مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اصول کشت و نگهداری آدنیوم (رز صحرایی)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


همه چیز در مورد گیاه آدنیوم

آدنیوم این گیاه گوشتخوار است و می تواند آب را در ساقه خود ذخیره کند و در شرایط کم آبی از آن استفاده کند. به این گل رز صحرایی نیز می گویند زیرا گل های شاخدار قرمز در اواخر زمستان و اوایل بهار صورتی رنگ می شوند و از دانه های آن برای تکثیر استفاده می شود.

این گل ساقه ای مانند بنسای و تاجی متورم دارد و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. نگهداری آسان، گل های درشت و ماندگاری آن دلیلی است که این گیاه به گیاهی خاص و قدیمی برای آپارتمان تبدیل شده است.

چگونه و به چه میزان گیاه آدنیوم را آبیاری کنیم

گیاه آدنیوم نیاز به آبیاری زیادی ندارد کافی است هفته ای یک یا دو بار به طور کامل آبیاری کنید (البته این برای محیط پر نور با نور غیر مستقیم است، البته اگر محیط شما نور کمتری داشته باشد آبیاری کمتری نیاز است).

همانطور که در بالا ذکر شد از سمپاشی و گردگیری برگ و تنه این گیاه خودداری کنید. مخصوصا زیر نور خورشید! به این ترتیب (حتی آبیاری در آفتاب) گیاه پخته می شود.

در بالا گفتیم آدنیوم به آب زیادی نیاز ندارد اما اگر در حین رشد آبیاری کم باشد منجر به رشد کمتر گیاه می شود پس حتماً هنگام خشک شدن سطح خاک را 2-3 سانتی متر آبیاری کنید.

زمین مناسب برای آدنیوم

این گیاه به خاکی نیاز دارد که رطوبت خوبی داشته باشد و زهکشی بسیار خوبی داشته باشد (البته زهکشی بسیار مهم است) برای این گیاه ترکیبی از ماسه (60 درصد)، پرلیت درشت (20 درصد)، کود حیوانی (5 درصد) توصیه می کنیم. خاک باغچه (15%).

بیشتر بخوانید  لباس کار چیست و چه کاربردی دارد ؟

آدنیوم چیست؟

نگهداری گل آدنیوم

دمای مناسب برای گیاه آدنیوم

این گیاه به نور زیادی نیاز دارد اما احتمال سوختن برگ ها در نور مستقیم وجود دارد. بهترین مکان برای نگهداری این گیاه در خانه پشت نورگیر با پرده ای است که حداقل 6 ساعت نور در روز داشته باشد. وقتی نور کم باشد، این گیاه تقریباً هرگز رشد نخواهد کرد.

بهترین دما برای گیاه آدنیوم دمای آن بین 10 تا 30 درجه است، به سرما حساس و زرد زیر 15 درجه است و تا 10 درجه می تواند زنده بماند. در بهار و تابستان می توان آن را در حیاط نگهداری کرد، اما در هوای سرد باید آن را در داخل نگهداری کرد تا گیاه یخ نزند. کمی هوای سرد مثلاً از 17 تا 18 درجه در شب باعث شکوفه دادن گلها در عید می شود.

روش های تکثیر گیاه آدنیوم

بهترین راه برای تکثیر گیاهان آدنیوم در ایران این کار با کاشت بذر گیاه انجام می شود تا نهال ها از ۲ سالگی به بعد گل دهند.

دوره لقاح و استراحت آدنیوم

در طول پوشش گیاهی (از اردیبهشت تا اوایل پاییز) هر دو هفته یک بار کوددهی لازم است.

گلدهی و هرس آدنیوم

بیا دیگه: از اواخر زمستان تا بهار در مناطق بومی خود گلهای شیپوری بزرگ تولید می کند. البته برای گلدهی در آپارتمان باید در دمای زیر 10 2 ماه نگهداری شود تا نیاز به خنک کننده آدنیوم برطرف شود.

هرس کنید: یکی از مواردی که تولیدکنندگان کمتر به آن توجه می کنند هرس است. بنابراین گیاه مانند اسب شاخدار رشد می کند و گل نمی دهد، اما در صورت نیشگون گرفتن (چیدن آخرین جوانه) چندین شاخه دارد و گلدهی آن افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  علل ، تشخیص و درمان عفونت چشم در طوطی

همچنین می توان گیاهان پیری را که برگ های ریخته شده آنها به شدت هرس شده است، جوان کرد. در گونه های پیوندی، هرس شدید می تواند منجر به گلدهی شود.

نگهداری کارخانه آدنیوم

پرورش گیاهان آدنیوم

تعویض گلدان گیاه آدنیوم

گلدان را باید هر دو سال یکبار در بهار با سایز بزرگتر تعویض کرد و خاک قبلی را کاملا عوض کرد و ریشه ها را هرس کرد.

تغذیه مناسب برای رشد گل آدنیوم

در طبیعت گیاه آدنیوم به راحتی از مواد غذایی در خاک استفاده می کند، حتی در صورت عدم وجود عناصر غذایی، ریشه های خود را در عمق خاک و اطراف جستجو می کند، اما در شرایط گلدانی باید یک بار در طول فصل رشد با کود کامل طبق دستور گیاه کوددهی شود.

گاهی اوقات برگها زرد می شوند. به خاطر داشته باشید که دادن مقادیر زیاد کودهای اوره یا نیتروژن باعث زشتی و نازک شدن درخت گیاه می شود حتما از کودهایی با فسفر و پتاسیم زیاد استفاده کنید. محتوای نیتروژن بالا آن را خوش طعم و مستعد سفید شدن می کند.

نحوه هرس و هرس گیاه آدنیوم

نکات کاربردی برای نگهداری و پرورش گیاه آدنیوم, هرس به موقع و هرس مناسب آدنیوم. هرس باعث می شود گیاه ساقه ضخیم تری داشته باشد و گلدهی بهتری داشته باشد.

  • هرس ساقه های آسیب دیده، بیمار و شکسته
  • هرس ساقه های نرم، آبدار و نازک
  • شاخه های بلند را طوری هرس کنید که هم ارتفاع شاخه های دیگر باشند
  • هرس شاخه ها در اواخر پاییز برای گلدهی

آدنیوم

آدنیوم چیست؟

شرایط گلدهی آدنیوم

گیاه آدنیوم باید برای گلدهی رسیده باشد که بسته به گونه آن دو تا سه سال طول می کشد. برای اینکه گیاه شکوفا شود لازم است گیاه خود را به موقع (در اواسط پاییز) هرس کرده و در همان فصل پاییز به آن کود دهید.

بیشتر بخوانید  لیست بینایی سنجی های مشهد به همراه آدرس و تلفن

آدنیوم برای شکوفا شدن نیاز به یک دوره سرما و خواب (رکود) دارد. این بدان معناست که گیاه باید در طول زمستان به مدت 2 ماه در دمای زیر 10 درجه سانتیگراد باشد.

در این مدت نیاز به آبیاری گل ها بسیار کم است و گل ها را باید هر 3 تا 4 هفته یک بار آبیاری کرد و آبیاری باید به گونه ای باشد که فقط خاک گلدان نتواند زیاد خشک شود.

در این مدت گیاه برگ های خود را از دست می دهد و نیازی به نور خورشید ندارد. قرار دادن گلدان پشت پنجره ای که دمای آن کمتر از 10 باشد برای قرار دادن تخت گل در آپارتمان کافی است.

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

فروشنده گل نیلوفر آبی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *