مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تشدید بیماری وبا در کشور

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بر اساس داده‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از ابتدای سال جاری تا 19 مردادماه 60 مورد ابتلا به وبا در کشور گزارش شده و تقویت سیستم پایش بیماری وبا همچنان در دستور کار سلامت قرار دارد. تیم های حاضر در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، با وجود اینکه از 7 تیرماه تا 19 مرداد (زمان نگارش این گزارش) هیچ مورد جدیدی از ابتلا به وبا در کشور ثبت نشده است، اما سیستم حفاظت از وبا به ویژه در کشور تشدید شده است. شکل اجرای نظام مراقبت سندرمی در بین تیم های بهداشتی کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور.

وبا یک عفونت حاد اسهالی است که توسط باکتری ویبریو کلی ایجاد می شود. این بیماری اغلب در اثر مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری Vibriocholera ایجاد می شود و به طور کلی با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی سالم و سیستم جمع آوری فاضلاب کافی همراه است.

وبا همچنان یک تهدید سلامت عمومی در سراسر جهان است. بیشتر موارد ابتلا به وبا در دو قاره آفریقا و آسیا است. لازم به ذکر است که درمان مناسب و مناسب می تواند مرگ و میر این بیماری را حتی تا کمتر از یک درصد کاهش دهد.

تاکنون هفت بیماری همه گیر وبا در جهان ثبت شده است که در شش مورد عمدتاً ناشی از بیوتیپ کلاسیک است. همه گیری اخیر، که هفتمین بیماری همه گیر است، در سال 1961 در جزایر اندونزی و سولاوسی آغاز شد. این بیماری همه گیر به عنوان طولانی ترین بیماری همه گیر وبا در جهان شناخته می شود و توسط بیوتیپ التور ایجاد شده است. تقریباً در تمام قاره ها گزارش شده است.

بیشتر بخوانید  جزئیات برداشت نافرجام 50 میلیارد تومانی در تهران

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در 47 کشور جهان بومی است و در مناطق بومی، افزایش موارد ابتلا به این بیماری نسبت به سال‌های قبل از شیوع همه‌گیری کووید-19 ثبت شده است. از آغاز سال 2022، سازمان بهداشت جهانی شیوع وبا را در کشورهای بنین، مالاوی، کامرون و همچنین در برخی از ایالات افغانستان، پاکستان و عراق گزارش کرده است.

آخرین وضعیت وبا در کشور

نمودار زیر تعداد مبتلایان به وبا در کشور را بین سال های 1393 تا 1400 نشان می دهد.

تعداد مبتلایان به وبا به تفکیک استان، 1400-1393:

آخرین وضعیت وبا در کشور

شیوع وبا در سال 1401

امسال پس از شیوع بیماری وبا در سلیمانیه، کردستان و کرکوک عراق، از 7 خرداد 1401 مواردی از این بیماری در استان کردستان کشورمان نیز به ثبت رسیده است. بر اساس تحقیقات انجام شده، بیماران افرادی بودند که به مناطق آلوده عراق سفر کرده بودند و پس از بازگشت از سفر دچار علائم بیماری شدند. در پی مشاهده موارد در کردستان، موارد ابتلا به وبا در استان های کرمانشاه و آذربایجان غربی نیز رخ داد.

گزارش موارد ابتلا به وبا از ابتدای سال جاری تا 19 مرداد در کشور

از ابتدای امسال تاکنون 60 مورد ابتلا به وبا از چهار استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و بوشهر شناسایی و گزارش شده است که 95 درصد موارد مربوط به دو استان کردستان و کرمانشاه بوده است. بر این اساس 42 مورد مربوط به استان کردستان، 15 مورد در کرمانشاه، دو مورد در آذربایجان غربی و یک مورد در استان بوشهر بوده است. تاکنون موارد ابتلا از 12 شهرستان استان های مذکور گزارش شده است که نیمی از آنها مربوط به شهرستان مریوان است.

بیشتر بخوانید  لباس عجیب و غریب عروس با روبند سیاه! / تصاویر -

البته پیش از این در گزارش مورخ 9 تیر 1401 تعداد کل مبتلایان در کشور 63 نفر و در استان کردستان 45 مورد بود که موارد از فهرست وبا حذف و کل موارد تایید شده در کشور بود. به 60 و در استان کردستان به 42 بازنگری شد.

اگرچه سن بیماران حداقل یک سال و حداکثر 82 سال عنوان شده است، اما اکثریت بیماران بین 30 تا 60 سال بوده که حدود 70 درصد موارد است. بیش از 75 درصد بیماران مرد هستند و حدود 78 درصد از بیماران شناسایی شده در مناطق شهری زندگی می کنند. همه موارد شناسایی شده بیوتیپ التور و سروتیپ اوگاوا هستند. 47 درصد از مبتلایان سابقه سفر به عراق و سایر موارد سابقه تماس با این افراد مبتلا را در بیوگرافی خود ذکر کرده اند. تقریباً در 72 درصد موارد، تصویر بالینی متوسط ​​تا خفیف و در 28 درصد بیماران با تصویر بالینی شدید بود. حدود 60 درصد بیماران به صورت سرپایی درمان شدند و بقیه موارد نیاز به بستری شدن داشتند. تاکنون هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *