مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تشخیص سرطان روده با آزمایش مدفوع M2-PK

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آزمایش نمونه مدفوع (M2-PK) برای تشخیص سرطان روده بزرگ

آزمایش مدفوع برای بررسی سرطان کولورکتال

سرطان روده بزرگ این یکی از موارد نادر سرطان است که در صورت تشخیص زودهنگام به خوبی قابل درمان است.در کشورهای صنعتی، سرطان روده یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان است. به عنوان مثال در آلمان سالانه حدود 52000 نفر به سرطان روده مبتلا می شوند که در نتیجه هر سال 30000 نفر جان خود را از دست می دهند. شیوع بیشتر این سرطان در کشورهای صنعتی در مقایسه با کشورهای وابسته به طبیعت تنها تا حدی قابل توجیه است.

از جمله دلایل مهم آن می توان به عادات غذایی مرتبط با سبک زندگی مدرن، استفاده ناکافی از میوه ها و سبزیجات و در مقابل مصرف زیاد مواد پرکالری مانند سیب زمینی سرخ کرده، سس مایونز، غذاهای آماده، شیرینی جات، استفاده از ترکیبات شیمیایی مورد استفاده برای کنسرو کنسروها اشاره کرد. غذاها و همچنین غذاهایی که در معرض تشعشع قرار گرفته اند، عمده هستند. متاسفانه امیدی به تغییر این وضعیت نیست.

سوال: چند درصد از ساکنان شهری از سبزیجات تازه در زمین کشاورزی خود استفاده می کنند؟

مراحل اولیه سرطان متأسفانه بدون علامت و برای بیمار غیرقابل تشخیص است. به عبارت دیگر تشخیص به موقع سرطان روده بزرگ این امر بدون استفاده از روش های خاص امکان پذیر نیست. به همین دلیل است که ارائه قوانین مدون برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان روده به مردم بسیار اهمیت دارد.

با این قسمت از دلگرم کننده با من باش.

آزمایش نمونه مدفوع (M2-PK) برای تشخیص سرطان روده بزرگ

چه چیزی باعث سرطان روده بزرگ می شود؟

ریسک اصلی عوامل سرطان کولورکتال، سابقه خانوادگی، بیماری و سن هستند. اما چندین عامل دیگر وجود دارد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد، از جمله مصرف بیش از حد الکل، چاقی، عدم تحرک، سیگار کشیدن و رژیم غذایی.

بیماری روده تحریک پذیر

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

  1. یبوست، اسهال و یبوست همراه با اسهال که قبلاً نداشته اید.
  2. وجود خون در مدفوع.
  3. احساس تخلیه کامل پس از اجابت مزاج.
  4. نفخ و نفخ بیش از حد انتظار بود.
  5. درد معده و قولنج همراه با نفخ که قبلا وجود نداشت.
  6. ضعف، بی حالی، خستگی و کاهش وزن ناخواسته

بیماری روده تحریک پذیر

بیشتر استراتژی‌ها برای تشخیص سرطان کولورکتال در مراحل اولیه بر اساس تشخیص خونریزی تومور است. در افراد عادی کمتر از 2 میلی گرم هموگلوبین به ازای هر گرم مدفوع دفع می شود، اما تقریباً در تمام بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال میزان هموگلوبین دفع شده بیشتر از این مقدار است. تست های G-FOBT و i-FOBT برای تشخیص خون مخفی در مدفوع استفاده می شود. این دو روش دارای محدودیت هایی مانند تاثیر رژیم غذایی بر نتیجه آزمایش، حساسیت تشخیصی پایین در تشخیص آدنوم و سرطان (13% -50%) هستند و همچنین قادر به تشخیص تومورها بدون خونریزی نیستند.

بیشتر بخوانید  عملکرد کبد در بدن چیست؟

از دیگر روش های رایج و معمول برای تشخیص سرطان روده بزرگ (CRC) می توان به کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی اشاره کرد که تهاجمی و دردناک بوده و در برخی موارد به دلیل محدودیت دید نتایج منفی کاذب دارند.

از آنجایی که افراد همیشه در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هستند، از سوی دیگر، استفاده از روش های تهاجمی تر مانند کولونوسکوپی و سایر روش های غربالگری تشخیصی مانند وجود خون مخفی در مدفوع و غیره برای مراجعین مشکل است. به اندازه کافی حساس است خیر، بنابراین استفاده از یک روش بسیار ساده و غیر تهاجمی با حساسیت و ویژگی بالا مانند بررسی آنزیم های M2PK در مدفوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بیماری روده تحریک پذیر

روش های نوین و مدرن آزمایش و آنالیز مدفوع:

عدم قطعیت در مورد آزمایش خون مخفی (آزمایش گایاک) و تعداد نسبتاً زیادی از نتایج مثبت کاذب منجر به تحقیقات زیادی برای رفع این نقص شده است. خوشبختانه این کار انجام شد و در چندین گزارش نتیجه مثبت او تایید شد.

ایمونواسی مدفوع می تواند مقادیر بسیار کمی خون در مدفوع را که با چشم غیرمسلح دیده نمی شود، تشخیص دهد.این مقدار خون که می تواند ناشی از پولیپ یا آدنوم باشد، با آزمایش گایاک قابل تشخیص نیست. در روش جدید از آنتی بادی استفاده می شود که فقط خون انسان را تشخیص می دهد.از ویژگی های مهم این آزمایش حساسیت بسیار بالا و در عین حال اختصاصی بودن آن است به طوری که نتایج مثبت کاذب تنها در یک درصد موارد رخ می دهد. به علاوه انجام این آزمایش برای بیمار بسیار آسان شده است. به عبارت دیگر نمونه برداری تنها در یک روز با دو نقطه متفاوت در مدفوع انجام می شود، در حالی که دیگر نیازی به رژیم غذایی تا سه روز نیست، اما باید توجه داشت که این آزمایش زمان بیشتری را برای آزمایشگاه و کار می طلبد. فقط در آزمایشگاه های اختصاصی امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید  بررسی سطح نرمال لنفوسیت در آزمایش خون

بیماری روده تحریک پذیر

انواع آزمایش مدفوع

تست GFOBT:

این آزمایش با کمک گایاک انجام می شود که برای تشخیص وجود خون در مدفوع استفاده می شود. این آزمایش یک بار در سال انجام می شود.
در این آزمایش شما یک کیت آزمایش دریافت می کنید، یک تکه از نمونه مدفوع خود را در کیت قرار می دهید و آن را به پزشک یا آزمایشگاه خود تحویل می دهید. در آنجا نمونه شما از نظر خون آزمایش می شود.

تست FIT:

این آزمایش همچنین از یک آنتی بادی برای تشخیص خون در مدفوع استفاده می کند. این آزمایش نیز مانند gFOBT سالی یک بار انجام می شود.

تست DNA FIT:

تست FIT-DNA که تست DNA مدفوع نامیده می شود، ترکیبی از FIT و آزمایشی است که تغییرات در DNA مدفوع را تشخیص می دهد. در این آزمایش شما کل مدفوع را جمع آوری کرده و برای بررسی سلول های سرطانی به آزمایشگاه می فرستید. این آزمایش هر سال یا هر 3 سال یکبار انجام می شود.

تست سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر

در این آزمایش، پزشک لوله ای سبک، کوتاه، نازک و انعطاف پذیر را وارد مقعد می کند تا به دنبال پولیپ یا سرطان روده بزرگ باشد. این آزمایش هر 5 یا 10 سال یکبار انجام می شود.

بیماری روده تحریک پذیر

کولونوسکوپی

این آزمایش مشابه سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر است، با این تفاوت که پزشک از یک لوله نازک، انعطاف پذیر، سبک تر اما طولانی تر برای یافتن پولیپ یا سرطان در داخل مقعد و کل روده بزرگ استفاده می کند. با این آزمایش، پزشک می تواند بیشتر پولیپ ها و برخی سرطان ها را پیدا کرده و از بین ببرد.
همچنین در صورت مشاهده ناهنجاری در بقیه آزمایشات از کولونوسکوپی برای بررسی بیشتر استفاده می شود. این آزمایش هر 10 سال یکبار انجام می شود.

سی تی کولونوگرافی (کولونوسکوپی مجازی)

سی تی کولونوگرافی که کولونوسکوپی مجازی نیز نامیده می شود، از اشعه ایکس و کامپیوتر برای اسکن کل روده بزرگ استفاده می کند. این تصاویر بر روی صفحه کامپیوتر نمایش داده می شود و پزشکان می توانند آنالیز را روی این تصاویر انجام دهند. این آزمایش هر 5 سال یکبار انجام می شود.

بیماری روده تحریک پذیر

بیماری روده تحریک پذیر

توصیه ما:

الف- انجام آزمایش ایمونولوژیک هر دو سال یکبار از سن 45 سالگی

ب- کولونوسکوپی بعد از 55 سالگی (نوبت دوم 10 سال بعد از نوبت اول).

نتیجه:

بیشتر بخوانید  درمان یک بیماری شایع پوستی به نام اگزما

آزمون گوجاک که هنوز به عنوان آزمون “استاندارد” در نظر گرفته می شود، اکنون می تواند “استاندارد چرنوبیل” نامیده شود.

بهترین و ایمن ترین راه برای درمان زودهنگام سرطان روده بزرگ، انجام آزمایش ایمنی ترشحات مدفوع (هر دو سال یکبار از سن 45 سالگی) و انجام کولونوسکوپی پس از سن 55 سالگی (و 10 سال دیگر پس از اولین بار) است. . انتظار می رود این امر به طور قابل توجهی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتال را کاهش دهد. سرطان روده در آنها تشخیص داده نشده است. به عبارت دیگر از یک طرف نتیجه منفی کاذب مشاهده نشد و از طرف دیگر در رابطه با نتایج مثبت، تشخیص زودهنگام و به موقع سرطان روده و در نتیجه درمان کامل امکان پذیر شد.

از آنجایی که مراحل اولیه سرطان روده بدون علامت است و برای بیمار قابل شناسایی نیست، توصیه می شود قبل از شروع علائم بالینی، یعنی زود و به موقع، از این اقدامات پیشگیرانه استفاده شود.

بیماری روده تحریک پذیر

مزایای تست M2PK چیست؟

  • حساسیت و ویژگی بالای تست (دقت تست)
  • صرف نظر از خون ترشح شده در مدفوع
  • عدم وجود نتایج مثبت کاذب به دلیل هموروئید یا سایر علل خونریزی گوارشی
  • توانایی تشخیص پولیپ و تومور بدون خونریزی روده
  • قبل از انجام آزمایش نیازی به رژیم غذایی خاصی نیست
  • یک نمونه مدفوع کوچک کافی است
  • نتیجه آزمایش را ظرف یک ساعت مشخص کنید

بیماری روده تحریک پذیر

نتایج آزمایش مدفوع

نرمال: تست FIT/iFOBT یا FOBT طبیعی به این معنی است که خون در مدفوع وجود ندارد. آزمایش sDNA طبیعی به معنای عدم وجود سلول های غیر طبیعی است. نتیجه طبیعی این آزمایش ها منفی است.

غیر طبیعی: تست FIT/iFOBT یا FOBT غیر طبیعی به این معنی است که در نمونه خون وجود دارد. یک آزمایش sDNA غیر طبیعی یا سلول های غیر طبیعی وجود دارد. آزمایش غیر طبیعی به معنای مثبت بودن آزمایش است.

نتایج مثبت: اگر آزمایش مدفوع مثبت باشد، همیشه به معنای سرطان روده بزرگ یا پولیپ روده نیست.

عوامل موثر بر این آزمون

وجود خون در ادرار، خونریزی قاعدگی، بواسیر، شقاق مقعد، خونریزی لثه، خونریزی بینی

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید آزمایش نمونه مدفوع (M2-PK) برای تشخیص سرطان روده بزرگ

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

بیماری روده تحریک پذیر

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *