مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بانک‌ها مکلف به اعتبارسنجی در اعطای وام شدند

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سایت طلا، به گفته مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی باهدف کاهش مطالبات معوق، بانک‌ها مکلف شدند قبل از پرداخت تسهیلات برای متقاضی وام، استعلام اعتبارسنجی اخذ کنند.

چندی پیش وزیر اقتصاد در نشست خود با مدیران بانک‌های دولتی و غیر دولتی، به لزوم حرکت بانک‌ها از محوریت وثیقه و ضامن به سمت اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات اشاره کرده بود.

محبوب صادقی می‌گوید: بررسی سابقه پرداخت به موقع قبوض جرائم رانندگی و همچنین برق و گاز از دیگر مواردی است که می‌تواند در تعیین امتیاز اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات بانکی موثر باشد.

مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی گفت: اجرایی شدن دقیق این مدل در ایران، می‌تواند شرایط اخذ ضامن از وام گیرندگان را تسهیل کند و باعث می شود بانک‌ها کمتر وثیقه‌هایی همچون گواهی‌های کسر از حقوق و سند ملکی درخواست کنند.

به گفته صادقی، در حال حاضر ماهانه حدود یک میلیون فقره تسهیلات در شبکه بانکی کشور پرداخت می‌شود. مطالبات معوق بانک‌ها حدود ۷ درصد تسهیلات پرداختی است و هر چقدر این عدد کاهش پیدا کند به نفع مردم و کشور است. اعتبار سنجی از ابتدای سال ۱۴۰۰ به یک میلیون استعلام ماهانه و اکنون به حدود ماهانه ۳ میلیون استعلام رسیده است.

مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی گفت: شرکت خصوصی مشاور رتبه بندی، تنها شرکت دارای مجوز از بانک مرکزی است و تاکنون اطلاعات حدود ۴۴ میلیون کد ملی در این بانک سامانه ثبت شده و برای ۳۴ میلیون نفر گزارش اعتباری تولید شده است که می‌تواند در سامانه “مای کریدیت” مشاهده کنند. اکنون بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مکلف به اخذ اعتبارسنجی شدند و اگر بانکی تخلف کند با آن بانک برخورد قانونی خواهد شد.

بیشتر بخوانید  آخرین اخبار از انتخاب هشتم نظام پزشکی / احتمال تمدید رای در تهران

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *