مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

حقوق و دستمزد در ازای مسئولیت

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


حقوق و حقوق صدها کارگر و کارمند در بخش خصوصی و دولت را می شناسم و ده ها خبرنگاری که از نزدیک با آنها کار کرده ام کمتر از 5 میلیون تومان در ماه هستند. یعنی حقوق یک ماه آنها با حقوق دو روز یک کارگر معمولی در کشورهای اروپایی مقایسه می شود که مدام توسط کارمندان دولت نقل می شود. قیمت سلام گوشت و مرغ و بنزین و در حد مساوی هم همینطور است اما متاسفانه مسئولان فقط مدام قیمت اجناس و بنزین را به مردم نشان می دهند و از حقوق بی ارزش ریالی حرف نمی زنند.

من نمی دانم

حال فرض کنید با حقوق یکسان بخشی از نیازهای چندگانه هر انسان (غذا، پوشاک، مسکن و مراقبت اجتماعی).

مسکن را به عنوان پناهگاه زندگی و ازدواج و تولد فرزندان که مورد تایید مسئولین هم هست انتخاب کنیم و ببینیم با این حقوق چه می توان کرد.

اگر حقوق 5 میلیون تن و بیمه و مالیات نباید کسر شود و خبرنگار نباید از این پول استفاده کند و همه آن را پس انداز کند، سالانه 60 میلیون تومان پس انداز می شود و اگر افزایش حقوق و تورم را مثل قبل تصور کنیم و اینطور نباشد، 30 تای دیگر. سال یعنی سال 1430 مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان وصول می شود و اگر قیمت ملک تا 30 سال دیگر یکسان باشد این شخص می تواند یک آپارتمان سی و چهل متری خریداری کند. مناطق فقیر کشور

همه آنچه گفتیم در شرایطی است که تقریبا غیرممکن است.

این داستان در مورد دستمزد سیل است تورم و گرانی و کاهش ارزش پول ملی به یک کمدی کامل تبدیل شد.

بیشتر بخوانید  مسائل اخیر در مسیر توافق وین، موضوع داخلی P5 + 1 است

من یکی دو یادداشت در این زمینه در طول این سال ها دارم حقوق و حقوق نوشتم که متأسفانه پشیمانم مجلس این اتفاق نیفتاد، زیرا بدیهی است که مردان و زنان فرصت یادگیری ندارند.

بدون شک هر فرد سالمی معتقد است که هرکس کاری انجام می دهد باید دستمزد بگیرد و قطعا معتقد است که همه شغل ها یکسان نیست و همه نمی توانند حقوق یکسانی بگیرند، اما باید حقوق مناسب بگیرند.

حقوق باید متناسب با نوع کار باشد. دانش آموز را نمی توان با معلمش مقایسه کرد. مشاغل یکی نیستند، حقوق افراد می تواند تحت تاثیر نوع کار و نیروی کار، ریسک و خطر، سختی و آسانی، تخصص، علم و دانش، حساسیت شغلی و غیره باشد.

شما نمی توانید حقوق خلبان را با راننده پرداخت کنید تاکسی او با این ادعا که هر دو وسیله نقلیه رانندگی می کنند، مسافر دارند و با هم مبارزه می کنند، معلم دبستان را با یک استاد دانشگاه یکسان یا معادل دانسته و مردم جامعه را درگیر می کند. این همان پوپولیسم است.

بدون شک مشاغل پرخطر مستلزم حقوق بالاتری است و تخصص در کار و مدیریت یکی از مهمترین ویژگی های پرداخت حقوق است. حساسیت مشاغلی مانند استدلال برای چه کسانی پنهان است؟

مقایسه مدیریت یک شرکت داخلی با مدیریت یک شرکت جهانی عوام فریبانه است. مدیر عامل را مقایسه کنید خودروساز نمای داخلی و خارجی نوعی طنز است. البته این طنز به این معنا نیست که باید مدیریت یک خودروساز داخلی را دست کم گرفت زیرا مبنای مقایسه درون و بیرون اشتباه است.

بیشتر بخوانید  مذاکرات پوتین و پاشینیان در مسکو- اخبار اروپا - اخبار بین الملل تسنیم

حقوق مدیریت باید بر اساس «مسئولیت» تعریف شود. مگر می شود میلیاردها تومان به یک مدیر داد و از او امضای چند هزار میلیونی خواست و حقوق و پاداش مناسب به او نداد؟

انگار هیچکس از دستمزد و درآمد نجومی یک فوتبالیست یا یک بازیگر سینما و یک برنامه تلویزیونی حرفی نمی زند. مربی خارجی تیم از ما درخواست ویلا با استخر، سونا، جکوزی و دستمزد چند میلیون دلاری می کند و ما سخاوتمندانه می پردازیم. اما برای حقوق کارگرانی که در من او کار می کند و گاهی شلاق می زند یا قاضی که زندگی هزاران نفر را پشت میز قضاوت می کند یا آتش نشانی که جان خود را برای خاموش کردن آتش به خطر می اندازد یا مدیری که با تصمیم و امضای خود می تواند ثروت کشور را ارزان تر تحویل دهد. یا گران تر بفروشیم، سر و صدا به پا می کنیم.

همه ما موظف به مبارزه با پوپولیسم و ​​اصلاح نظر جامعه هستیم. به جز رئیس جمهور و رئیس مجلس و مسئولان دیگر در قبال مسئولیت خود آزادی عمل ندارند؟ حقوق کافی دریافت نمی کنید؟

استدلال سطحی درباره مدیریت عواقب وحشتناکی برای جامعه به همراه خواهد داشت، قدرت ریسک و شجاعت و نوآوری و پذیرش مدیریت ارشد را می طلبد و همه دچار روزمرگی می شوند و جامعه از مدیران ارزشمند محروم می شود.

نهادهای نظارتی و رسانه ها موظفند با حمایت از مدیران و کارکنان شجاع و سالم، تعریف روشنی از ثروت، درآمد، حقوق، رانت و هر آنچه در میدان است داشته باشند. اقتصاد به جامعه ای در حال چرخش مانند همه کشورهای مترقی نگاه کنید و از خود بپرسید، مثلاً چگونه یکی از اعضای بخش خصوصی، یک اتاق دزد، بدون ارث پدری، با سابقه یک کارمند دولتی، ناگهان به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل می شود. کشور؟

بیشتر بخوانید  تلفات روسیه از آغاز جنگ گزارش شده است

یا اینکه پاداش همه هیات مدیره شرکت ها، بانک ها، بیمه ها، کارخانجات و… در طول سالیان چگونه پرداخت می شود؟

البته همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند از حقوق و کرامت انسانی بسیاری از مدیریت های ارزشمند غافل نشویم و همه را یک چوب نزنیم.

دولت توجه به شعور و نخبگان جامعه و جلوگیری از فرار مغزها و فکر بازگشت حقوق هزاران کارگر و کارمند و مستمری بگیر وظیفه است. به یاد داشته باشید که دنیا به بسیاری از مدیران و کارمندان سخت کوش خود که می دانند و باسواد هستند، چک سفید می دهد. خداوند در سوره زمر می پرسد: آیا کسانی که می دانند و کسانی که نمی دانند … آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند یکی هستند؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *