مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

با معروف ترین اثر تاریخی لنگرود آشنا شوید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، شهرستان لنگرود یکی از شهرستان های استان گیلان است که از غرب به شهرستان لاهیان و از شرق به شهرستان رودسر منتهی می شود.

شهر لنگرود مرکز این شهرستان است.

با معروف ترین اثر تاریخی لنگرود آشنا شوید

امروزه پل خشتی لنگرود که از آجر و ساروج ساخته شده است به عنوان مشهورترین اثر تاریخی و نماد لنگرود شناخته می شود. این پل تاریخی بر روی رودخانه لنگرود ساخته شده است. این رودخانه از یکی از آبراهه های سفیدرود می گذرد و از مرکز لنگرود می گذرد و دو منطقه لنگرود به نام های «فشکلی محله» و «راه پشته» را به هم متصل می کند. در گویش گیلکی لنگرودی را کاشت پیل و کاشته پورد می نامند.

پل خشتی لنگرود بر روی رودخانه لنگرود ساخته شده و از خشت و آجر ساخته شده است.

این پل مشهورترین اثر تاریخی لنگرود است و با نام محلی «خشت پورد» شناخته می شود. این رودخانه از یکی از آبراهه های سفیدرود سرچشمه می گیرد و به طور کامل از مرکز لنگرود می گذرد. پل سنگی لنگرود «فشکلی محله» به «راه پیشه»؛ دو بخش بزرگ شهر لنگرود را به هم وصل می کند.

طبق اطلاعات کتاب طارق خانی به سال 912 ه. در شهر لنگرود فقط یک پل چوبی وجود داشت. بنابراین ساخت این پل را می توان به زمان کیایی حاکم گیلان نسبت داد. اگرچه برخی از بومیان ساخت این پل را به حکومت تیموریان و ایلخانیان نسبت می دهند، هرچند سند معتبری در این زمینه وجود ندارد; اما در کتاب «دارالمرز» استان گیلان نوشته رابینو به ساخت آن در دوره صفویه اشاره شده است.

بیشتر بخوانید  اوکراین علاقه ای به گفتگو ندارد

بنا بر برخی باورها، این پل در دوره قاجار ساخته شده است. به نظر می رسد که بنای آن مربوط به دوره قاجار بوده و در این دوره بازسازی شده است.

با معروف ترین اثر تاریخی لنگرود آشنا شوید

ویژگی های پل

پل از یک سطح میانی و دو قسمت جانبی مورب تشکیل شده و طول دو قسمت کناری پل 10 تا 11 متر است. عرض پل در قسمت میانی و بین دو جان پناه 345 تا 350 سانتی متر و عرض جان پناه ها 45 و ارتفاع آنها 35 سانتی متر است. عرض کل پل 430 سانتی متر است. گذرگاه عابر پیاده پل اخیرا با آوار سنگ فرش شده است. این پل دارای دهانه ای با طاق شیروانی نسبتا کند است. در جلوی پل و در فضای بین دو طاق دو فرورفتگی وجود دارد. هر یک از طاق های بیرونی دارای یک آجر به عرض 12 سانتی متر است که تزیینی و برجسته است. علاوه بر این در کناره های طاق ها آجر چینی خاصی ساخته شده که حاشیه ای به عرض 60 سانتی متر ایجاد کرده است. پایه میانی پل 4 متر عرض دارد و دو موج شکن یا انحراف در دو طرف پل تعبیه شده است تا فشار آب در هنگام بالا آمدن سطح آب کاهش یابد. بین پایه وسط پل و طاق عرضی بالای آن، دهانه کوچکی به عرض 50 سانتی متر وجود دارد. پل خشتی لنگرود به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر و مصالح به کار رفته در ساخت آن همواره مورد توجه و اهمیت فراوانی بوده است.

منبع: Trip Iar

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *