرف زیاد چای کوهی (کلکنه) ادرار را خونی می کند. خوردن این گیاه مخلوط های غلیظی از مخاط را از بدن خارج می کند که در ریه ها، روده ها یا رحم غلیظ است پودر و نوشیدن با کمی آب گرم باعث گرفتگی عضلات می شود مردانی که اگر پنج گرم بخورند میل جنسی کاهش یافته یا در ناحیه تناسلی ضعف دارند. روزی پشم (چای کوهی) با ده گرم دانه خربزه و چهل گرم کره گوسفندی و هفتاد گرم عسل در نوشیدنی و خوردن آنها قدرت و میل جنسی آنها زیاد می شود. تا حد زیادی نوشیدن آب جوشیده از گل پشم (کلکنه) غش و خفگی را برطرف می کند.

نکته بسیار مهم: پشم (کلکنه) چون جنین را می کشد، خوردن آن برای زنان باردار ممنوع است و حتی اگر جوشانده این گیاه را در زیر رحم بجوشانند، باعث سقط جنین می شود.

اگر کلکین (پشم) را به صورت جوشانده مصرف کنند، یعنی صاف کرده و بجوشانند و آب تصفیه شده بنوشند، مقدار غذا ده گرم است، پشم (گل پشم) برای اکثر بیماریهای رطوبت و مخصوصاً برای بیماریهای روماتیسمی و درد مفاصل مفید است.

تحمل

گیاهی است شبیه پنبه غوره نام دیگر آن دری کلکینا است. سرماخوردگی را از بین ببرید به بیمار غذا می دهند.

سایر خواص پشم:

جوشانده سرشاخه های پشمی برای تقویت و تنظیم رحم و ضدعفونی کانال تسکین ادرار و سردرد به ویژه میگرن جوشانده پشم تجویز شده ادرار آور و قطره ای است انواع سنگ کلیه این معجزه برای کسانی که با هیستری، صرع، کم خونی در دختران، سیاتیک، دردهای عصبی، ترشح کرم، یائسگی در دختران جوان و کلیه اختلالات قاعدگی و ترشحات زنانه تجویز کردند.

بیشتر بخوانید  ۳ صبحانه لاغر کننده بر پایه شیر

خواص پشم یا چای کوهی

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید خواص پشم یا چای کوهی

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *