مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اختلال در تنفس دهانی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اگر از طریق دهان نفس می کشید، ادامه مطلب را بخوانید

در دنیای خودروهای امروزی که آلودگی هوا در حال افزایش است حساسیت تنفسی به وفور وجود دارد، تنفس دهانی شما می توانید بسیاری را ببینید. بسیاری از افراد به دلیل آلرژی های تنفسی مجبورند از راه دهان نفس بکشند و دلیل آن این است که در این حساسیت مخاط بینی متورم می شود و راه هوایی بینی آنها مسدود می شود. اما تنفس دهانی می تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند.

با این قسمت از دلگرم کننده بروز بمان مشکلات تنفس از راه دهان بدانید.

 اختلال در تنفس دهانی

عوارض تنفس دهانی آنها معمولا توسط دندانپزشکان احساس می شوند و دندانپزشک شما ممکن است تشخیص اولیه را به شما بگوید.

خشکی دهان، افزایش پوسیدگی، خشکی لب ها، التهاب و بیماری لثه به دلیل تغییر در پوشش طبیعی میکروب های دهان، بوی بد دهان و اثرات مضر بر فرم فک و صورت از عوارض مهم تنفس دهانی است. باز کردن مداوم دهان، فشار جانبی روی فک بالا نیز در حال افزایش است.

همچنین، اگر در طول سال‌های رشد – از کودکی تا بلوغ – همچنان مشکل تنفس از طریق دهان داشته باشید، فک بالا ممکن است باریک یا باریک شود و سقف دهان و کام عمیق تغییر شکل دهد که می‌تواند به تیغه بینی فشار وارد کند و باعث انحراف بینی شود همه این عوارض تنفس مجدد از طریق دهان را سخت می کند، نکته دیگر اینکه بازکردن مداوم دهان می تواند موقعیت زبان و شکل فک پایین را تغییر دهد و صورت کشیده شود. از طرفی فردی که از تنفس دهانی رنج می‌برد، سر خود را به سمت عقب متمایل می‌کند تا تنفس راحت‌تر شود و این موضوع روی اندام‌های او تأثیر منفی می‌گذارد.

دهان خشک

خشکی دهان یا سندرم سوزش سر دل می تواند یکی از پیامدهای تنفس دهانی باشد. حتی ممکن است یکی از اولین اثراتی باشد که متوجه می شوید. تنفس از طریق دهان منجر به خشک شدن بزاق می شود. در آن صورت لب‌ها و دهان خشک می‌شوند و سوزن سوزن شدن در دهان حتی می‌تواند منجر به تغییر حس چشایی شود.بهترین توصیه و درمان توصیه شده تنفس از راه بینی است. نوشیدن آب کافی و همچنین ماندن در محیط مرطوب از دیگر نکات کلیدی است. اجتناب از لیسیدن لب و استفاده از پمادها یا پمادهای تجویزی می تواند رطوبت دهان را افزایش دهد.

عفونت دهان

خشکی دهان نیز می تواند منجر به عفونت های دهان شود. افرادی که مشکل تنفس از طریق دهان دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به التهاب لثه و برفک هستند. این اختلالات می تواند باعث ناراحتی زیادی در انجام کارهایی مانند صحبت کردن، غذا خوردن و حتی مسواک زدن شود. همه اینها به دلیل کمبود بزاق است. به خاطر داشته باشید که بزاق می تواند میکروب های مضر در دهان را کنترل کند، اما هنگام تنفس از طریق دهان، بزاق کافی برای آن وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید  راهکارهای جادویی کم کردن درد پریود

پوسیدگی دندان

حفره های دندانی مشکل ساز هستند و خشکی دهان می تواند باعث ایجاد یا بزرگ شدن آنها شود. هنگامی که ما غذا می خوریم، باکتری های موجود در دهان ما از قند موجود در غذا تغذیه می کنند. این فرآیند باعث تولید اسید در دهان می شود که منجر به سایش دندان می شود. بزاق مسئول خنثی کردن اسید و جلوگیری از پوسیدگی است. بدون بزاق کافی، پوسیدگی دندان بعید است.

بوی بد دهان

خشکی دهان به دلیل بوی بد دهان باعث می شود که باکتری های مضر محیط مناسبی برای رشد و انتشار آنها فراهم کنند. اگر دهان خشک باشد و بزاق قادر به تمیز کردن محیط دهان نباشد، ذرات غذا در اطراف دهان و دندان‌ها باقی می‌ماند که منجر به افزایش باکتری‌ها می‌شود.

بیرون زدگی فک و تاثیر منفی بر زیبایی صورت

تنفس از راه دهان فشار زیادی به فک ها وارد می کند. همچنین تعادل و کنترل ماهیچه های صورت و ناهماهنگی و زیبایی زبان، لب ها و گونه ها را به هم می زند و معمولاً با کوچکتر شدن لب بالایی نسبت به لب پایین خود را نشان می دهد. در کودکان این نوع تنفس می تواند مشکلات جدی در رشد ناحیه صورت ایجاد کند و باعث برآمدگی فک پایین شود و بر زیبایی صورت تاثیر منفی بگذارد. البته بزرگسالان نیز تنش مزمن عضلانی در عضلات فک را تجربه خواهند کرد، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این مشکلات، تنفس بینی را جدی‌تر بگیرید.

مشکل در جویدن غذا

مشکلات عضلانی جویدن غذا را دشوار می کند. این می تواند زمان جویدن غذا را افزایش دهد و در عین حال میزان جویدن و خرد کردن غذا را کاهش دهد. دندان های انتهایی در پشت دهان ممکن است در انجام صحیح وظایف خود با مشکل مواجه شوند.

تنفس دهانی علاوه بر جویدن، منجر به بلع غیرعادی غذا می شود. علاوه بر این، هوای اضافی به طور ناخواسته وارد بدن شده و مشکلاتی مانند نفخ، آروغ زدن و… به وجود می آید.

بیشتر بخوانید  درمان شکستگی سر

آپنه خواب

اگر تنفس دهانی در شب ادامه یابد، احتمال بروز آپنه خواب کمتر است. در این صورت تنفس راه های هوایی سخت می شود و این امر باعث وقفه در تنفس و اختلال در خواب می شود. پس از بیدار شدن از خواب نیز در طول روز دچار بی حالی، خستگی و کاهش کارایی خواهید شد.همانطور که مشاهده کردید تنفس بینی نقش بسیار مهم و ارزشمندی در حفظ سلامتی شما دارد. بنابراین اگر در این نوع تنفس مشکل دارید، توصیه می شود برای بهبود تنفس خود با پزشک یا مشاور مشورت کنید.

راه حل

ممکن است از طریق دهان نفس بکشید، اما نمی دانید چگونه با آن کنار بیایید. ابتدا باید تشخیص دقیق داده شود و با ارزیابی دقیق، معاینه بالینی و رادیوگرافی علت تنفس دهانی مشخص شود. اگر مشکل انسدادی ناشی از آناتومیک و بیماری هایی مانند پولیپ یا ورم لوزه و … باشد، درمان توسط متخصص گوش و حلق و بینی با روش های پزشکی یا جراحی انجام می شود و جالب اینجاست که علت اصلی بسیاری از جراحی های بینی است. تنفس دهانی.به دلیل اختلالات ساختاری. اما اگر تنفس دهانی بسیار رایج است، می توانید از روش ورزش برای بهبودی استفاده کنید. یک تکه کاغذ را بین لب های خود نگه دارید و از طریق بینی نفس بکشید. به محض اینکه دهان خود را باز می کنید، کاغذ می افتد و متوجه می شوید که از طریق دهان نفس می کشید. این تمرین به تدریج تنفس دهانی طبیعی شما را از بین می برد.

آلرژی و درمان آن

6 عوارض تنفس دهانی

  • پولیپ بینی، احتقان مزمن بینی، سینوزیت، لوزه های بزرگ و حتی عادت به باز کردن دهان هنگام خواب گاهی اوقات می توانند به عنوان دلایل تنفس دهانی ذکر شوند.
  • اگرچه بسیاری از مردم از طریق دهان نفس می کشند، اما از عواقب آن بی خبرند. تنفس دهانی مشکلی است که در صورت عدم درمان، مشکلات آن مزمن می شود و گاهی اوقات ممکن است درمان موفقیت آمیز مشکل تلقی نشود.
  • پولیپ بینی، احتقان مزمن بینی، سینوزیت، لوزه های بزرگ و حتی عادت به باز کردن دهان هنگام خواب گاهی اوقات می توانند به عنوان دلایل تنفس دهانی ذکر شوند.
  • در هر صورت، هر عاملی که باعث شود فرد نتواند به راحتی از طریق بینی نفس بکشد، باید میزان اکسیژن لازم برای دریافت اکسیژن از طریق دهان را تامین کند.
  • همانطور که می دانید تنفس از راه بینی دارای مزایایی است که در تنفس دهانی فاقد آن است، مانند گرم کردن هوا، وارد کردن گرد و غبار به هوا در کنار مژه های بینی و غیره. هفته نامه سلامت مشکلات تنفس دهانی را گزارش می دهد.
بیشتر بخوانید  آشنایی با کاربردهای درمانی کرم ایمیکویمود 

1. تنفس دهانی در صورت وجود در دوران کودکی و عدم تلاش برای رفع آن منجر به عمیق شدن دهان یا سقف دهان می شود که به نوبه خود باعث کاهش قوس فک بالا و به دنبال آن مکانی برای استراحت می شود. قوس فک کاهش می یابد و دندان ها برای جبران کمبود فضا به سمت بیرون حرکت می کنند و بیرون زدگی دندان ها علاوه بر شکل زشت صورت، خطر شکستگی آن ها را به همراه دارد.

علاوه بر دندان ها، خود استخوان فک نیز در قسمت جلویی فک بالا بیرون زده است که برای درمان چنین مواردی نیاز به ارتودنسی و جراحی دارد.

2. تنفس از راه دهان باعث خشکی دهان می شود. با کمبود بزاق و خشکی دهان بستر مناسبی برای التهاب و به دنبال آن بیماری لثه ایجاد می شود و بعد از التهاب لثه بوی بد دهان ایجاد می شود که برای جلوگیری از این مشکل باید علت اصلی که تنفس دهانی است برطرف شود. و با درمان های موضعی فقط درمان موقت انجام می شود.

3. یکی دیگر از مشکلاتی که باعث تنفس دهانی می شود پوسیدگی در ناحیه یقه یا لثه است که پس از خشک شدن دهان و شستشو نشدن دندان ها با بزاق نیز ایجاد می شود.

4. افرادی که تنفس از طریق دهان مشکل دارند، همیشه لب هایشان خشک و ترک خورده است که این افراد علاوه بر مشکلات جسمی، زخم های دائمی روی لب ها، از نظر روحی نیز دچار مشکل می شوند و اغلب این افراد دچار این عارضه می شوند.

5. افرادی که گرفتگی بینی دارند در تکلم مشکل دارند و معمولاً به دلیل گرفتگی بینی در بینی صحبت می کنند که در نهایت در شکل گیری شخصیت کودک مهم است.

6. افرادی که به دلیل تنفس دهانی فک بالایی دارند، معمولاً در تلفظ برخی از کلمات مشکل دارند و در تلفظ آن مشکل دارند.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید مشکلات تنفس از راه دهان

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: دکتر سلام

آلرژی و درمان آن

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *