مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص دارویی و درمانی شنبلیله (وارنگ بو)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


خواص دارویی و گیاهی شنبلیله

توت سیاه (نام علمی: Melissa officinalis)

وسیله ای برای رفع استرس و پوست در برابر اگزما است. از فرنجمشک به تسکین و درد و ناراحتی ناشی از هضم غذا از جمله گاز و نفخ را تسکین می دهد سود هم دارد.

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید گیاه شنبلیله آن ها ملاقات می کنند.

تست کومبز

گیاه شنبلیله

توت یک گیاه بومی است اروپا است، اما امروزه در تمام نقاط جهان رشد می کند. این گیاه نه تنها در باغات بلکه در مراکز تولید دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی و صیقل دادن مبلمان نیز می روید. طول این گیاه به دو متر و در برخی موارد حتی بیشتر از این مقدار می رسد. بوته هایی با گل های زرد کم رنگ در فصل بهار و تابستان در محل تلاقی برگ ها با ساقه ها رشد می کنند، برگ های این گیاه دارای چین و چروک های عمیقی است که بسته به خاک، آب و شرایط آب و هوایی رنگ آنها از سبز روشن تا سبز مایل به زرد متغیر است. اگر نوک انگشتان خود را روی برگ های این گیاه بمالید، طعم ترش و شیرین لیمو را احساس خواهید کرد. برگ های آن شبیه برگ های نعناع است و در واقع از همان تیره گیاهی است.

————————————————- ——————————

مواد تشکیل دهنده شنبلیله

محصولات شنبلیله از برگ های این گیاه تهیه می شود. روغن‌های ضروری برگ‌های زردچوبه حاوی عنصر شیمیایی به نام ترپن است که حداقل باعث ایجاد برخی خواص تسکین‌دهنده و ضد ویروسی در گیاه می‌شود. توت سیاه همچنین حاوی ترکیباتی به نام “تانناین ماده باعث بسیاری از aاثرات ضد ویروسی این گیاه همچنین حاوی اوژنول است که گرفتگی عضلات را تسکین می دهد، بافت ها را می کشد و باکتری ها را از بین می برد. همچنین برای درمان سردردهای مختلف، تاخیر در قاعدگی و سندرم خستگی مزمن استفاده می شود. همچنین به نظر می رسد این گیاه در درمان یک اختلال تیروئید به نام بیماری گریوز (Grave, s) همچنین کمک کننده باشد.

بیشتر بخوانید  درباره میوه و خواص فوق العاده آن چه می دانید؟

اگرچه آزمایشات بالینی در این زمینه نداریم، اما آزمایش های انجام شده موارد استفاده بسیاری از این گیاه را تایید می کند، به عنوان مثال، مشاهده شده است که اسانس زردچوبه به طور موثری حیوانات آزمایشگاهی را آرام می کند و ماهیچه های دستگاه گوارش را عادی می کند. چنین حیواناتی تحقیقات همچنین نشان داده است که عصاره شنبلیله بر هورمون های تیروئید تأثیر می گذارد به گونه ای که برای افراد مبتلا به بیماری گریوز مفید است. همچنین مطالعات نشان داده است که این گیاه در درمان التهاب ناشی از سرماخوردگی یا ضایعات ناشی از ویروس های تبخال مفید است.

وسیله ای برای رفع استرس و پوست در برابر اگزما است. پیازچه همچنین برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از هضم غذا از جمله گاز و نفخ استفاده می شود.فرنجمشک با نام علمی scutellaria lateriflora گیاهی چند ساله از تیره نعناع و یکی از گیاهان دارویی. توم فرنگمشک، فرنجمشک، افرنجمشک، میخک ریحانی، پلنگ و برنج آنها هم گفتند.

این گیاه در پزشکی به عنوان استفاده می شود بادشکن، ضد تشنج، مقوی معده، معرق و تقویت کننده صفرا تجویز می شود. علاوه بر این، شنبلیله برای رفع سرگیجه، رفع استفراغ زنان باردار و بی خوابی و مصرف نامناسب آن گیاهی است که منشا اروپایی دارد و امروزه در اقصی نقاط جهان می روید. گیاهی است چند ساله، چند ساله به ارتفاع 30-30 سانتی متر ساقه دار منحنی، چند ضلعی، مودار و منشعب. این گیاه دارای شاخه های ضخیم و متعدد است.

برگ های این گیاه متقابل بیضوی و قلبی شکل و دندانه دار است. ریشه این گیاه کوچک و استوانه ای شکل، سفت و منشعب است، گل های آن سفید یا صورتی است که در کناره های برگ ها به 6 تا 12 دسته دسته می شوند. گلها ساقه کوتاهی دارند که در چرخه های محوری کم و بیش یک طرفه و سفید مایل به صورتی قرار گرفته اند.
زردچوبه در تسکین درد و نفخ شکم، بی خوابی، دردهای قاعدگی و سردردهای مختلف تاثیر زیادی دارد. برای اعصاب مفید است و هر نوع استرس و اضطراب عصبی را از بین می برد و باعث آرامش می شود

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد کپسول، آمپول، ژل پیروکسیکام

میوه آن فندقی و قهوه ای رنگ است. توت سیاه در هنگام گلدهی بوی لیمو می دهد و دانه های آن قهوه ای است، بنابراین اگر انگشت خود را روی برگ های گیاه بمالید طعم ترش و شیرین لیمو را احساس خواهید کرد. در ایران در جنگل می روید گلستان، گنبد، دره هراز نزدیک آمل، تنکابن، باختران و لرستان و البته در اطراف تهران هم پیدا می شود.

شنبلیله تاثیر زیادی روی تسکین دهنده درد و نفخ شکم، بی خوابی، دردهای قاعدگی و سردردهای مختلف وجود دارد برای اعصاب مفید است و هر نوع استرس و اضطراب عصبی را از بین می برد و باعث آرامش می شود. این یکی از بهترین داروهای گیاهی برای التهاب ناشی از نیش حشرات و تبخال است. خوردن روزانه چای زردچوبه بهترین دارو است رفع خستگی و گرفتگی عضلات است.

خواص دارویی و درمانی شنبلیله (وارنگ بو)

————————————————- ——————————

خواص دارویی این گیاه

* مصرف این گیاه درد مفاصل را تسکین می دهد.

گرفتگی عضلات را برطرف می کند.

* تنش های عصبی و اضطراب را از بین می برد.

سردردهای عصبی را کاهش می دهد.

سندرم پای بیقرار را کاهش می دهد.

به طور موثر آرتریت و آلرژی هایی مانند تب یونجه را درمان می کند.

در طب سنتی چینی از این گیاه برای درمان تومورها، سرطان کبد، مثانه و پروستات استفاده می شود.

استنشاق گلو درد و سرفه را تسکین می دهد.

* خاصیت خواب آور دارد.

* نوشیدن دم کرده این گیاه در کنترل فشار خون موثر است.

خواص دارویی و درمانی شنبلیله (وارنگ بو)

————————————————- ——————————

خواص چای شاه توت

* فشار خون را کاهش می دهد.

* دما را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید  ما چطور در مورد وزنمان خود را گول میزنیم؟

* خاصیت ضد باکتریایی موثری دارد.

* خستگی مفرط را برطرف می کند.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید خواص دارویی و گیاهی شنبلیله

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

————————————————- ——————————

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *