مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بودجه ملی و تفویض اختیارات؛ دو اصل مغفول مانده در مناطق آزاد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



در اواخر دهه 1960، ایران تصمیم گرفت بخش‌هایی از کشور را بر اساس نقاط قوت و شاخص‌های بین‌المللی به منطقه آزاد تجاری و صنعتی تبدیل کند تا از کریدورهای این مناطق برای توسعه تولید، صادرات، گسترش تعاملات خارجی و رونق در منطقه استفاده شود. کشور . .

اینگونه بود که اولین نسل از مناطق آزاد ایران یعنی کیش، کشم و چابهار ایجاد شد و مهمترین اهدافی که در قانون مدیریت مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران برای آنها در نظر گرفته شده است که در ماده 12 به آن اشاره شده است. (1) قوانین عبارتند از: «تسریع زیرساخت ها، توسعه، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمدهای عمومی، ایجاد مشاغل سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازار جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات. کالاهای صنعتی و “تحول و ارائه خدمات عمومی”.

با نگاهی به این ماده قانونی متوجه می‌شویم که «زیرساخت، توسعه و توسعه» اولین واژگان وظایف محوله به سازمان‌های مناطق آزاد است و این سازمان‌ها موظف به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در منطقه به منظور جذب سرمایه‌گذار برای مأموریت‌های دیگر هستند. . .

اما در این میان باید توجه داشت که روند تشکیل مناطق آزاد در ایران با سایر نقاط جهان بسیار متفاوت بود. زیرا در تمام نقاط دنیا ابتدا مناطق سرزمین اصلی برای ایجاد منطقه آزاد شناسایی می شود سپس تمامی زیرساخت های لازم اعم از جاده ها، فرودگاه ها، بنادر، صنعتی، تجاری، توریستی و … شناسایی و آماده می شود. اعلام منطقه آزاد و تلاش برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی. روندی که در مناطق آزاد کشورهای همسایه مانند جبلعلی، صحار، دکام و… به خوبی قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید  میلان، مسجدی که قدمت آن به دوران صفویه می رسد

اما در روندی کاملاً معکوس در کشور ما ابتدا مناطق آزاد بدون زیرساخت های حداقلی تشکیل شد، سپس قانون مدیریت این مناطق تدوین و به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای امنا و در نهایت دبیرخانه رسید. متأسفانه این مسیر که مانند قیفی در جهت مخالف بود، مشکلات و چالش هایی را برای مناطق آزاد ایران به وجود آورد که پس از گذشت بیش از سه دهه و حتی ایجاد مناطق آزاد نسل سوم در اردیبهشت ماه به تصویب هیئت اعزامی رسید. 1400 و تعداد مناطق آزاد را 15 منطقه افزایش داد. تاثیر آن بر این مناطق ادامه دارد و اگر تدابیر خاصی برای آن اتخاذ نشود، هر روز بر بار این بلایا افزوده خواهد شد.

ابتدایی ترین پاشنه آشیل در مناطق آزاد که آنها را از رقابت با مناطق کشورهای همسایه ناتوان می کرد. کمبود زیرساخت ها کافی و ضروری است، به طوری که در مناطق آزاد اولیه (کیش، کشم و چابهار)، سازمان عملیات منطقه همچنان در حال ایجاد و تکمیل امکانات و زیرساخت هایی است که منطقاً باید 30 سال پیش توسط دولت فراهم می شد. اما طبق قانون مناطق آزاد در کشور ما، به محض اینکه منطقه آزاد نقطه ای اعلام شود، کلیه ردیف ها و موضوعات مربوط به آن منطقه از بودجه کل کشور حذف و سازمان منطقه آزاد موظف به ایجاد درآمد و هزینه است. برای زیرساخت ها و توسعه، منطقه شما می شود!

لازم به تاکید است که این فرآیند دارای کاستی های متعددی است که منجر به اعمال انواع عوارض در مناطق آزاد از جمله دروازه واردات یا فروش زمین می شود. مهم‌تر از آن، مدیران و مسئولان این مناطق به جای صرف همه‌ی هم و غم خود برای توسعه سرمایه‌گذاری و توسعه تولید و صادرات، باید به دنبال کسب درآمد باشند تا کاستی‌های اساسی منطقه خود را برطرف کنند. بنابراین باید از تنها بخش‌های درآمدزایی قانون که شامل اخذ عوارض واردات کالا به منطقه یا فروش زمین می‌شود، برای کسب درآمد مطابق با امور جاری و عمرانی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید  پیش بینی احیای 200000 واحد مسکونی روستایی در سال

بدون شک برای حل این مشکل در مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران، دولت باید توجه ویژه ای به این مناطق داشته باشد و از سوزاندن بیشتر این امکان 30 ساله جلوگیری کند، در بند بودجه کشور برای زیرساخت های مناطق آزاد از جمله این موارد لحاظ شود. ابر پروژه ها وی زمینه هایی مانند احداث پل در خلیج فارس در کشما، اتصال خط ریلی سراسری به مجتمع بندری کاسپین در منطقه آزاد انزلی و یا احداث شهر فرودگاهی در منطقه آزاد چابهار را برشمرد. منطقه؛ چرا که بدون تلاش دولت و تعامل و حمایت سازمان های مناطق آزاد در جهت تامین مالی و تسریع در تکمیل زیرساخت ها و زیرساخت های توسعه منطقه، این روند معیوب و ناتمام که سال هاست مورد آزمایش قرار گرفته و مطلوب نبوده است. نتیجه؛ ادامه خواهد داشت و مزیت ها و ظرفیت های مناطق آزاد در اقتصاد کلان کشور مغفول خواهد ماند.

اما موضوع بسیار مهم دیگری بعد از بودجه ملی که باید یک بار برای همیشه جدی گرفته شود و مشخص شود. اجرای ماده (27) قانون شیوه مدیریت مناطق آزاد است که به صراحت تاکید می کند:

برای هماهنگی فعالیت مناطق آزاد حسب مورد با موافقت وزیرخارجه از یکی از روش های زیر استفاده می شود:

الف) دستگاه های اجرایی (بر حسب قوه مجریه) اختیارات خود را در منطقه به رئیس هیأت مدیره و مدیر کل سازمان های مناطق آزاد واگذار می کنند.

ب) رؤسا، رؤسا و رؤسای دستگاه های اجرایی مستقر در مناطق آزاد به پیشنهاد رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان و با حکم بالاترین مقام دستگاه اجرایی منصوب می شوند.

بیشتر بخوانید  فیلتر اینستاگرام معتبر نیست / نیاز به ایجاد و توسعه گردشگری سلامت در یزد

همچنین لزوم اجرای ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه های عمرانی کشور که به صراحت می گوید:

به منظور ساماندهی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ایفای نقش موثر آنها در تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله نظام، اجرای مدیریت یکپارچه و ایجاد رشد اقتصادی مناسب در این مناطق، تعامل و تعامل موثر اقتصاد ملی با جهانی است. اقتصاد و الگوی توسعه ملی بخش های مختلف:

الف) مدیران سازمان‌های مناطق آزاد از طرف دولت بالاترین مقام‌های منطقه محسوب می‌شوند و کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی کشور مستقر در این مناطق به استثنای نهادهای دفاعی و امنیتی می‌باشند. ، مسئولیت آنهاست.

سازمان‌های مناطق آزاد منحصراً توسط قانون مدیریت مناطق آزاد تجاری و صنعتی و اصلاحات بعدی آن و قانون کار تنظیم می‌شوند.

تبصره 1: انتقال وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری با موافقت ایشان انجام می‌شود.

تبصره 2: اختیارات استاندار در خصوص تصویب شوراهای اسلامی شهر و روستا در مناطق آزاد به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد محول می شود.

در پایان باید تاکید کرد که با استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد و تبلور این مزیت‌ها در اقتصاد کشورمان و سایر کشورها، دستیابی به دو اصل اساسی، تامین اعتبار به بودجه کشور برای تکمیل زیرساخت‌ها و تفویض اختیارات ضروری است. در مناطق آزاد است تا بتوان به اهداف قانونگذار دست یافت و دستاوردها و درآمدهای حاصل از این مناطق را به سرزمین اصلی تعالی ایران اسلامی تعمیم داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *