مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی کامل با سوء هاضمه + ۱۵ درمان خانگی سوء هاضمه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سوء هاضمه چیست؟

سوء هاضمه، درد و ناراحتی مزمن بالای شکم است که با علائمی همچون درد و سوزش معده، نفخ، تهوع، و ترش کردن همراه است.اگر تمایل به درمان اختلالات گوارشی دارید، از راهکارهای خانگی زیر استفاده کنید. با مجله دلگرم همراه شوید.

سوء هاضمه، همچنین به عنوان ناراحتی معده یا اختلال گوارشی شناخته شده است، اغلب باعث درد و ناراحتی در قسمت معده و بالای شکم می شود. سوء هاضمه یک بیماری یا شرایط خاص نیست بلکه مجموعه ای از علائم است که باعث سوزش سر دل، نفخ، آروغ و تهوع می شود.

علل و علائم سوء هاضمه چیست ؟

سوء هاضمه باعث احساس سوزش در معده می شود. طعم اسیدی ممکن است دهان شما را نیز فرا بگیرد. ممکن است نفخ و باد شکم داشته باشید. تهوع و استفراغ نیز نشانه های شایع اختلالات گوارشی است. معده ممکن است گاهی اوقات، غار و قور کند و سر و صدا ایجاد کند.حتی ممکن است فرد دچار اسهال شود. معمولا سوء هاضمه علامتی از عوارض روده ای است (مانند بیماری کیسه صفرا، زخم معده یا آپاندیسیت مزمن)، از طرفی سریع غذا خوردن نیز می تواند باعث اختلالات گوارشی شود. سایر علل اختلالات گوارشی عبارتند از:

  1. مواد غذایی خام و پخته نشده
  2. آلرژی غذایی (مانند لوبیا و پیاز)
  3. خوردن غذای بیش از حد
  4. عدم ورزش
  5. مشکلات گوارشی مداوم، مانند سنگ کیسه صفرا
  6. فشار و استرس
  7. سیگار کشیدن
  8. مصرف بیش از حد الکل یا کافئین
  9. سرطان معده

داروهای خانگی درمان سوء هاضمه

داروهای خانگی درمان سوء هاضمه

درمان های خانگی سوء هاضمه

به جای این که برای تسکین سوء هاضمه به داروخانه بروید، کابینت آشپزخانه و یخچال و فریزر منزل تان منبعی از داروهایی طبیعی است که اگر به دقت نگاه کنید درمان های فوق العاده ای خواهند بود. برخی از داروهای خانگی برای اختلالات گوارشی عبارتند از:

بیشتر بخوانید  کاربردهای درمانی قطره کارمینت

1- آب آناناس

برای درمان سوء هاضمه نصف لیوان آب آناناس پس از هر وعده غذایی میل کنید.

2- جعفری

برای درمان سوء هاضمه، حدود 4/1 قاشق چای خوری جعفری خشک بخورید و به دنبال آن یک لیوان آب میل کنید. خوردن چند شاخه جعفری تازه نیز می تواند به درمان اختلالات گوارشی کمک کند.

3- کرفس

یکی از مهم ترین خواص کرفس تقویت دستگاه گوارش است. کرفس به درمان سوء هاضمه، بی اشتهایی، نفخ روده کمک می کند. هنگامی که علائم اولیه سوء هاضمه ظهور می کند، آب چند شاخه کرفس را بگیرید و میل کنید.

4- سیب زمینی

برخی معتقدند خوردن و بلعیدن قطعه کوچکی از سیب زمینی خام برای درمان سوء هاضمه موثر است.

5-مخلوط لیمو، زنجبیل و عسل

یک قاشق غذاخوری آب لیمو و زنجبیل و دو قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. مواد تشکیل دهنده را با یک قاشق مخلوط کنید و زمانی که علائم سوء هاضمه بروز می کنند، این معجون فوق العاده را میل کنید.

6- آب گرم و آب لیمو

قبل از غذا یک فنجان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید و میل کنید. این معجون اسید معده را خنثی می کند.

7- جوش شیرین

مقدار مساوی جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید تا به سرعت از شر سوء هاضمه خلاص شوید. جوش شیرین اسید معده را خنثی کرده و بعنوان یک آنتی اسید طبیعی عمل می کند.

8- کیسه یخ

بعد از وعده های غذایی، یک کیسه حاوی تکه های یخ را روی معده خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید  انواع پانسمان های جدید + روش صحیح پانسمان کردن

9- انگور

انگور می تواند علائم اختلالات گوارشی را از بین ببرد و تحریک و ورم معده را درمان می کند.

10- پوست گریپ فروت

بخش کوچکی از پوست بیرونی گریپ فروت را رنده کنید تا به قسمت سفیدی آن برسید. قطعات رنده شده پوست گریپ فروت را بر روی یک حوله کاغذی قرار دهید و آن ها را خشک کنید. پوست خشک شده و رنده شده را در یک ظرف کوچک مهر و موم شده ذخیره کنید. هنگامی که علائم سوء هاضمه بروز کرد، ½ قاشق چایخوری از این داروی موثر خانگی را مصرف کنید. تکه های خشک شده پوست گریپ فروت را در دهان خود قرار دهید و برای چند ثانیه بمکید و سپس قبل از بلعیدن آن را به آرامی بجوید.

11- دارچین

یک قاشق غذاخوری دارچین را به یک لیوان آب اضافه کنید. این مخلوط را یک ساعت پس از خوردن غذا برای درمان نفخ شکم و درد معده مصرف کنید.

12- زنجبیل

یک فنجان چای داغ زنجبیل پس از غذا برای درمان سوء هاضمه موثر است. برخی افراد نیز آبنبات زنجبیلی یا زنجبیل کریستالی می خورند تا درد معده را آرام کنند.

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

سوء هاضمه در بارداری – ۵ راهکار طلایی برای مبارزه با این مشکل

درمان سوء هاضمه با این 7 گیاه


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *