مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

این واکسن را برای نوبت سوم تزریق نکنید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



واکسن سینوفارم یکی از مهم ترین واکسن های کرونا در جهان است. واکسن سینوفارم در چین تولید می شود. اکثر ایرانیان در نوبت اول و دوم واکسیناسیون از واکسن سینوفارم استفاده کردند. در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان بهداشت تاکید دارند که برای مرحله سوم واکسیناسیون ایرانی بهتر است از واکسنی با پلتفرم متفاوت نسبت به واکسن سینوفارم استفاده شود. اما مقامات وزارت بهداشت همچنان از آن استفاده می کنند واکسن سینوفارم از ایرانیان خواسته شده است که دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند.

احتمال ناکافی بودن واکسن سینوفارم در برابر آمیکرون

حدود دو هفته پیش رسانه ها و مجلات علمی جهان گزارش دادند که علیرغم کاهش اثربخشی تمامی واکسن ها علیه سویه آمیکرون، ایمن سازی برخی واکسن ها از جمله سینوفارم معادل این سویه به میزان قابل توجهی کمتر از واکسن هایی مانند فایزر، مدرن و آسترازنا بوده است. انتشار این گزارش ها همچنین نگرانی های زیادی را در مورد ناکارآمدی احتمالی واکسن سینوفارم علیه آمیکرون ایجاد کرده است.

اخیراً انجمن آلرژی ایران با ارسال نامه‌ای به مسئولان وزارت بهداشت گفته است که بهتر است بیشتر ایرانی‌ها از واکسن سینوفارم برای دو نوبت اول واکسن کرونا استفاده کنند، برای سومین بار واکسن‌های تولید شده با پلتفرم‌های ناقل یا MRNA از جمله واکسن را تزریق کنند. واکسن های فایزر و مدرن و در چنین شرایطی به نظر می رسد روند واردات واکسن کرونا به کشورمان نیاز به بازنگری دارد.

کارشناسان استفاده از واکسن MRNA را برای نوبت سوم توصیه می کنند

دکتر مسعود یونسیان، یکی از اعضای کمیته ملی علوم کرونا، به راکی ​​گفت: یک پلت فرم متفاوت ساخته شده است. بنابراین اگر دسترسی کافی به واکسن‌های تولید شده در کشورمان با پلتفرم ویروس ناقل یا MRNA داشتیم، بهتر بود از این واکسن‌ها برای نوبت سوم افرادی که واکسن سینوفارم را در دوز اول و دوم دریافت کردند، استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید  آخرین جشن تولد پسر نسرین مقانلو قبل از فوتش

همچنین با توجه به صحبت های اخیر مسئولان سازمان غذا و داروی رکنا مبنی بر محدودیت واردات واکسن ضد تاج و استفاده از واکسن های داخلی برای سومین بار در چند روز پیش، پروفسور رکنا. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره سوال کرد و وی همچنین تاکید کرد: این سیاست به هیچ وجه پاسخگو نیست. بحث بر سر واردات واکسن ها وجود دارد. آیا می‌توانیم واکسن‌های داخلی کافی برای تزریق دوز سوم تولید کنیم؟ آیا تاثیر نوبت سوم واکسن های ایرانی را بررسی کرده ایم؟ همه اینها با کار آزمایشگاهی مشخص شد، اما آن آزمایش‌ها هنوز انجام نشده است.»

ابهام در مورد اثربخشی واکسن های ایرانی در برابر سویه های جدید کرونا

نکته دیگری که لازم به ذکر است این است که با توجه به واردات محدود واکسن آسترازنکا به ایران، اخیراً موجودی این واکسن در کشورمان تمام شده است و چند هفته ای است که اکثر مراکز واکسیناسیون کشور دیگر آسترازنکا ندارند. واکسن هنوز مشخص نیست که محموله بعدی واکسن آسترازنکا چه زمانی وارد ایران می شود، بنابراین به نظر می رسد بسیاری از ایرانیان نتوانند از واکسن آسترازنکا برای تزریق نوبت سوم استفاده کنند.

در چنین شرایطی این سوال مهم مطرح می شود که ایرانیان برای نوبت سوم واکسن کرونا از چه واکسنی استفاده کنند، زیرا به گفته کارشناسان بهداشت، با توجه به شیوع سویه های جدید کرونا در جهان به ویژه سویه های آمیکرون یا ترکیبی دلتا و آمیکرون. در صورت استفاده از واکسن‌های موجود، تزریق دوز سوم ممکن است در کنترل سویه‌های جدید مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید  فوت و فن حلیم گندم رو یاد بگیر که از حلیمی ها هم بهتر درست کنی! | طرز تهیه حلیم گندم با نکات کامل +ویدئو

بنابراین، به گفته برخی از متخصصان بهداشت، حتی اگر نیاز به واردات این واکسن‌ها از کشورهای ثالث داشته باشیم، شاید بهتر باشد واکسن‌های موثرتر از جمله واکسن‌های MRNA وارد کنیم. به خصوص اینکه هنوز اثربخشی واکسن‌های ایرانی در برابر سویه‌های جدید کرونا مشخص نیست و به نظر می‌رسد که تولید واکسن ایرانی کرونا در کشورمان همچنان کند است و مشخص نیست که آیا تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند به اندازه کافی برای تزریق دوز سوم کرونا استفاده کنند. . واکسن..

پاسخ وزارت بهداشت به ابهامات موجود قانع کننده نیست

در این میان علیرغم اینکه تمام این صحبت‌های کارشناسان بهداشت حاکی از آن است که حتی اگر نیاز به واردات واکسن‌های جدیدتر باشد، بهتر است برای نوبت سوم واکسیناسیون از واکسن‌هایی استفاده کنیم که در برابر سویه‌های جدید مؤثرتر هستند. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با رکنو، تاکید کرد: صحبت‌های این متخصصان فرضی است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

راکی در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود گفت: تنها ارگانی در کشور ما که در مورد نوع واکسن کرونا برای تزریق عمومی تصمیم می گیرد، کمیته ملی واکسن کووید در 19 کشور است. این کمیسیون متشکل از برجسته ترین اساتید کشور است و صحبت هایی که افراد دیگر در این زمینه داشته اند بیش از یک فرضیه است.

وی افزود: علاوه بر کمیته ملی واکسن 19، کمیته ملی علمی کرونا نیز برنامه ملی واکسیناسیون تزریقی را به‌عنوان دوز سوم به‌دقت مطالعه کرد و نظرات خود را به وزارت بهداشت و توصیه‌های کمیته ملی ارائه کرد. برای واکسن 19 I کمیته علمی ایالت کرونا دقیقاً کار می کند.

بیشتر بخوانید  اجلاس دوحه با توافق سیاسی به پایان رسید. هیچ خبری از آتش بس یا صلح نیست!

این پاسخ کوتاه رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت به سوالات رکنا چندان قانع کننده به نظر نمی رسد و بهتر است مسئولان این وزارتخانه یک بار برای همیشه نتیجه واکسن ها را در کشور آزمایش کنند. به خصوص واکسن سینوفارم علیه سویه ها. کرونا جدید را آزاد کنید. متاسفانه در کشور ما به جز واکسن پاستوکوکوس، نتایج مرحله سوم آزمایشات بالینی سایر واکسن های تولید شده در ایران به طور کامل منتشر نشده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *