جاده چالوس و ناگفته های چند قرنی / انگیزه شاه پهلوی از ساخت جاده چالوس چه بود؟


سلام جدید خدمات توریستی: شمال و جاده چالوس به خاطرات بیشتر ایرانیان چسبیده است. به خصوص استان هایی که فاصله مناسبی با شهرهای شمالی ایران دارند. راه های زیادی برای رسیدن به شمال ایران وجود دارد، اما جاده چالوس دروازه بهشتی برای ورود به شمال ایران است. جاده چالوس با پیچ های جذاب و طبیعت دلفریبش در هر چهار فصل دل مسافران را می برد.

اگرچه جاده چالوس امروزی در زمان رضاشاه پهلوی ساخته شده است، اما خود چالوس و راه های آن از زمان ناصرالدین شاه قاجار مورد توجه بوده و شاه خانروست قاجار علاقه زیادی به چالوس و راه های آن داشته است. این علاقه باعث شد که شاه صاحبکران به گشتیگیرخان، مهندس اتریشی دستور دهد تا راه ها و راه های قدیمی دره خراز و چالوس را تعمیر و تبدیل به کالسکه کند.

احداث جاده چالوس؛ رضاشاه در حال ساخت جاده مخصوص است

با وجود همه علاقه ناصرالدین شاه، ایجاد جاده چالوس که تهران را به شمال متصل می کرد، زمان بر بود. زمان گذشت و رضاخان میرپنج به عنوان رضا پهلوی بر تخت سلطنت نشست.

در زمان او راه ارتباطی تهران با شمال ایران ساخته شد. همانطور که از اسناد مشخص است، طراحی، مطالعات و ساخت جاده کرج – چالوس در سال 1309 توسط مهندسی به نام چرنتلسکی طراحی و نقشه برداری شده است. پس از آن در اردیبهشت 1310 عملیات اجرایی جاده چالوس آغاز شد و در آذر 1312 به پایان رسید. جاده چالوشکی در آن زمان یک راه خاص تماس گرفتند

در خبری که روزنامه در روز افتتاح جاده ویژه منتشر کرده، آمده است:

بیشتر بخوانید  آبشار دره توت مقصد خوبی برای گردشگری است

جاده ای که امروز توسط کارین الشرف افتتاح شد و نقشه آن از مبارکه می گذرد، از نظر موفقیت و شرایط محلی و طبیعی در رتبه اول قرار دارد، به همین دلیل مورد توجه ذات مقدس ملکوتی قرار گرفته است. “

پنج سال بعد تونل کندوان ساخته شد و جاده چالوس کوتاه تر و مطلوب تر شد. نام تونل کندوان از قله کندوان یا گردنه کندوان در جاده چالوس گرفته شده است که تونلی در پایین این گردنه حفر شده است. احداث این تونل باعث کاهش 13 کیلومتری جاده کراجا به چالوس و رفع مشکل تردد در فصل زمستان شد. تونل کندوان 1887 متر طول، 7 متر عرض و 6 متر ارتفاع داشت.

شاید فکر کنید برای ساخت جاده چالوشکی و تونل کندوان امکانات عجیبی در نظر گرفته شده بود اما مشخصا اینطور نبوده و طبق گفته های شفاهی اهالی منطقه بیشتر این جاده کار کارگران است. . که برای کار خود چندین بار دستمزد دریافت می کنند.

نکته جالب در مورد پل معروف جاده چالوس این است که قسمت فلزی پل با دهانه 70 متری توسط شرکت معروف چک اشکودا ساخته شده است. امروزه اشکودا یکی از مهم ترین و قدیمی ترین خودروسازان اروپا به حساب می آید. چهار دهنه بتنی کنار پل نیز توسط راهداری مازندران ساخته شده است.

رضا برای تملک اراضی شمال جاده چالوس را قطع کرد؟

برخی بر این باورند که رضا شاه جاده چالوس را برای دسترسی بهتر به املاک خود در شمال ایران در اینجا ساخته است، اما به نظر می رسد این درست نباشد و ماجرا برعکس شده است.

جاده چالوس و ناگفته های چند قرنی

جاده چالوس یکی از معروف ترین مسیرهای ایران است

در سال 1309 اداره انتقال اموال تأسیس شد و بر همین اساس مالکان مبارز چالوس، نوشهر، کلاردشت، کیور و تنکابن دستگیر و روانه زندان شدند و در سال 1310 اموال آنها توسط رضا شاه غصب و به تبعید فرستاده شدند. در واقع چالوس رضاشاه قبل از احداث جاده گویا توجه خود را به شمال و به ویژه متصرفات آن معطوف داشته است.

البته نمی توان اصالت نوشته رضاشاه را بی تأثیر از علاقه وی به توسعه جاده تهران – شمال دانست. او می خواست ثابت کند که از شاهان قاجار قدرتمندتر است و ساخت جاده ای مانند چالوس می تواند نمونه خوبی باشد. جدا از این کشورهای غربی، به عنوان متحدان پهلوی در آن زمان، بر دسترسی مناسب به شمال ایران اصرار داشتند تا بتوانند جاه طلبی های نظامی خود را عملی کنند.

جاده دسترسی به جاده چالوس

برای دسترسی به جاده کرج – چالوس از ایران باید به شهر کرج یا چالوس مازندران برسید. با فرض اینکه مبدا سفرتان تهران باشد، می توانید از بزرگراه شهید لشکری ​​(جاده مخصوص) به سمت شهر کرج و ابتدای جاده چالوس حرکت کنید و سپس با خیال راحت در جاده چالوس حرکت کنید. از دیگر راه های دسترسی به جاده چالوس از سمت تهران می توان به بزرگراه تهران – کرج، انتهای بزرگراه همت (خرازی) و بزرگراه تهران – شمال اشاره کرد.

چند توقف کوتاه در مسیر چالوس؛ روستاها را باید دید

در مسیر چالوس با روستاهای زیبا و جذابی روبرو می شوید. اولین روزتا روستای کوچک واریان است که تنها روستای آبی کشور است. بر اساس سرشماری سال 1394 تعداد 39 نفر در روستای واریان زندگی می کنند. ساکنان این روستا به زبان تاتا صحبت می کنند و به کشاورزی، دامداری، زنبورداری، کتانی بافی و بافندگی اشتغال دارند. به دلیل سختی دسترسی به روستا، تعداد جماعت ها روز به روز کاهش می یافت. برای ورود به این روستا یا باید با یکی از اهالی روستا آشنا باشید یا ملکی داشته باشید و یا از قبل برای ورود به آن توافق کرده باشید.

واریان در جاده چالوس

واریان یکی از متنوع ترین روستاهای جاده چالوس و در کل ایران است

روستای نوجان در 15 کیلومتری جاده چالوس قرار دارد. این روستا به خاطر آبشارش معروف است. بعد از آن نوبت به یکی از معروف ترین روستاهای جاده چالوشکا یعنی گچسار می رسد. این روستا در منطقه اسار واقع شده و یکی از قدیمی ترین روستاهای مسیر چالوس است که قدمت آن به دوره صفویه می رسد. همانطور که مشخص است گچسار دارای منابع غنی گچ است. رضا شاه پهلوی در این روستا سکونت داشت.

گچ در جاده چالوس

گچسر یکی از معروف ترین روستاهای نزدیک جاده چالوس است.

اگر کمی ماجراجو باشید و کمی سرگردان باشید، به غیر از این روستاها، ده ها روستای دیگر را در نزدیکی جاده چالوشکی خواهید دید که هر کدام با جادوی طبیعت دست نخورده آن مناطق عجین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید